Naast de aankondiging van de functie Live Vertalen voor AirPods in Europa, kondigt Apple aan dat het de synchronisatie van Wi-Fi-netwerken tussen de iPhone en de Apple Watch zal uitschakelen om de Europese regelgeving te omzeilen. In de huidige situatie wilde de Europese Commissie Apple dwingen om uw Wi-Fi-geschiedenis met derden te delen om de concurrentie te bevorderen, wat Apple weigert te doen.
Maar dat willen ze niet, want dat tast hun exclusieve ecosysteem aan.
Of het ei of de kip het eerst wat doet niet zoveel ter zake Ger.
Feit is dat Apple zo langzamerhand een machtspositie heeft ontwikkeld. En dat hadden ze nog niet toen ze begonnen met hun ‘cross device consistente gebruikersbeleving’.
Ik snap niet wat je met je laatste opmerking bedoelt.
Even inhoudelijk: ik neem aan dat de gebruiker toestemming gaat moeten geven voor die derde partijen? Zo ken ik de EU wel tenminste.
Of het ei of de kip het eerst wat doet niet zoveel ter zake Ger. Feit is dat Apple zo langzamerhand een machtspositie heeft ontwikkeld. En dat hadden ze nog niet toen ze begonnen met hun ‘cross device consistente gebruikersbeleving’.
Het is niet zo dat iemand dacht: "Als we een gesloten ecosysteem maken kunnen we mensen een poot uitdraaien."
Dat hele vendor lock-in rond Apple wordt in mijn beleving ook altijd veel groter gemaakt dan het werkelijk is: alsof je met een Apple- apparaat alleen maar andere Apple spullen mag gebruiken - wat natuurlijk totale onzin is. Maar zo wordt er door de buitenwacht altijd wel over gesproken.
@Pat_P Ik denk het niet. Je moet alleen iedere keer als je met een nieuw WiFi-netwerk verbindt zowel op je iPhone als watch het wachtwoord invullen. Als de watch het wachtwoord kent, dan kan ie wel verbinden. Ik hoop dat het via de Watch app naar het horloge, via Bluetooth, gestuurd kan worden. Het zou lastig zijn om een wachtwoord handmatig op een relatief klein horloge scherm te typen.
Kortom, het klinkt als een storm in de bekende glas met water.
Er zijn maar weinig bedrijven die hun principes belangrijker vinden dan winst, ik vind het dus wel dapper dat ze vanuit hun principes ervoor kiezen om de gebruikerservaring (en daarmee de omzet?) te verminderen.