
Spotify onder druk om gratis optie te laten vallen?
Hoewel er nog helemaal niets definitief is gonst het van de geruchten rond de muziekindustrie, en vooral over de digitale distributie daarvan. Tien dagen geleden kon je op MacFreak in
dit nieuwsbericht al lezen dat zowel de Federal Trade Commission, het Department of Justice in de VS en de Europese Unie allemaal een onderzoek naar Apple's invloed op dit proces zijn gestart.
Want Apple zou zijn positie gebruiken om de druk op te voeren bij de labels om de gratis optie te laten vervallen.
Twee grote labels, Universal Music Group en Sony Music Entertainment,
zouden nu druk op Spotify aan het zetten zijn om de gratis optie stevig in te perken. Bestaande klanten zouden nog 6 maanden gratis kunnen luisteren, nieuwe klanten zouden na 3 maanden moeten gaan betalen.
Een andere grote speler, Warner Music Group, zou niet enthousiast zijn over deze ontwikkeling. Daar zijn ze bang dat een grote groep die nu nog wat inkomen via reclame oplevert zal uitwijken naar bijvoorbeeld YouTube of illegale kanalen. Als dat gebeurt wordt er dus niets meer aan die groep verdiend.
Stephen Cooper, de CEO van de Warner Music Group, zei daar recent het volgende over:
You know to be crystal clear, piracy is zero revenue, it's the theft of intellectual property, and it's not good for anyone. So all of these models are better than piracy, that's number one.
Er is dus beweging in deze markt, welke kant het opgaat weet nog niemand. Hoeveel invloed Apple in dit alles heeft is niet bekend, tot nu toe gaat het vooral om geruchten. De onderzoeken van al die officiële instanties lijken dan ook allemaal nogal vroeg te komen, maar misschien weten die meer dan wat er tot nu toe in de pers naar buiten komt.
Vooral als je meetelt wat Director of Communications van Spotify, Graham James, over deze geruchten heeft gezegd: "This is totally false. Our model is working."
Update: de geruchten houden aan, de muziekindustrie zou Spotify onder druk zetten en het antwoord zou zijn dat Spotify de gratis optie niet laat vervallen, maar beperkter maakt. Sommige songs zouden dan alleen voor abonnees met een Premium abonnement beschikbaar zijn.
Meer hierover in
dit artikel.