geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/SwiftPlaygrounds-icoon.jpg
Swift Playgrounds 4 maakt programmeren op de iPad mogelijk
Tot nu toe had je als ontwikkelaar voor de App Store maar één optie: code kloppen in Xcode en dan indienen via App Store Connect. En omdat Xcode alleen maar op een Mac draait was dat dus een automatische vereiste. Swift Playgrounds 4 brengt daar nu voor het eerst verandering in.

Vanaf nu is het dus mogelijk om op een iPad apps voor zowel de iPad als de iPhone te maken, zonder dat je een Mac nodig hebt. Daarvoor moet je wel minimaal iPadOS 15.2 op je iPad hebben staan, op een oudere versie werkt het niet. Swift Playgrounds 4 biedt veel, zoals bijvoorbeeld een appvoorvertoning waarin het resultaat van wat je hebt aangepast in de app die je aan het bouwen bent direct weergegeven wordt.



Hieronder al het nieuws in Swift Playgrounds 4 volgens Apple zelf:

Citaat
Swift Playgrounds 4.0-functies:

  • Bouw iPhone- en iPad-apps met SwiftUI op je iPad (iPadOS 15.2 of hoger vereist)
  • Met de App Store Connect-integratie kun je de voltooide app naar de App Store uploaden
  • In de appvoorvertoning wordt het resultaat van je wijzigingen in de app direct weergegeven
  • Slimme codesuggesties die in de regel verschijnen, helpen je om snel en accuraat code te schrijven
  • Met app-projecten kun je projecten eenvoudig naar Xcode overbrengen en weer terugzetten
  • Met de projectbrede zoekfunctie vind je snel resultaten in meerdere bestanden
  • De bibliotheek met codefragmenten biedt honderden SwiftUI-regelaars, symbolen en kleuren
  • Met ondersteuning voor Swift-pakketten kun je openbaar beschikbare code toevoegen om je apps te verbeteren

Swift Playgrounds 4 is er dus voor de iPad, maar er is ook een nieuwe versie van deze app voor de Mac (minimaal macOS 11.5) die nu Swift 5.5 ondersteunt. Beide apps zijn gratis.



 #SwiftPlaygrounds
MacFreak steunen en advertenties achter je laten? Word donateur.
Product of dienst op MacFreak onder de aandacht brengen? Kijk dan hier.