Het is inderdaad een drama. Ik heb/had de állereerste batch en in eerste instantie dacht ik alleen dat ze hard 'doordreunde' bij het hardlopen. Vervolgens gebeurde er ook allerlei rare dingen bij het weergeven van de lading op het linker exemplaar. Die is toen samen met de case vervangen. Vervolgens ontwikkelde zich over tijd een disbalans in de stereo, eindigend in geknetter in éérst het linker exemplaar - later ook in het rechter. Aantal maanden geleden beide exemplaren vervangen. Allemaal keurig onder garantie.
Inmiddels weet ik waar op moet letten qua klank en ruisonderdrukking - het fenomeen ontwikkelt zich langzaam over tijd, zo lijkt het - en 'hoor' ik het langzaam ontstaan.
Nieuw dreunde mijn huidige exemplaren ineens totaal niet door bij het hardlopen, inmiddels (alleen) links wél in transparantiemodus maar ook met noisecancelling. Bij een telefoongesprek gaat er links spontaan de noisecancelling op in transparantiemodus, zo lijkt het en bij hogere 'luchtdruk' in het oor tijdens het gesprek haar ik alweer de eerste kraakjes. Weet nu al dat links binnen nu en een paar weken wederom als een gek gaat kraken.
Dat gaat dus de derde (!) keer worden dat die zal moeten worden vervangen. Voor zover ik kan concluderen zit er een serieuze designfout in de wijze waarop noisecanceling omgaat met luchtdrukverschillen. Eén van de keren dat het is ontstaan denk ik (kan het niet bewijzen) is het ontstaan na een spontane niesaanval. Zo'n 'klap' extra luchtdruk - wat op zich een normale situatie is - kan de AirPod Pro volgens mij niet goed aan. Ook het lang afdekken van het externe roostertje door b.v. op een kussen te liggen met je oor 'triggert' die 'luchtdruk' problemen, vermoed ik.
Afijn, niet fijn en goed voor 279 euro - de originele prijs die ik er nog voor heb moeten betalen. Ergens komende week maar weer 'ns contact opnemen met Fixers via wie ze eerder ook al zijn vervangen...
😕
Overigens heb ik hierdoor óók ontdekt hoe Apple heel slim deze problemen 'afvangt' en grotendeels buiten de 'klaagfora' probeert te houden: ze draaien hier specifiek een Adwords advertentie campagne op. Mensen met deze problemen worden op die manier dus betaald (!) bij hun eerste online zoekactie direct doorverwezen naar het vervangingsprogramma - hierdoor voorkom dat mensen verder moeten zoeken en op die 'klaagfora' zoals 'Kassa' terechtkomen - en zo massaal online gemopper of groepsvorming onder mopperaars voorkomend. Dat doet Apple dus érg slim, maar het zegt mij als óók dat dit probleem groter en massaler is dan Apple wil dat de wereld doorheeft.
😉
[ Ger ]