
ARKit lijkt een vliegende start te hebben gemaakt
Tijdens de keynote van de World Wide Developer Conference liet Apple's Senior Vice President of Software Engineering Craig Federighi zien dat Apple Augmented Reality (AR) erg serieus neemt.
Dat gebeurde door de introductie van
ARKit voor iOS 11, een makkelijke manier voor ontwikkelaars om AR-apps voor iOS te maken en het binnen iOS te gebruiken. Hieronder de introductie van ARKit door Craig Federighi en een demo, tijdens diezelfde keynote, waarin Wingnut AR laat zien wat ze met ARKit allemaal kunnen doen.
Het lijkt er op dat de introductie van ARKit een succes is, want nu al zijn veel ontwikkelaars ermee bezig, en er erg enthousiast over. Zo enthousiast, dat ontwikkelaar Matthew Hallberg ermee aan de slag ging, ondanks wat hij er zelf over zegt:
I had no plans on doing this whatsoever, because I hate doing things that are not cross-platform.
But, I tried it, and I was sold immediately. Tracking is amazing.
If you don't already have an iPhone, you should probably get one.
Niet alleen is hij enthousiast, hij maakte ook meteen een tutorial, die je hieronder kan zien. Als je door-klikt naar YouTube, onder zijn video heeft hij alle links naar de benodigde software gezet.
Maar Matthew Hallberg is de enige niet die ARKit een het uitproberen is. Hieronder de resultaten van Cody Brown, Kyle Russell en iemand die zichzelf op YouTube "8ninths" noemt.
Aan wat er nu her en der verschijnt kunnen we zien dat ARKit in goede aarde gevallen is. Tel daarbij het commentaar van de scepticus als Matthew Hallberg bij op, en het ziet er naar uit dat ARKit een schot in de roos is.
Nu is het afwachten wat dit uiteindelijk betekent voor de AR-apps die deze ontwikkelaars allemaal voor ons gaan maken. Wij kijken er in ieder geval reikhalzend naar uit.
Welke devicesOm AR op een iDevice te kunnen gebruiken moet daar minimaal een A9 of A10 processor in zitten, dat zijn op dit moment de volgende devices:
- iPhone 6s en 6s Plus
- iPhone 7 en 7 Plus
- iPhone SE
- iPad Pro (9,7-inch, 10,5-inch of 12,9-inch)
- iPad (2017)