
Reparatieprogramma voor MacBook Pro 2011-2013
Ruim een jaar geleden kon je al een nieuwsbericht hier op MacFreak lezen waarin stond dat een aantal gebruikers van MacBooks uit 2011 daar problemen mee hadden, daar linkten we ook naar een erg lang draadje van Apple's eigen Support communities over dit probleem. Als je dat nieuwsbericht toen gemist hebt, of je gewoon je geheugen even wilt opfrissen, dan kan je dat bericht
hier vinden.
In dat nieuwsbericht schreven we toen aan het eind dat we hoopten dat Apple met een reparatie-programma zou komen, en nu is het eindelijk zover. De naam van dit programma is vreemd genoeg nogal ruim, want het heeft de naam "MacBook Pro Repair Extension Program for Video Issues" meegekregen. Waardoor volgens ons de suggestie gewekt wordt dat dit voor alle video problemen van alle MacBook Pro modellen zou gelden, maar dat is niet zo.
Want op
de pagina van dit programma is duidelijk te lezen om welke modellen het gaat:
- 15-inch and 17-inch MacBook Pro models manufactured in 2011
- 15-inch MacBook Pro with Retina models manufactured from Mid 2012 to Early 2013
De problemen waar het om gaat worden door Apple als volgt omschreven:
Symptoms
An affected MacBook Pro may display one or more of the following symptoms:
- Distorted or scrambled video on the computer screen
- No video on the computer screen (or external display) even though the computer is on
- Computer restarts unexpectedly
Het programma start vandaag in de VS en Canada, vanaf volgende week vrijdag (27 februari) zal het ook in "andere landen" beschikbaar zijn, wij gaan ervan uit dat wij daar ook bij zitten.
Als jouw MacBook Pro dit soort problemen heeft dan kan je die naar de dichtstbijzijnde Apple Store of Apple Authorized Service Provider brengen. Daar wordt dan gekeken of jouw MacBook Pro inderdaad onder dit programma valt en geen last heeft van andere problemen.
Je kan je MacBook Pro ook opsturen, dan kan je eerst
hier kijken of dit programma voor jou geldt, en dan
Apple bellen voor een afspraak.
Let wel op dat je eerst een back-up van jouw data moet maken voordat je deze reparatie laat uitvoeren. Wat Apple je aanraadt in dit geval
vind je hier. Als je een externe harddisk vrij hebt dan raden wij aan om een back-up waar je van kan opstarten te maken met
Carbon Copy Cloner. Kost je 34 euro, maar dan heb je wel een volledige back-up waar je van op kan starten, inclusief de
OS X Recovery.
Mocht je in het verleden al betaald hebben bij een Apple Store of Apple Authorized Service Provider voor de reparatie van dit probleem, dan neemt Apple contact op met je om je het geld terug te betalen. Als dit wel zo is terwijl je niets van Apple hoort, dan raadt Apple je aan om zelf even contact met ze op te nemen.
met dank een forumlid 'HEXDIY', die dit nieuws al eerder op ons forum meldde