
Monterey blijkt een ingebouwde speed-test te hebben
In de periode na het uitkomen van een nieuwe versie van IOS worden er nog altijd veel dingen ontdekt die Apple niet in de
lijst van alle nieuwe features heeft vermeld. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de mogelijkheid om nu met Terminal snel en makkelijk de snelheid van je internetverbinding te meten.
Terminal betekent code, maar hier bestaat die code maar uit één woord: networkQuality. Kopieer dat woord (zonder de punt erachter), plak dat in Terminal en druk op de Return toets. Je ziet dan eerst de cijfers voor zowel de download- als de upload-snelheid variëren, als je even wacht krijg je uiteindelijk het resultaat te zien in een keurig overzichtje, zoals hieronder.

Monterey blijkt een ingebouwde speed-test te hebben
Niet alleen is dit nu in Monterey ingebouwd, de meting die hier wordt uitgevoerd is veel realistischer dan speed-tests die je op het internet vindt. Want macOS meet de upload en de download tegelijkertijd, terwijl alle speed-tests eerst de download- en dan de upload-snelheid meten.
Maar in veel situaties is er sprake van beide tegelijkertijd, denk bijvoorbeeld aan een audio-gesprek of een video-chat. Met name bij het laatste gaat er natuurlijk erg veel data beide kanten op, en altijd tegelijkertijd.
De uitleg over de resultaten van deze meting vind je op
deze pagina van Apple-support, hieronder die over de kwaliteit van de netwerk-verbinding.
De Apple Network Responsiveness-test drukt zijn resultaten uit in een eenheid die RPM (Round-trips Per Minute) heet. Bij RPM gaat het om het aantal sequentiële round-trips, oftewel transacties, die een netwerk onder normale werkomstandigheden in één minuut kan doen.
Om te weten wat u kunt verwachten op basis van de RPM van uw netwerk deelt de Apple Network Responsiveness-test de responsiviteit van uw netwerk in een van de volgende drie categorieën in:
- Laag: als een apparaat op hetzelfde netwerk bijvoorbeeld een film aan het downloaden is of foto's naar de iCloud aan het uploaden is, dan kan de verbinding van sommige apps of services onbetrouwbaar zijn, zoals tijdens FaceTime-videogesprekken of games.
- Gemiddeld: wanneer meerdere apparaten of apps het netwerk delen, dan kunnen FaceTime-audiogesprekken of -videogesprekken tijdelijk blijven vasthangen.
- Hoog: de apps en services blijven een goede verbinding houden, ongeacht het aantal apparaten en apps op het netwerk.
Als laatste een link naar
de bron van dit nieuws.
met dank aan forumlid ‘puk1980’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum