
Hoe komt Apple aan die onwaarschijnlijk hoge klanttevredenheid scores?
Onafhankelijk onderzoek
laat zien dat gebruikers van iPhones daar erg tevreden mee zijn, dat daar tot de iPhone 14 een stijgende lijn in te zien was en dat de iPhone 13 Pro Max het model is dat de hoogste score aller tijden wat betreft de tevredenheid behaalde.
In dat onderzoek van PerfectRec konden klanten in sterren aangeven hoe tevreden ze met een model waren, waarbij 5 sterren de maximale score is. Voor de iPhone 13 Pro Max deed maar liefst 86 procent van de mensen dat, een indrukwekkend hoge score voor een device. Maar bij de iPhone 14 modellen was voor het eerst een daling te zien, waar bij de iPhone 13 de scores 80, 84 en 86 waren is dat voor de iPhone 14 modellen 72, 76 en 80.

Hoe komt Apple aan die onwaarschijnlijk hoge klanttevredenheid scores?
klik op de afbeeldingen voor een grotere versie
Die daling heeft waarschijnlijk te maken met de hype vooraf dat de notch helemaal zou verdwijnen en er alleen een klein gaatje zou komen in deze modellen. Waardoor de ‘notch’ op de iPhone 14 modellen en het Dynamic Island op de iPhone 14 Pro modellen voor veel mensen een teleurstelling was.
Apple’s onwaarschijnlijke cijfersTot zover de realistische cijfers. Maar Apple presenteert al tijden tevredenheids-cijfers van maar liefst 99 procent. De leveranciers van de realistische cijfers hebben dat
nu geanalyseerd, want iedere onderzoeker weet dat 99 procent eigenlijk nooit haalbaar is. Al is het maar omdat er sowieso altijd een percentage is dat onderzoek verkeerd invult, omdat ze de vraag verkeerd begrijpen of net het tegenovergestelde kiezen van wat ze eigenlijk bedoelen.
Die 99 procent tevredenheid die Apple nu al 7 jaar achter elkaar claimt komt van 451 Research, een bedrijf dat Apple hiervoor inhuurt. Waarschijnlijk gebeurt dit onderzoek alleen onder mensen die erg enthousiast zijn over tech-devices, zoals de early adopters en mensen die enthousiast zijn over gadgets. Kortom, het onderzoek van 451 Research klopt waarschijnlijk op zich wel, maar wordt uitgevoerd onder een populatie die niet representatief is, en waarvan de grootte ook niet bekend is.

Hoe komt Apple aan die onwaarschijnlijk hoge klanttevredenheid scores?
Die mail hierboven die aan Apple werd gestuurd is inmiddels 178 keer geopend, maar werd nog steeds niet beantwoord. Waarschijnlijk denken ze bij Apple dat er niet op reageren de beste tactiek is. Maar ondertussen is het wel jammer dat Apple zich voor deze aanpak van het presenteren van de cijfers over de tevredenheid kiest, zonder die te willen verantwoorden, want het het zorgt ervoor dat andere onderzoeken die Apple naar buiten brengt ook eerder wantrouwend bekeken zullen worden.
#iPhone