
Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
Terwijl de controverse rond Fortnite op de voorpagina’s van kranten te vinden is, heeft Facebook ook een poging gedaan om zich in deze strijd te mengen. Dat gebeurde door het tonen van de tekst “Apple takes 30% of the purchase. Learn More” (met een link) te vinden was.
Dit gebeurde in zowel Apple’s App Store als in Google Play, in die laatste was de tekst “Facebook doesn’t take a fee from this purchase. Learn More”. Zowel Apple als Google hebben deze update meteen geweigerd, inmiddels is het niet meer te lezen. Apple gaf als reden aan dat het ging om informatie die irrelevant is, en omdat het tonen van irrelevante informatie volgens de regels van de App Store niet toegestaan is lijkt Apple hier ook het recht aan zijn kant te hebben.

Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
klik op de afbeelding voor een grotere versieFacebook stuurde
aan Reuters de volgende verklaring hierover:
Now more than ever, we should have the option to help people understand where money they intend for small businesses actually goes. Unfortunately Apple rejected our transparency notice around their 30% tax but we are still working to make that information available inside the app experience.
En het zit ze bij Facebook kennelijk hoog, want CEO
Mark Zuckerberg zei er in een webcast voor meer dan 50.000 van de werknemers ook wat over:
Apple has this unique stranglehold as a gatekeeper on what gets on phones. It blocks innovation, blocks competition and allows Apple to charge monopoly rents.
Nadat dit naar buiten kwam heeft Facebook de webcast publiek gemaakt (link daarnaar via de link hierboven). Zuckerberg herhaalt daarin ook nog eens de schade die adverteerders zullen oplopen doordat het in iOS 14 veel moeilijker wordt om mee te gluren en data van gebruikers te krijgen. Daarbij belicht hij natuurlijk nooit de andere kant, die gaat over privacy en keuze van diezelfde gebruikers.
Meer over dat laatste onderwerp in
dit eerdere nieuwsbericht hier op MacFreak.
Update: inmiddels heeft Apple Facebook een
uitstel van drie maanden gegeven, tijdens die periode hoeft er geen afdracht meer gedaan worden door kleine bedrijven (en is de vermelding dus ook niet meer ter zake doende).
Maar Facebook is niet blij, want het uitstel is dus tijdelijk en geldt niet voor gaming-bedrijven die betaalde events organiseren.
#Facebook #AppStore