
Waarom Apple de camera van de iPhone centraal zet
Begin deze week bracht Apple een nieuwe commercial uit voor de
iPhone 7, waarbij de camera van deze iPhone centraal staat. Dat is niet voor het eerst, Apple heeft er al vaker voor gekozen om in commercials de camera centraal te zetten.
Dee eerste iPhone had al een camera, maar die 2 megapixel camera was beslist niet om over naar huis te schrijven. De camera's kregen daarna wel wat meer pixels erbij (de 3GS had een 3 megapixel sensor), maar het was pas bij de iPhone 4 dat Apple de camera in de iPhone een beetje serieus begon te nemen.
Sindsdien is het bij Apple kennelijk overduidelijk dat de camera van de iPhone één van de belangrijke opties is, en wordt er erg veel aandacht daaraan besteed. Dat zien we bijvoorbeeld aan de camera van de iPhone 7 Plus, waarbij Apple in sommige situaties ons zelfs de optie voor dezelfde scherptediepte als een spiegelreflex geeft.
Apple zet dus de camera neer als één van de unique selling points voor de iPhone, maar wat is het effect daarvan?
Als we kijken naar de onderzoeksresultaten van de Camera & Imaging Products Association (CIPA) dan
zien we (PDF, 184 KB) dat alle groei daar zit in spiegelreflex-camera's, de verkopen van point-and-shoot camera's lopen almaar verder terug.

Waarom Apple de camera van de iPhone centraal zet
(klik op de afbeelding voor een grotere versie)
De reden lijkt voor de hand te liggen, als je een iPhone in je zak of handtas hebt dan is er veel minder reden om een compactcamera mee te nemen. Of het Apple lukt om ook serieuze concurrentie met de spiegelreflex aan te gaan lijkt niet voor de hand te liggen, de nieuwe opties op de iPhone 7 Plus zijn op dit moment waarschijnlijk eerder gericht op het hogere segment van de compactcamera's.
Ondertussen lijkt het doel bij Apple om ons de best mogelijke camera te geven die ze in die kleine ruimte van een iPhone in kunnen bouwen. Voor ons, de eindgebruiker, waarschijnlijk alleen maar goed nieuws.