
Xiaomi niet blij met imitaties
Xiaomi is een Chinese fabrikant van mobieltjes die begrepen heeft hoe je veel succes kan hebben in deze markt: je volgt het voorbeeld van Samsung en je doet Apple na. Daarin gaat Xiaomi trouwens ver, ze hebben zelfs tijdens een presentatie het beroemde "One More Thing..." gebruikt.

Dat heeft goed gewerkt voor het bedrijf, ze zijn inmiddels erg succesvol in landen waar bescherming van copyright niet erg sterk is. Omdat China daarbij zit kunnen ze een stevige markt bestrijken.
Er zit alleen één nadeel aan die aanpak: andere fabrikanten zijn ook niet gek, en dus wordt Xiaomi nu ook geïmiteerd. Dat kost ze veel geld, de groei gaat veel minder hard dan het anders zou hebben gedaan, dat kunnen we lezen in
de reactie van Xiaomi's CEO Lei Jun:
What is the biggest problem? There are many fakes. If there were no counterfeits, our sales would be double or triple. The product has been recognized by everyone.
Daarbij had hij het trouwens over de Mi Power Bank, een externe batterij om je smartphone stroom te geven als de batterij bijna leeg is.
Voorlopig hoeven we nog geen medelijden met Xiaomi te hebben, afgelopen jaar verdubbelde het bedrijf de omzet en ze verwachten dit jaar voor ongeveer 19 miljard dollar te verkopen. Nog geen Apple, maar het gaat dus lekker met het bedrijf. De vraag lijkt vooral wat ze moeten gaan doen tegen die imitaties, want een imitator die imitaties gaat bestrijden is op zijn minst opmerkelijk.
Ondertussen heeft Samsung zijn knopen geteld en de S6 lijkt weer opvallend veel op de
iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Kennelijk weegt de ellende van rechtszaken op tegen de inzakkende verkopen, waar het Koreaanse bedrijf last van had sinds ze hun best deden om niet meer op Apple te lijken.
En wie weet, Apple lijkt inmiddels wat minder agressief in het aanklagen van imitators, dus misschien komen ze er gewoon mee weg.