antw: Van Apple mag de slechterik nooit een iPhone gebruiken
reactie #25 geplaatst: 28 februari 2020 - 12:27
Apple tv heeft een 99% focus op usa content. Hollywood in het algemeen eigenlijk ook. Niks mis mee, je weet wat je kan verwachten. Maar als er ook censuur over sex en product placement ( geen iPhones voor bad guys bv.) bij komt, dan verdwijnt de geloofwaardigheid. Als Europese filmliefhebber ben je wat anders gewend. Voorlopig is het nog speculatie natuurlijk.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. We weten allemaal dat slechte publicity net zo goed is of zelfs beter is dan goede publicity. Het gaat om het principe: de regisseur heeft artistiek vrijheid ( binnen de grondwettelijke vrijheid), de producent, het productiehuis, de filmmaatschappij moeien zich niet wanneer een project loopt, of geven geen richtlijnen tenzij misschien wanneer het budget overschreden wordt. Censuur heeft altijd bestaan in de kunstwereld: schilderijen, beelden, muziek, films, alles was ooit en is soms nog gecensureerd. Veel war movies zijn eigenlijk propaganda voor het leger en bij uitbreiding de natie, wat dan een soort omgekeerde censuur is, maar toch hetzelfde als wat apple nu doet ( of zou doen). Het probleem is nu dat de producent ( bv.Apple, Netflix, Disney) of de tussenpersoon bv.Google, Facebook) te veel macht verwerft en te manipulatief wordt.
geplaatst door: gipsman