geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Weegschaal-Mooier.jpg
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
Als je een probleem hebt met een iPhone in het eerste jaar nadat je die gekocht hebt dan beroep jij je natuurlijk op de garantie, die heb je niet voor niets. Tot nu toe bood Apple je dan een reparatie, of, als dat niet mogelijk was, een refurbished telefoon aan.

Zo'n gerefurbishte iPhone is een mix van onderdelen die helemaal nieuw zijn en onderdelen die dat niet meer zijn. In de regel was dat een iPhone van een andere klant, die ook klachten had, waarvan dan de iPhone later door Apple is gerepareerd en de iPhone dus weer in prima staat is.

Een vrouw kocht in september 2014 een iPhone voor 799 euro, maar die bleek bijna een jaar later (in augustus 2015) niet meer op te starten. Apple bood haar toen zo'n gereviseerde telefoon aan, maar daar nam ze geen genoegen mee en ze stapte naar de rechter. Want volgens haar moet Apple volgens de wet haar gewoon een nieuw toestel geven.

Kennelijk kende ze de wet goed, want de rechter in Amsterdam heeft haar nu gelijk gegeven, Apple moet de vrouw nu de 799 euro terug betalen en voor de proceskosten opdraaien. Daarbij is dit vonnis definitief, er is dus geen hoger beroep mogelijk, en Apple zal het beleid in Nederland dus aan moeten passen.



met dank aan forumlid 'Mekfriek', die dit nieuws eerder op MacFreak meldde




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 16:18    reactie #1
geplaatst door: Flix
Op zich goed nieuws voor de consument.

Alleen de winst is minimaal, want als (volgens dat artikel) de 'behuizing, batterij, scherm en knoppen' nieuw zijn, heb je -denk ik- weinig meer te wensen. Een nieuwe telefoon kan ook in de fabriek uit componenten gemaakt zijn, die al ff op de plank liggen en dus niet meer 'nieuw' zijn.

Maar altijd goed als Apple in deze het vel over de neus getrokken krijgt!  :biggrin:
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 16:46    reactie #2
geplaatst door: jackybe67
Flix,

hadden ze het toestel kunnen maken, had ze gewoon haar oude toestel teruggekregen. Nu krijgt ze een toestel dat van nieuw niet te onderscheiden is, dus ik snap het probleem niet. Vorig jaar heb ik van Apple ook een vervangend toestel gekregen nadat ik had vastgesteld dat er een buiging op zat. Perfect....

Hier krijg ik het gevoel omdat het een Apple toestel is moet ze een nieuw krijgen. Vraag mij af indien dit een toestel van Samsung was van €799 of de rechter dezelfde uitspraak had gedaan?
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 17:01    reactie #3
geplaatst door: odo
Je hebt recht op een nieuwe volgens de wet dus of het nou een Samsung of een Apple is, maakt niets uit. Apple wilde geen nieuwe geven, Apple verkoopt refurbished ook flink onder de prijs van een nieuwe, dus vinden ze die zelf ook minder waard dan een echte nieuwe. Goede zaak dus.
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 17:06    reactie #4
geplaatst door: jackybe67
Dus als de motor van mijn auto kapot gaat na bv 8 maanden moet hij niet gemaakt worden maar krijg ik gewoon een nieuwe???
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 18:30    reactie #5
geplaatst door: pjottervmr
Ik denk dat Apple vanaf nu gewoon aangeeft in Nederland dat elk toestel te repareren is. Dat is niet zo moeilijk al moet je een complete nieuwe binnenkant van een gebruikt toestel in je oude plaatsen dan is hij dus gerepareerd voor de klant (krijgt zijn eigen toestel terug). Als dus de service dienst (zijn vaak reparatie bedrijven is niet apple zelf) nu de opdracht krijgen bij een kapot toestel aan te geven dat ze hem gaan maken maar dat dit 2 weken langer duurt. Klant heeft geen poot om op te  staan dan. Pas wanneer toestel dit weer overkomt (zelfs buiten de garantie van de fabriek) dan zal de klant claimen op fabriek fout bij de leverancier. Dat hoeft natuurlijk niet Apple te zijn :biggrin:
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 18:52    reactie #6
geplaatst door: MacFrankie
@jackybe67
De iPhone was kapot en niet te repareren. Dan hoor je een nieuwe te krijgen volgens deze uitspraak.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 19:35    reactie #7
geplaatst door: jackybe67
MacFrankie,

dat weet ik. Vind het alleen geen normale uitspraak. Je hebt ook gedurende die periode je iPhone gebruikt, daarom snap ik niet waarom het daarom een nieuwe moet zijn. Een refurbisht model is van nieuw niet te onderscheiden.
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 19:57    reactie #8
geplaatst door: pjottervmr
@jackybed67 Gaat er niet om wat jij vind maar wat de rechter vind  :biggrin:
In dit geval gaat het er met name om of je een ander toestel moet accepteren en daar gaf de rechter aan dat als hij niet te repareren is dan moet het geld retour omdat dan waarschijnlijk (heb de uitspraak niet gelezen) het toestel niet aan de verwachting heeft voldaan. Daar is de wet heel duidelijk over voor consumenten. De fout die Apple heeft gemaakt in deze is aan te geven hij niet te repareren is dus we leveren een vervanger. Als apple net (zoals ik al aangaf eerder) het toestel gewoon had gemaakt was er niets aan de hand ook al moet je de hele binnenkant vervangen en duurt dit 4 weken.
Problemen onder garantie: recht op een nieuwe iPhone
12 juli 2016 - 21:22    reactie #9
geplaatst door: Flix
Wat Pjotter zegt.
Daarom zou dit zomaar een soort van pyrrusoverwinning kunnen blijken te zijn.