
Time Machine bij sommige mensen trager onder El Capitan
Met iedere update van een besturingssysteem komen altijd weer wat onverwachte probleempjes om de hoek kijken, en natuurlijk is OS X 10.11/El Capitan daar geen uitzondering op.
Eén van de problemen dat, onder andere op Apple's eigen forums, op dit moment voorbij komt is dat Time Machine onder El Capitan erg traag kan worden. De klachten daarover zijn bijvoorbeeld te lezen in
dit draadje, maar ook
hier en
hier.
Bij mensen die problemen ervaren kan de eerste Time Machine backup meer dan een week duren, en updates van de backup daarna meer dan 24 uur, ook als het maar om een paar honderd megabytes gaat.
Kennelijk kwamen daar bij Apple ook meerder vragen over binnen, want eind oktober is
deze support-pagina online gezet. Maar de tips daar komen niet veel verder dan je Time Capsule dichterbij plaatsen, je Mac direct op de Ethernet-poort daarvan aan te sluiten of antivirussoftware je Time Machine niet te laten scannen.
De problemen lijken te ontstaan door een conflict tussen Time Machine en Spotlight, door die laatste uit te zetten zou bij mensen die last hebben van al deze vertragingen de problemen weggaan. Spotlight aanpassen kan makkelijk met de volgende commando's in Terminal. Met
sudo mdutil -Ea haal je de huidige index weg, met
sudo mdutil -ai off zet je Spotlight helemaal uit en met
sudo mdutil -ai on kan je Spotlight weer aanzetten.
Maar met het uitzetten van Spotlight ben je die zoekfunctie helemaal kwijt, veel programma's op je Mac maken daar ook gebruik van, en de mensen die last van deze vertragingen hebben zien die weer terug komen zodra ze Spotlight weer actief maken.
Een beter idee is waarschijnlijk om Time Machine uit te zetten tot Spotlight helemaal klaar is met het maken van zijn index, waarna je Time Machine waarschijnlijk zonder vertragingen weer aan kan zetten. Je kan in El Capitan zien of Spotlight nog bezig is met het maken van een index door op het Spotlight-icoon helemaal rechtsboven op het scherm van je Mac te klikken, of door Spotlight met Command-spatiebalk te activeren. Al daar iets typt en meteen daaronder een blauw balkje ziet verschijnen, dan is Spotlight nog bezig.
Op het forum van MacFreak zijn er nog geen mensen gesignaleerd die hier last van hebben, we hopen natuurlijk dat dit zo blijft. In de tussentijd is het te hopen dat Apple de oorzaak van dit probleem vindt, mogelijk heeft het met software van een derde partij te maken.