
De moeilijke internationale politieke keuzes die Apple moet maken
Hoewel veel lobbyisten de belangen van Apple verdedigen (maar
minder dan andere grote tech-bedrijven) proberen ze in Cupertino om zoveel mogelijk uit de politieke arena te blijven. Dat was al zo onder Steve Jobs, onder Tim Cook is daar geen verandering in gekomen.
Een onderdeel van dat beleid is dat Apple altijd de lokale wetten volgt, hoezeer die het bedrijf soms ook tegenstaan. Dat betekent bijvoorbeeld dat de Chinese overheid
bij de data van Chinese gebruikers kan, onder andere omdat iCloud-servers voor Chinese gebruikers in China moeten staan, en dat het nieuwe Private Relay in sommige landen
niet beschikbaar zal zijn.

De moeilijke internationale politieke keuzes die Apple moet maken
Het lijstje van landen waar Private Relay niet beschikbaar zal zijn, en waar je als land natuurlijk liever niet tussen wil staan, bestaat uit China, Colombia, Egypte, de Filipijnen, Kazachstan, Oeganda, Saudi Arabië, Turkmenistan en Zuid Afrika.
En toch pikt ook Apple niet allesDe voorbeelden hierboven komen voort uit de keuze van Apple om lokale wetten te respecteren, maar er zijn ook voorbeelden waar het niet om zulke wetten gaat, en dan zien we een heel andere kant van Apple.
Een goed voorbeeld is de
sinds iOS 14.5 ingevoerde App Tracking Transparantie, waarmee wij de keuze hebben gekregen of we door apps gevolgd willen worden (en zo gepersonaliseerde advertenties te zien kunnen krijgen), of juist niet (en je jouw privacy zo beter beschermt). In China had een aantal bedrijven, waaronder Baidu, Tencent, en TikTok’s moederbedrijf ByteDance, in samenwerking met de overheid een slimmigheidje gevonden om dit te omzeilen.
Als je sinds iOS 14.5 ervoor kiest om niet gevolgd te worden deelt Apple niet langer de IDFA, Apple’s Advertising Identifier. In plaats daarvan wilden ze een eigen Identifier gebruiken, die de afkorting CAID meekreeg. Maar
volgens de The Financial Times is het Apple gelukt om dat in de kiem te smoren. Omdat je dat artikel alleen kan lezen met een abonnement, hieronder een citaat daaruit:
Several people in China and Hong Kong said that, following Apple's retaliation, CAID lost support and the whole project failed to gain traction.
"This is a clear victory for Apple, and also consumer privacy, as the tech giants of China have been forced to back down and comply with Apple's rules," said Rich Bishop, chief executive of AppInChina, a leading publisher of international software in China.
"The Chinese app ecosystem was collectively baiting the bull with CAID, under the theory that Apple couldn't afford to ban every major app in the market," added Alex Bauer, head of product marketing at adtech group Branch.
"Apple called their bluff, and seems to have reasserted control over the situation by aggressively rapping knuckles on early adopters, before the consortium gained any real momentum."
Het wordt interessant om te zien of deze Chinese partijen zich hierbij zullen neerleggen, of dat er achter de schermen alweer aan een andere manier wordt gewerkt om de maatregelen van Apple om de privacy van de gebruikers te beschermen toch weer te omzeilen. En wanneer dat het geval is, wat het antwoord vanuit Cupertino zal zijn.
#Privacy