
De interessantste details die openbaar worden door Epic vs. Apple
Door het proces dat Epic Games heeft aangespannen tegen Apple worden steeds meer documenten bekend, iets waar ze bij Apple niet blij mee zullen zijn, het bedrijf houdt nu eenmaal graag zoveel mogelijk alles binnen. Hieronder een aantal van de belangrijkste details.
Net zoals bijvoorbeeld Microsoft bij de Xbox doet is het bij Apple ook mogelijk om deals te maken voor grote bedrijven. Zo heeft Netflix al jaren een ‘
speciale overeenkomst’ waardoor dat bedrijf maar 15 procent aan Apple afdraagt, de helft van het officiële tarief voor een bedrijf van die grootte. Eigenlijk is dat vergelijkbaar met een kwantum-korting die wij zelf ook overal kunnen krijgen, het verschil is dat Apple naar buiten altijd heeft volgehouden dat dit soort kortingen niet gegeven werden.

De interessantste details die openbaar worden door Epic vs. Apple
SideloadingApple verzet zich al een tijd erg duidelijk tegen sideloading; het installeren van apps buiten de App Store om. Maar in 2008, dus voordat de App Store een feit was, is dat wel degelijk overwogen. Dat er sindsdien besloten is om dit binnen iOS niet toe te staan is trouwens niet zo vreemd, het is
in de praktijk allang aangetoond dat er aardig wat gebruikers zijn waarvoor het veel beter is als sideloading niet mogelijk is.
Kwaliteit van de App StoreDoor de jaren heen is er vaker kritiek geweest op de kwaliteit van de App Store. Want als Apple daar inderdaad zo goed controleert, zoals het zelf keer op keer claimt, waarom komt er dan zoveel troep doorheen? Denk aan apps die duidelijk gejat zijn, waarover Phil Schiller zich in februari 2012 ook al duidelijk over opwond:
What the hell is this???
Remember our talking about finding bad apps with low ratings?
Remember our talk about becoming the "Nordstroms" of stores in quality of service?
How does an obvious rip off of the super popular Temple Run, with no screen shots, garbage marketing text, and almost all 1-star ratings become the #1 free app on the store?
Can anyone see a rip off of a top selling game? Any anyone see an app that is cheating the system?
Is no one reviewing these apps? Is no one minding the store?
This is insane!!!
Waarna hij in 2015 het team achter de App Store vraagt om een systeem te maken wat apps met een erg lage beoordeling automatisch verwijdert:
“PLEASE develop a system to automatically find low rated apps and purge them!!”
De interessantste details die openbaar worden door Epic vs. Apple
Lock in en keep outIn het eerdere nieuwsbericht hier op MacFreak over de plannen voor de iPhone nano kan je ook
al lezen dat één van de punten van die vergadering was “tie all of our products together, so we further lock customers into our ecosystem.”
Hoewel dat plan duidelijk ook in ons voordeel gewerkt heeft, al Apple’s devices zijn in het afgelopen decennium alleen maar beter met elkaar gaan samenwerken, lag daar dus niet alleen een idealistisch motief aan ten grondslag. Iedereen die verstand heeft van zakendoen had dat natuurlijk allang door, maar dit is voor het eerst dat het zwart op wit is aangetoond.
Maar het was niet alleen een plan om ons zoveel mogelijk aan Apple te binden, er werden ook veel apps geweigerd, en voor het eerst zien we de redenen daarvoor. Bijvoorbeeld voor
Google Search in 2012 en in datzelfde jaar
wordt ook Shazam geweigerd (Apple koopt uiteindelijk in 2018).
Andere manieren om ons ‘binnen’ te houden zijn
iTunes Gift Cards, de beslissing om
iMessage niet naar Android te brengen en door goede apps van grote concurrenten
zo weinig mogelijk aandacht te geven. LinkedIn werd in eerste instantie zelfs geweigerd toen het
exact dezelfde tekst gebruikte als Apple zelf.

De interessantste details die openbaar worden door Epic vs. Apple
GamesTim Cook vroeg in 2015 om
meer games in de App Store. In de tussentijd was Google van plan om ook games
naar de Mac en smart displays te brengen maar Apple had andere plannen.
EpicHet meest interessant is misschien nog wel dat ze bij Apple duidelijk de potentie van de games van Epic zagen. Zo wilden ze bij Apple graag Fortinite
een periode exclusief in de App Store hebben, en was er
diezelfde wens voor Epic’s Rocket League en Spyjinx.
The Coalition for App FairnessIn
deze groep zitten naast Epic ook nog
een heleboel andere ontwikkelaars, zowel grote als relatief kleine. Maar die coalitie kwam niet zomaar tot stand, Epic
pompte er tussen de 80 en 100.000 dollar in met als duidelijk doel Apple (App Store) en Google (Google Play) te verslaan.

De interessantste details die openbaar worden door Epic vs. Apple
XcodeGhost malwareIn 2015 lukte het de XcodeGhost malware om zich in een aantal apps in de App Store te nestelen, maar tot nu toe was het nooit bekend om hoeveel apps en gebruikers het toen ging. Het blijkt dat het in meer dan 2.500 apps zat, en dat ongeveer 128 miljoen gebruikers er last van hebben gehad.
Apple heeft toen
iedereen die getroffen was gemaild, dus als je er toen niets van gehoord hebt dan heb je er ook geen last van gehad.
Stomme foutenApple heeft
zeven maanden na publicatie pas door dat het twee ‘school-shooting games’ in de App Store heeft staan en na oktober 2018 wordt er
pas iemand aangesteld tegen fraude in de App Store. Ook lukt het in februari 2019 een app die doet alsof het bloeddruk meet het te schoppen tot
nummer 12 in de lijst van meest populaire apps, mogelijk doordat de reviewers tot
10 uur per dag werken en iedere dag tussen de 50 en 100 apps moeten beoordelen.
Voor de volledigheid: sinds november 2019 is er wel degelijk
een fraude-team voor de App Store. Het is trouwens het hoofd van dat team dat zich
druk maakt om de hoeveelheid kinderporno en kinderlokkers, mogelijk de basis voor het scannen daarop dat Apple nu voor de VS
in de planning heeft staan.