
Websites verweren zich steeds meer tegen ad-blockers
Je hebt er op MacFreak al vaker over kunnen lezen, doordat ad-blockers steeds vaker gebruikt worden en Apple in iOS 9 het mogelijk maakt dat ook gebruikers van een
iPhone,
iPod touch en
iPad advertenties kunnen blokkeren is er een kat-en-muis-spel aan het ontstaan.
Want als steeds meer mensen advertenties zullen blokkeren zullen websites die van die advertenties leven (en dat is het overgrote gedeelte) natuurlijk gaan zoeken naar oplossingen voor dit probleem.
Het antwoord blijkt nu dat websites gaan kijken of je ad-blockers gebruikt, en er zijn twee verschillende reacties te zien. Het eerste is een vriendelijke melding, die bijvoorbeeld de site
The Guardian laat zien. Kennelijk in de hoop dat mensen zullen beslissen om de ad-blockers uit te zetten om de site te laten bestaan, dat dit ook zal gebeuren lijkt op dit moment niet erg voor de hand te liggen.

Websites verweren zich steeds meer tegen ad-blockers
(klik op het plaatje voor een grotere versie)
De andere optie zien we bij
The Washington Post, daar kom je met een ad-blocker er niet meer zomaar in. Op dit moment alleen nog maar als je een abonnement neemt op hun nieuwsbrief, of als je jezelf daar registreert.

De schatting is dat ad-blockers op dit moment de industrie al 21,8 miljard dollar
zou kosten, het lijkt dan ook logisch dat dit kat-en-muis-spel nog lang niet afgelopen is. Integendeel.