Spoiler alert: wat Apple ons aanstaande maandag gaat laten zien
Aanstaande maandag gaat Apple's World Wide Developer Conference (WWDC) van start, het belangrijkste moment in het jaar voor alle software van Apple. Want daar wordt alles aangekondigd wat we in het komende jaar op dat gebied kunnen verwachten.
Het is Mark Gurman gelukt om alle belangrijkste dingen hiervan
nu al te onthullen, als je maandag nog verrast wil worden dan kan je beter niet verder lezen.
Een nieuwe chatbot, met ondersteuning van OpenAINormaal gesproken staat AI voor Artificial Intelligence (Kustmatige Intelligentie), maar bij Apple staat het voortaan voor Apple Intelligence. Zoals altijd bij Apple is dit niet alleen maar een marketing-slogan, ze willen in Cupertino de onderliggende technologieën omarmen en vooral uitbreiden.
Maar terwijl ze het bij Apple tot nu toe altijd bijna alleen maar over Machine Learning hadden, en daar duidelijk veel vooruitgang mee maken, hebben ze kennelijk gemist dat het grote publiek al gewend raakt aan chatbots die door AI gedreven worden.
Volgens Mark Gurman kloppen de eerdere geruchten, voor de nieuwe chatbots heeft Apple een deal gesloten met OpenAI van Sam Altman. Want hoewel er bij Apple ook heel hard gewerkt wordt, was dat tot nu toe niet in de richting waarin door een chatbot gewerkt wordt, want volgens onder andere Apple’s senior vice president of Machine Learning and AI Strategy John Giannandrea is de techniek daar eigenlijk nog niet ver genoeg voor.
Daar heeft hij natuurlijk ook gelijk in, de idiote antwoorden die zelfs de meest geavanceerde AI chatbots
nog steeds geven zijn daar een duidelijke illustratie van.
Appel Intelligence zal naar meerdere platformen komen, zeker naar macOS, iOS en iPadOS. Daarnaast krijgen we natuurlijk ook nieuwe versies te zien van de besturingssystemen voor de Vision Pro, Apple Watch en Apple TV, maar het is nog niet duidelijk hoe AI daar een centrale plaats zal innemen.
Door AI-gecreëerde emojiEén functie die vooral de jongere doelgroep waarschijnlijk erg zal aanspreken is emoji die door AI gegenereerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van AI om tijdens het typen aangepaste emoji-tekens te maken die zinnen of woorden weergeven. Dat betekent dat er veel meer opties zullen zijn dan die in de gestandaardiseerde emoji-bibliotheek welke al lang in de iPhone is ingebouwd.
Maar waar emoji gestandaardiseerd zijn door unicode te gebruiken, waardoor dus alle platformen elkaars emoji kunnen begrijpen en goed weergeven, zullen deze hoogstwaarschijnlijk als plaatjes worden gegenereerd.
BerichtenDe Berichten-app krijgt een aantal aanpassingen die niets met AI te maken hebben, waaronder een verandering in de effecten-functie - waarmee je nu vuurwerk en andere visuele elementen kunt versturen. Gebruikers zullen nu een effect kunnen genereren met individuele woorden, in plaats van met het hele bericht. Er komen nieuwe kleurrijke pictogrammen voor Tapbacks, waarmee je snel op een bericht kunt reageren met een hartje, uitroepteken of ander teken (momenteel zijn ze grijs). En gebruikers zullen de mogelijkheid hebben om een bericht terug te tikken met een willekeurige emoji.
En er komt nog een andere veelgevraagde functie: de mogelijkheid om een bericht in te plannen om later te versturen.
Safari voor macOS 15Safari in macOS 15, met de codenaam Glow, krijgt een aantal veranderingen, maar het lijkt nu niet waarschijnlijk dat Apple zijn eigen advertentieblokker gaat onthullen - iets wat eerder wel als een mogelijkheid is voorbij gekomen.
De reden is mogelijk dat Apple beducht is voor alle regels die onder andere vanuit de EU uitgevaardigd worden. Het argument van tegenstanders van App Tracking Transparency (ATT) is dat het adverteerders in de richting stuurt van advertenties in de App Store, waar de ATT-regels niet van toepassing zijn.
Apple houdt natuurlijk niet bij wat gebruikers binnen apps doen - en dat is het legitieme privacyprobleem dat ATT probeert aan te pakken - maar als exploitant van de App Store weet Apple wel welke apps een gebruiker bezit en gebruikt. Apple kan dus bijvoorbeeld game C aanbevelen omdat je game A en B speelt, zelfs als A, B en C allemaal van verschillende ontwikkelaars komen.
Als Apple dus een advertentieblokker in Safari zou inbouwen, dan komen ze mogelijk op dit gebied in conflict met de regelgeving.