Meta komt met ‘the most advanced pair of AR glasses ever made’
Meta, het moederbedrijf vanonder andere Facebook, Instagram en WhatsApp, heeft een nieuwe
AR-bril uitgebracht. Ze noemen deze bril zelf - op z’n Amerikaans, dus niet zo bescheiden - ‘the most advanced pair of AR glasses ever made’ (de meest geavanceerde AR-bril ooit gemaakt).
Meta zou vijf jaar bezig zijn geweest met de ontwikkeling van deze bril, die Orion gedoopt is, het resultaat is lichtgewicht en zowel binnen als buiten te gebruiken.
Zoals je in de video hierboven kunt zien was dit niet het enige wat tijdens Meta Connect 2024 werd getoond, er was bijvoorbeeld ook de Meta Quest 3S (voor maar 300 dollar). Over Orion werd onder andere dit gezegd:
Orion heeft het grootste gezichtsveld in de kleinste AR-bril tot nu toe. Dat gezichtsveld ontsluit echt meeslepende gebruikssituaties voor Orion, van multitasking-vensters en entertainment op groot scherm tot levensgrote hologrammen van mensen - allemaal digitale content die naadloos kan versmelten met je blik op de fysieke wereld.
Volgens het bedrijf zelf is Orion een ‘hoogstandje van miniaturisatie’, veel van de componenten zijn maar een fractie van een millimeter groot. De bril heeft doorzichtige lenzen, waarmee de drager dus gewoon de ogen en uitdrukkingen van andere mensen kan zien.
Daarbij is de ingebouwde contextuele AI erg belangrijk, die zou in staat zijn de wereld om de drager heen te ‘voelen en begrijpen’ om zo ‘te kunnen anticiperen en proactief te reageren’ op de behoeften van de drager. Meta AI kan dingen bijvoorbeeld een recept samenstellen op basis van wat er in je koelkast ligt, of iemand opbellen terwijl je de afwas doet.
Meta komt met ‘the most advanced pair of AR glasses ever made’
klik of tap voor een grotere versie
Orion is nu nog niet bedoeld voor de algemene consument, maar het is ook niet alleen een onderzoeksprototype. Meta geeft de werknemers en een ‘select extern publiek’ toegang tot Orion, zodat het de gegevens kan gebruiken om te ‘leren, verbeteren en bouwen’ aan een AR-brillenproduct-lijn voor consumenten.
In de toekomst wil Meta het AR-scherm verbeteren om de beelden scherper te maken, het design verder optimaliseren zodat de bril nog slanker wordt en de productie opschalen om de AR-bril goedkoper te maken.
Naast deze nieuwe eigen AR-bril introduceerde Facebook vandaag ook nieuwe AI-functies voor de
Ray-Ban Meta Glasses.