
Spotify’s antwoord op Apple is nog uitgebreider dan de eerste zet
In de afgelopen week werd eerst bekend dat Spotify een klacht bij de Europese Commissie (EC) had ingediend, door Spotify op hun site
gepubliceerd, Apple reageerde met een
open brief. Kennelijk voor Spotify voldoende om op hun beurt weer hard terug te slaan, want er is inmiddels reactie op twee fronten.
De eerste is een website met de URL en titel
Time to Play Fair, waarbij bij voorbaat al duidelijk is wat voor aanpak hier gekozen wordt: vol er in en Apple is niet eerlijk. Mocht je denken dat Spotify het probleem hier breder trekt, onder de vijf ‘feiten’ die ze geven gaat het alleen over Spotify zelf. Op de rest van de site wordt Apple in het algemeen als een bedrijf weggezet dat consumenten de keuze ontneemt, teveel ‘belasting’ heft en de wet aan zijn laars lapt.
Tegelijkertijd komen er ook in de media mensen van Spotify aan het woord die Apple monopolist noemen, zoals in dit artikel van Variety:
Every monopolist will suggest they have done nothing wrong and will argue that they have the best interests of competitors and consumers at heart. In that way, Apple’s response to our complaint before the European Commission is not new and is entirely in line with our expectations.
We filed our complaint because Apple’s actions hurt competition and consumers, and are in clear violation of the law. This is evident in Apple’s belief that Spotify’s users on iOS are Apple customers and not Spotify customers, which goes to the very heart of the issue with Apple. We respect the process the European Commission must now undertake to conduct its review.
Waarschijnlijk geen reactie meer van AppleMet name de website suggereert dat Spotify het ook vooral in de publieke arena wil uitvechten, terwijl je je kan afvragen of de klacht bij de EC op zich niet voldoende zou moeten zijn. Apple reageerde met de open brief op het feit dat Spotify het ‘frame’ probeerde te bepalen, nu Spotify nog meer pijlen op de boog bleek te hebben ligt het niet voor de hand dat Apple er in het openbaar nog op zal reageren, in ieder geval niet in de vorm van websites of open brieven.
met dank aan forumlid ‘Brinky’, die dit nieuws als eerste meldde op het forumMaandelijks trekt MacFreak bijna 70.000 bezoekers, die hier gemiddeld 5 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; alle mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.