
Reclamemakers maken zich zorgen over ontwikkelingen in Safari
Reclamemakers laten keer op keer laten zien dat ze het met onze privacy niet zo nauw nemen. De enorme hoeveelheid aan data die ze van ons verzamelen wordt daarbij gepresenteerd in ons belang, het zou geoorloofd moeten zijn omdat we zo reclames te zien krijgen die aansluiten bij onze interesses.
Als deze reclamemakers zich beklagen dat Safari in iOS 11 en macOS High Sierra (10.13) ze het leven te moeilijk maakt, dan kan je je afvragen of die kritiek niet eerder een groot compliment is. Het komt tenslotte van de mensen die eerder de "do not track" instellingen in browsers ook niet serieus namen en inmiddels zo ver zijn dat ze ons surfgedrag in kaart kunnen brengen.

Reclamemakers maken zich zorgen over ontwikkelingen in Safari
In een
open brief maken de verzamelde reclamemakers nu duidelijk dat ze bezorgd zijn over Apple's aanpak en instellingen voor Safari in iOS 11 en macOS High Sierra:
Apple's unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love.
Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice.
Je kan je vraagtekens zetten bij het "ad-supported online content and services consumers love", wij vragen ons af hoeveel mensen houden van de meeste advertenties die ons voorgeschoteld worden. In onze ervaring is het op zijn best een noodzakelijk kwaad.
Bij Apple is deze beslissing natuurlijk niet voor niets genomen, en weten ze duidelijk precies waar het hier om gaat. Het antwoord uit Cupertino laat dan ook aan duidelijkheid niets te wensen over. Daarbij is het stukje waarbij Apple duidelijk maakt hoeveel reclamemakers nu al kunnen extra interessant, dat vind je in de tweede alinea:
Apple believes that people have a right to privacy - Safari was the first browser to block third party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy.
Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history. This information is collected without permission and is used for ad re-targeting, which is how ads follow people around the Internet.
The new Intelligent Tracking Prevention feature detects and eliminates cookies and other data used for this cross-site tracking, which means it helps keep a person's browsing private. The feature does not block ads or interfere with legitimate tracking on the sites that people actually click on and visit. Cookies for sites that you interact with function as designed, and ads placed by web publishers will appear normally.
Als je nog twijfelt waar het hier om gaat, dan maakt de tweet van Steven Sinofsky - de vroegere president van de Windows division bij Microsoft - goed duidelijk hoe belangrijk deze ontwikkeling is. En hoe cruciaal het is dat Apple de rug recht houdt, dat deed Microsoft eerder kennelijk niet.