geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPhone14ProEnProMaxGoud-icoon.jpg
In de toekomst meer opties voor SOS-noodmelding via satelliet?
Met het uitkomen van de iPhone 14 modellen kregen we voor het eerst de mogelijkheid om ongevallen te melden in gebieden waar helemaal geen contact is met het GSM-netwerk. Deze SOS-noodmelding heeft al geholpen bij het redden van meerdere levens, of ieder geval extra lijden voorkomen.

Het meest recente voorbeeld hiervan is van een hiker die met vrienden aan het wandelen was in Angelos National Forest toen het pad onder haar voeten plotseling verdween. Door de val brak ze haar been, maar toen ze probeerden het noodnummer te bellen bleek dat niemand bereik had. Haar iPhone 14 bracht uitkomst, ze werd in een helikopter gehesen en in het dichtstbijzijnde ziekenhuis geholpen.


Het bedrijf waarmee Apple samenwerkt om dit allemaal voor elkaar te krijgen is Globalstar, en dit bedrijf heeft recent een bezwaar ingediend tegen een (nogal vage) aanvraag van T-Mobile en Starlink voor een mogelijkheid om data via satelliet naar iPhones en Android telefoons te brengen.

Het bezwaar van Globalstar is dat ze bang zijn dat dit hun signaal gaat verstoren, waarbij vooral het volgende stukje interessant is:

Citaat
Globalstar’s MSS system will continue to evolve over time to support a growing array of direct-to-handset features and services in its licensed spectrum. Ultimately, hundreds of millions of people globally will have Globalstar connectivity at their fingertips in situations where communications are critical, and no terrestrial network is available.
De vertaling:

Citaat
Globalstar's MSS-systeem zal doorgaan met evolueren om een groeiend aanbod van direct-to-handset functies en diensten in haar gelicentieerde spectrum te ondersteunen. Uiteindelijk zullen honderden miljoenen mensen wereldwijd Globalstar-connectiviteit binnen handbereik hebben in situaties waarin communicatie van kritiek belang is en er geen terrestrisch netwerk beschikbaar is.
De vraag is nu wat er bedoeld wordt met “een groeiend aanbod van direct-to-handset functies en diensten in haar gelicentieerde spectrum”, en of dit betekent dat deze nieuwe functies ook meteen voor de iPhone beschikbaar zullen zijn.

Apple ,maakte zelf in november vorig jaar bekend dat SOS-noodmelding mede mogelijk is gemaakt door een investering van maar liefst 450 miljoen dollar van Apple, waarvan het leeuwendeel naar Globalstar is gegaan. Het is niet bekend of Apple sindsdien nog meer geld in dit bedrijf en/of mogelijkheden via satelliet heeft geïnvesteerd.

In dit support-document van Apple zelf is te lezen dat SOS-noodmelding via satelliet gratis is  gedurende twee jaar na de activering van een iPhone 14 of iPhone 14 Pro. Wat Apple daarna gaat vragen voor deze service is ook nog niet bekend.




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.