
Apple weert nu VPN-Ad Blockers uit de App Store
Tomasz Koperski is de CTO van
Future Mind, een bedrijf dat onder andere een aantal VPN-Ad Blockers maakt die in de App Store te vinden zijn. Als je zo'n VPN-Ad Blocker gebruikt, dan krijg je ook geen reclame's meer in apps te zien. Voorbeelden van dit soort apps zijn
AdBlock en
Weblock.
Toen Future Mind recent een update voor AdBlock wilde indienen, werd die geweigerd en werd hem verteld dat de voorwaarden van de App Store hierover aangepast waren. Dat betekent effectief dat zulke apps uiteindelijk helemaal zullen gaan verdwijnen uit de App Store.

After submitting an appeal to the App Review Board, a member of the Review Team contacted me directly via phone and informed that Apple has officially changed their policy regarding VPN/root certificate based ad blockers on the App Store and is no longer accepting updates of apps, which directly block content in third party apps. The only officially allowed ad blocking method is now Safari Content Blockers.
Vanuit Apple is het te begrijpen, als dit soort apps succesvol beginnen te worden, dan raken ze direct aan de inkomsten van de ontwikkelaars die ervoor zorgen dat de App Store zo goed gevuld is. Het verdien-model werkt nu eenmaal met gratis apps, die door advertenties gedragen worden, en betaalde apps waarin je geen reclame's te zien krijgt.
Maar dat geldt eigenlijk ook voor websites, terwijl ad-blockers voor Safari nog steeds wel mogelijk blijven. Met andere woorden, Apple lijkt hier met een andere maat te meten als het om de eigen inkomsten gaat.
Waarschijnlijk is daar weinig aan te doen. De App Store is nu eenmaal Apple's eigen domein, en de regels die in Cupertino bedacht worden gelden dan ook automatisch daarvoor.