Ook Apple adverteert veel minder op Twitter
De overname van Twitter door Elon Musk heeft vooral voor veel chaos gezorgd, zo was het besluit om de blauwe vinkjes (waarmee iemand kon laten zien dat het echt die persoon is) plotseling als
abonnement voor 8 dollar per maand aan te bieden waarschijnlijk het domste wat maar te bedenken is.
Want natuurlijk werd daar meteen gebruik van gemaakt, zowel door kwaadwillenden als grapjassen, en was het meteen niet meer duidelijk wie nu achter welk account zit. Voor bedrijven natuurlijk geen aantrekkelijk scenario, voordat je het weet stuurt iemand onzin uit jouw naam de wereld in, waarbij het blauwe vinkje voor veel mensen nog steeds suggereert dat het om een echt account gaat.
https://twitter.com/elonmusk/status/1597285572699074560Voor advertentiebedrijf de Omnicom Media Group media groep reden om hun cliënten te waarschuwen dat het op dit moment niet zo’n goed idee is om op Twitter te adverteren. In
een memo van dit bedrijf is onder andere het volgende te lezen:
There is evidence that the risk to our clients’ brand safety has risen sharply to a level most would find unacceptable. We recommend pausing activity on Twitter in the short term until the platform can prove it has reintroduced safeguards to an acceptable level and has regained control of its environment.
De vrije vertaling:
Er zijn aanwijzingen dat het risico voor de merkveiligheid van onze klanten sterk is gestegen tot een niveau dat de meesten onaanvaardbaar zouden vinden. Wij raden aan om op korte termijn activiteiten op Twitter te pauzeren totdat het platform kan bewijzen dat het opnieuw beveiligingen tot een aanvaardbaar niveau heeft ingevoerd en de omgeving weer onder controle heeft.
AppleEén van de klanten van de Omnicom Media Group ís Apple, tot voor kort een van de grootste adverteerders op Twitter. De reactie van Elon Musk hierboven is voorspelbaar door wat we van hem gewend zijn. Maar kennelijk is het bij hem nog niet doorgedrongen dat ‘free speech’ ook inhoudt dat adverteerders zelf mogen beslissen waar ze hun geld besteden, of niet.
Dat Musk zich erg druk maakt over inkomsten door advertenties is niet voor niets, de financiële positie van Twitter is
niet erg rooskleurig.
Apple is trouwens niet het enige bedrijf dat in deze roerige tijden voor Twitter gestopt is met daar adverteren of dat veel minder doet, veel andere grote bedrijven hebben
dezelfde beslissing genomen, waaronder Volkswagen, General Motors en General Mills.
#Twitter