geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/M1processor-icoon.jpg
Steam komt, eindelijk, met een native app voor Apple Silicon
In juni 2020 werd de overstap naar Apple Silicon aangekondigd en in november 2020 verscheen de allereerste Mac met een M-chip, die eer was toen aan de MacBook Air. En eerder dan aangekondigd, in juni 2023, was de overstap voor alle Macs al een feit.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en heeft Steam een bèta-versie van de eigen Steam Client en de Steam Helper die allebei Universal Binaries zijn.


De optie om deel te nemen aan het bèta-programma is gewoon zichtbaar in de app en vereist geen lidmaatschap of zoiets dergelijks. In het menu Instellingen is er een optie Interface. Het enige wat je hoeft te doen is kiezen voor bèta-updates en de client opnieuw opstarten om de nieuwe download te krijgen.

Hoewel dit goed nieuws is voor alle gamers met M-chip in hun Mac is het natuurlijk ook een onderdeel van het proces dat steeds meer aanbieders zullen gaan kiezen voor code voor diezelfde M-chips, en uiteindelijk de code voor Intel-processors zullen uitfaseren. Zover is het op dit moment natuurlijk nog niet.

Voor de M-chips is het trouwens steeds belangrijker dat er code voor deze chips aanwezig is, want macOS 27 zal de laatste versie van macOS zijn die Rosetta 2 nog helemaal ondersteunt.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: puk1980
Hoewel ik dit nieuws toejuich betekent het nog niet dat nu ook alle games native beschibaar zijn voor Apple Silicon. Maar het is een stap in de goede richting, en hopelijk een inspiratie voor de gamedevelopers om hun spellen ook voor Apple Silicon aan te gaan bieden.


geplaatst door: ICT Consultant
Wow, na 5 jaar "al"! Belooft ook niet veel goeds voor Metal graphics ondersteuning.

Triest, dat Steam. Met 0 inspanning jarenlang geld blijven verdienen. Dat kan beter!
geplaatst door: whaha
Ben je sarcastisch, @ICT Consultant?
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: ICT Consultant
We hebben nu al 5 jaar Macs met Apple Silicon, elke softwareleverancier was in een paar maanden over op de nieuwe ARM chip, maar het duurt bij Steam 5 jaar. En officieel ondersteunen ze de Mac. Toont niet echt commitment!

Ik ben realistisch.
geplaatst door: puk1980
En officieel ondersteunen ze de Mac. Toont niet echt commitment! Ik ben realistisch.
macOS heeft voor hun geen prioriteit. En dat is te begrijpen.



geplaatst door: ICT Consultant
Ja dat snap ik. Maar er is een verschil tussen geen prioriteit en wat ze nu doen.

"Oh, na 5 jaar geen support of innovatie is het platform op macOS nog niet doodgebloed, kom, laten we eens een Apple Silicon versie maken."

Gewoon een optie aanklikken in de compiler, meer is het niet, en daar 5 jaar mee wachten!
geplaatst door: whaha
Is dat serieus zó simpel?

Wauw. Dan is het inderdaad wel kwalijk inderdaad.
Ik ben benieuwd wat er met de ondersteuning gebeurd op het moment dat Rosetta 2 ondersteuning vanuit Apple stopt.

Volgens mij kan ik dan zoiets als Warcraft III, dat nog intel is, simpelweg niet meer spelen op mijn mac - indien ik dan macOS 27 draai.
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: macossie
ik draaide voorheen windows via bootcamp om games in steam te kunnen spelen (en een paar native mac)
maar sinds mijn MacbookPro M1 heb ik steam niet meer aangeraakt, omdat het soms werkt maar meestal niet met de games die ik wil.
Dat verklaard wel de statistieken.
geplaatst door: whaha
Ja, voor november had ik ook nog bootcamp, dat vertekend het beeld inderdaad.
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: Ome Kor
Is dat serieus zó simpel?

Wauw. Dan is het inderdaad wel kwalijk inderdaad.
Ik ben benieuwd wat er met de ondersteuning gebeurd op het moment dat Rosetta 2 ondersteuning vanuit Apple stopt.

