
We kopen smartphones met steeds meer opslag
Toen de allereerste iPhone in januari 2007 uitkwam was de keuze uit drie versies: met 4 GB, 8 GB of maar liefst 16 GB aan opslagruimte. Bij de tweede iPhone, de iPhone 3G in juli 2008, waren de opties 8 GB of 16 GB (door providers werd nog wel een 4 GB versie verkocht).
Bij het uitbrengen van de iPhone 12 modellen waren er ook weer drie keuzes: 128, 256 en 512 GB aan opslagruimte. In vijftien jaar tijd is dus zowel het minimum als het maximum vervijfvoudigd, en dat is duidelijk een trend. Die is door Counterpoint Research
onderzocht, en uit dat onderzoek blijkt dat bij het gemiddelde aan opslagruimte Huawei bovenaan staat, op de voet gevolgd door Apple.

We kopen smartphones met steeds meer opslag
klik op de afbeelding voor een grotere versieOpvallend is dat Samsung zoveel lager staat in dit overzicht. Daar zijn twee mogelijke verklaringen voor: Samsung verkoopt modellen over de hele lijn, terwijl Apple veel meer het topsegment van de markt bedient. Daarbij zijn er bij de Android-smartphones nog vaak modellen waarbij je opslag kan toevoegen met een geheugenkaartje, waardoor de hoeveelheid opslag bij aankoop een stuk minder belangrijk wordt.
De hoeveelheid opslagruimte blijkt ook enigszins een indicatie van de gezondheid van het merk. Want helemaal onderaan vinden we LG, dat recent
helemaal is gestopt met het maken van smartphones.
#iPhone