Ach ja, Apple ...
... verlijmen en solderen van alle onderdelen is inmiddels gemeengoed ... Apple was de aanstichter zo ongeveer in PC land ... Nu volgt de rest. Maar (gelukkig) niet allemaal en zeker niet tot het niveau van Apple.
Duurzaam? Niets, nada. Maar alles heeft te maken met beeldvorming ... Even gericht op enkel Nederland: we kopen electriciteit en gascertificaten uit het buitenland, verpakken zelfs onze komkommers en paprika's om vervolgens zonder blikken of blozen te stellen dat als we het niet zouden doen dit slecht voor het milieu is in verband met verspilling (voor de minder wakkeren: een komkommer is biologisch afbreekbaar, plastic is dat niet). Grootgrutters waar zo ongeveer alles op de versafdeling in plastic of karton zit ...
... Helemaal iPhone minded is en Apple Hardware "de bom" is ... Zeker de Mac is praktisch niet meer te repareren en verworden tot een wegwerpmachine. Maar ook hier zijn we weer meester in het "uitleggen".
- "Apple gaat langer mee".
# Fout, GING langer mee. Vroeger kon je het geheugen, de HDD/SSD vervangen en meerdere componenten. Ook was het dusdanig van opzet dat er onderdelen vervangen konden worden met behulp van een schroevendraaier. Nu is alles ongeveer verlijmd en op het moederbord vastgesoldeerd. Te weinig geheugen? Gooi je machine maar weg. Te weinig SSD ruimte? Ga maar met USB-C sticks werken ... Ach, gut ... Het beeldschermkapeltje is kappot. Sja, omwille van het ontwerp kan dit betekenen hele monitor eenheid vervangen. Erg duurzaam
- "Apple maakt top kwaliteit machines"
# Ehm, jazeker. Het ziet er allemaal top-notch uit. Maar Apple heeft het Mercedes Millenium Syndroom (zoals ik vaker schreef). Apple had zeker begin dit millenium vreselijke kwaliteitsproblemen en maakte zijn beloftes zelfs in de S-klasse niet waar. Op een gegeven moment was de pijn toch redelijk voelbaar ... Ook omdat het aantal "fixes in de garage" op een gegeven moment toch best significant te noemen was (lees: verbeteringen die af fabriek op kosten van leverancier gedaan moesten worden, van firmware updates tot kleine verbeteringen als scharnieren of andere zaken die vervangen moesten worden).
- "Apple heeft een prima reperatieprogramma"
# Als dat de maatstaf is voor kwaliteit dan wel. Ik zie het inmiddels als pure noodzaak en eigenlijk schaamteloos uitpersen van de eigen gelederen. En wel hierom: alle fabrikanten maken wel eens slechte machines, maar ik krijg bij de meeste zakelijke computers behoorlijk uitgebreide garantie. Bij sommigen zit dat in de prijs (Lenovo), bij anderen moet ik het erbij kopen (Dell). Maar reperatie/extended warranty programs?
Mijn hemel, de laatste versies hebben een hele riks aan "extended repair program" ... En dan komt Apple met een nieuw apparaat ... De nieuwe 2019 MacBook. Geluiden waren dat het een nieuw toetsenbord zou zijn ...
... En wat lees ik vervolgens op de Apple Extended Warranty Programma website ...
https://www.apple.com/support/keyboard-service-program-for-mac-notebooks/De 2019 MacBook Pro ...
Hoe kun je nu met een schoon geweten machines introduceren in 2019 die eigenlijk gebruik maken van hetzelfde mechanisme dat reeds 3 jaar lang onderwerp van discussie (en ergernis) is ...
En daarnaast het hele reperatieprogramma van Apple schiet volgens mij echt het doel voorbij. Men rekent absurd hoge bedragen, zie dit filmpje:
Ik nodig iedere MacFreak om het filmpje eens van begin tot eind te bekijken. Apple's handelswijze vind ik verre van gezond. Slecht voor het milieu, bijzonder slecht voor de klant en getuige niet van respect voor haar klanten ...
Gelet op het feit dat Apple alsmaar agressiever wordt in de juridische rechtsgang, waarbij elk gebruik van de naam van het fruit (zelf bij ondernemingen die volledig in een andere branche zitten) tegengaat en soms kleine bedrijven in Europe en daarbuiten aanklaagt voor het (vermeende) "misbruik" ... Heb ik onlangs mijzelf betrapt op een geheel nieuw sentiment: waarschijnlijk heeft Apple gewoon een paar dikke afstraffingen nodig voordat het (de klant) weer gaat begrijpen ...
Kortom, ik zou het helemaal niet erg vinden als komende jaren Apple gecumuleerd aan rechtszaken (class action suits) en boetes een kleine 20 miljard kwijt raakt ... Mogelijk zullen ze door de financiele gevolgen te voelen weer eens beginnen na te denken over waar ze staan, hoe ze daar gekomen zijn (trouwe klanten). Immers, je weet past wat je mist ... als het er niet meer is ... Geld zowel voor klanten als vermogen voor een onderneming ...
Kortom, terug on-topic: ik vind de vele serviceprogramma's enkel een onderbouwing van het argument dat Apple's kwaliteit (reeds enkele jaren) tanende is.
Hopen op verandering heeft steeds meer weg van het hopen op een plotsklaps heengaan van Tim Cook of een wonder ... Ben namelijk niet van mening dat de beste man, noch Apple's hoofddesigner Jonathan Ive, de onderneming erg goed doen.
Jonathan Ive heb ik zeker de nodige waardering, maar ook briljante geesten kunnen een mindere periode in hun leven hebben of ... gewoon ... een beetje op zijn ... mogelijk zelfs de aansluiting met het publiek (of klant) beginnen te verliezen ...
Ik ben inmiddels van mening dat Hopen weinig zin heeft, klagen des te meer en de rechtsgang (helaas) het enige middel zal zijn om Apple weer tot bezinning te brengen. Op een ander mechanisme na: de grote klap die Apple dreigt te hebben van de handelsoorlog met China.
Het is overduidelijk dat er te veel lucht zit in de Ballon die Apple heeft. Volgens mij zijn ze iets te groot geworden, een maatje kleiner zou Apple (vermoed ik) heel goed kunnen doen.
De Mac in zijn meest pure vorm, te weten de computer en OS vind ik nog steeds ongeëvenaard, maar krijgt ondanks de vele beloftes van Apple volgens mij niet de liefde die deze verdient.