Volgens mij kan ik dan zoiets als Warcraft III, dat nog intel is, simpelweg niet meer spelen op mijn mac - indien ik dan macOS 27 draai.
De ondersteuning van de volledige versie van Rosetta 2 stopt met macOS 28. Vanaf macOS 28 zal er slechts een beperkte versie van Rosetta 2 beschikbaar blijven voor oudere games die afhankelijk zijn van Intel-gebaseerde frameworks. Heel misschien werkt Warcraft dan nog.

https://www.macrumors.com/2025/06/10/apple-to-phase-out-rosetta-2/
geplaatst door: puk1980
Gewoon een optie aanklikken in de compiler, meer is het niet, en daar 5 jaar mee wachten!
Is dat serieus zó simpel?
Denk je dat nu echt? Als het zo simpel was hadden we al veel meer games beschikbaar gehad voor native Apple Silicon. Er zit flink wat werk in het "porten" van een Windows game naar een non-Windows platform als macOS.
geplaatst door: whaha
Nee, dat dacht ik niet echt.

Alleen houd ik er niet van om aannames te doen, behalve aannemen dat iemand de waarheid spreekt totdat het overduidelijk tegen gesproken wordt, vandaar dat ik doorvroeg.
Het leek me al onwaarschijnlijk.
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: ICT Consultant
Bij de Steam launcher is het echt simpel, daar is het een optie die je aan moet vinken.

Bij games is het complexer, en dat is vooral omdat Apple geen Direct X ondersteunt, maar Metal. Maar die complexiteit is voor de gamemakers.

Met het ondersteunen van Apple Silicon geeft Steam een signaal aan alle gamemakers dat ze Apple Silicon ondersteunen.
geplaatst door: whaha
Dat is, op zich, een goed signaal.
Alleen ooit heb ik begrepen dat games ontwikkelen voor de Mac toch anders is dan voor Windows, maar het kan zijn dat die gegevens verouderd zijn.

Ik overweeg nog steeds Prince of Persia: The Lost Crown te kopen voor de Mac, maar ja, ik kan het niet op mijn verlanglijstje zetten - nog niet althans.
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: ICT Consultant
Alleen ooit heb ik begrepen dat games ontwikkelen voor de Mac toch anders is dan voor Windows, maar het kan zijn dat die gegevens verouderd zijn.
Games worden geschreven in een bepaalde programmeertaal, voor een bepaalde "engine", met een bepaalde grafische bibliotheek en voor de snelste graphics is een bepaald type grafische kaart soms ook nodig. Alleen dat laatste wil je als ontwikkelaar eigenlijk niet, je wilt een zo groot mogelijk publiek voor je game.

Als een gamemaker een Windows game maakt, dan werkt deze met minimale aanpassingen ook op een XBox (ook van MS). Voor de PS zijn er grotere aanpassingen nodig, net zoals voor de Switch (2) of Mac.

Voor snelle actiegames wordt er geprogrammeerd in C++. Dat kan op een Mac, en de compiler kan Apple Silicon code genereren.

Snelle games gebruiken een krachtige engine, bijvoorbeeld de Unreal Engine. Deze draait op Mac's, en sinds 2 jaar ook op Apple Silicon (vanaf M2), maar niet alle features zijn geïmplementeerd, waardoor er soms kleine aanpassingen nodig zijn.

Een game computer heeft een grafische kaart. Deze kaart doet bij games meer dan alleen pixels op het scherm laten zien, hij rekent ook zelf pixels uit, bv licht / schaduw. Om de grafische kaart aan te spreken, gebruikt Microsoft (in Windows en op de XBox) DirectX. Dat is er niet voor de Mac, want Apple gebruikt Metal. Daar waar er geen exact Metal-alternatief is voor een DirectX-aanroep, moet deze worden vertaald naar vaak meerdere Metal-aanroepen. Dat kost tijd.

Grafische kaart specifieke zaken zullen de Mac waarschijnlijk nooit halen, tenzij gamers massaal overstappen op een M4 Ultra Mac, zodat dat platform "massa" krijgt.

Een spelletje zoals Solitair stelt geen hoge eisen en zal mogelijk middels een compilersetting voor Windows en Mac kunnen worden gemaakt.

Een "first person shooter" game zoals de laatste DOOM vraaht wat meer van je hardware, en dan is de hele bovenstaande lijst van belang.
geplaatst door: puk1980
Ik overweeg nog steeds Prince of Persia: The Lost Crown te kopen voor de Mac, maar ja, ik kan het niet op mijn verlanglijstje zetten - nog niet althans.
Waarom niet? Je had toch al een Mx Mac?

https://apps.apple.com/nl/app/prince-of-persia-lost-crown/id6498547840?mt=12