
CEO DuckDuckGo: volgen van mensen is helemaal niet nodig
Gabriel Weinberg, de CEO van DuckDuckGo, deed twee dagen geleden mee aan een Q&A sessie bij Hacker News, als je die in zijn geheel wilt lezen dan kan dat
op deze pagina.
Daarbij werd een vraag gesteld die impliceerde dat DuckDuckGo door het respecteren van onze privacy geen winst zou maken. Het antwoord van Gabriel Weinberg is niet alleen geruststellend wat betreft de toekomst van zijn bedrijf, maar stelt eigenlijk meteen de vraag waarom een bedrijf als Google ons zo ontzettend graag wil volgen bij alles wat we doen.
Vraag:
As a user, I am always a bit afraid that DuckDuckGo might be gone one day.
How do you keep the DuckDuckGo afloat ?
Antwoord:
DuckDuckGo is actually profitable! It is a myth you need to track people to make money in Web search. Most of the money is still made without tracking people by showing you ads based on your keyword, i.e. type in car and get a car ad. These ads are lucrative because people have buying intent.
All that tracking is for the rest of the Internet without this search intent, and that's why you're tracked across the Internet with those same ads.
Google is op dit moment nog steeds de standaard zoekoptie in zowel iOS als op de Mac, maar sinds het uitbrengen van iOS 8 en OS X 10.10/Yosemite heeft Apple de optie om DuckDuckGo als zoekmachine te gebruiken standaard aan Safari toegevoegd.
Voor iOS stel je dat in door te gaan naar Instellingen > Safari > Zoekmachine en daar te kiezen voor welke zoekmachine jij wilt (de andere opties zijn Bing en Yahoo).
Op de Mac doe je het door in Safari de Voorkeuren te openen en dan onder Zoeken jouw keuze te maken. Ook hier is het een keuze uit Google, Yahoo, Bing en DuckDuckGo.
In deze Q&A sessie vertelt Gabriel Weinberg trouwens nog meer interessante dingen, een voorbeeld daarvan hieronder:
Vraag:
Do you think DDG would have still been a success without the Snowden revelations?
Antwoord:
Depends what you think of as success 
Snowden accelerated our growth by years and we are really grateful for that. However, I believe we were already a success and I was happy with where we had gotten before then.
There are still no good limits on online tracking and as a result it continues to get crazier and crazier and more people are reacting. It was already heading in that direction pre-Snowden.
For example, in 2012, a year and half before, we saw a huge uptick when Google changed their privacy policy to allow tracking across all their properties.
And a year before that, we saw another huge uptick when we did a privacy-focused billboard and microsite (http://donttrack.us/).