
Volgens iFixit heeft de iPhone 6 Plus een designfout
De website iFixit heeft een prima reputatie op ons forum, al was het alleen maar vanwege de uitstekende
Repair Guides waar vaak op MacFreak naar gelinkt wordt. Maar het zijn natuurlijk niet die Repair Guides waar iFixit van leeft, het bedrijf repareert devices, en doet dat heel erg veel.
Tijdens die reparaties zien ze de afgelopen tijd een enorme toename van de iPhone 6 Plus waarvan een gedeelte aan de bovenkant van het scherm een grijze streep laat zien, terwijl het scherm zelf niet meer op aanrakingen reageert.
Volgens iFixit is het de combinatie van de flexibiliteit van de iPhone 6 serie (iets dat in de 6s serie verholpen is) in combinatie met veranderingen die Apple intern heeft aangebracht. Want de 5s had bijvoorbeeld nog een metalen beschermplaatje bovenop het circuit board (wat het stevigheid gaf), en de 5c had 'underfill', waardoor de chips aan de onderkant meer op konden vangen.
Bij iFixit denken ze dat het een combinatie is van het feit dat een iPhone 6 Plus waarschijnlijk meer gebogen wordt, in combinatie met het ontbreken van het metalen beschermplaatje en de underfill betekent dit dat de Touch IC's op het printplaatje de klos zijn.
In de video hieronder zie je iFixit's expert Jessa Jones vertellen wat zij nu binnen ziet komen bij iFixit, en hoe zij daar niet alleen de Touch IC's vervangen, maar ook meteen ook een metalen beschermplaatje aanbrengen. Op die manier hopen ze de gerepareerde iPhone 6 Plus modellen niet nog een keer terug te zien.
De open vraag lijkt of Apple hier geen verantwoordelijkheid voor zou moeten nemen. Dat deden ze wel met het omruilen van de iPhone 6 en 6 Plus als die bogen tijdens garantie. Het zou erg vervelend zijn als ze iedereen buiten garantie nu in de kou laten staan, zeker als het om een vergissing in het design gaat.
Maar vanuit Apple zal waarschijnlijk gezegd worden dat er voor iedereen de mogelijkheid bestaat om Apple Care te nemen. Mocht jij de klos zijn en heeft jouw iPhone 6 Plus dit probleem, dan is het te hopen dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, of je moet zelf de lange adem hebben om je te beroepen op het consumentenrecht.
met dank aan forumlid 'cyrano', die als eerste een link naar dit nieuws op ons forum plaatste