Wordt Apple TV+ meer zoals Netflix?
Apple’s aanpak van Apple TV+ is vanaf het begin anders geweest. In plaats van een studio over te nemen, om zo in één klap veel content te verwerven, gebeurde het tegendeel. Apple begon met een eigen catalogus op te bouwen vanaf nul, en mikte op grote prijzen en roulatie in de bioscopen.
Deze aanpak lijkt te worden bijgestuurd,
Wolfs (met George Clooney en Brad Pitt) wordt bijvoorbeeld in minder bioscopen dan eerst de bedoeling was vertoond.
Er is sowieso al een verandering in aanpak te zien. Eerder leek de content van Apple TV+ nog meer op de filmhuizen gericht, inmiddels worden er blockbusters geproduceerd als Killers of the Flower Moon, Napoleon, Argylle en Fly Me to the Moon, die in de VS ook allemaal in erg veel theaters werden vertoond.
Maar
volgens Thomas Buckley en Lucas Shaw voor Bloomberg gaat er nog meer veranderen:
Apple will now focus on making about a dozen movies a year, most of them produced for less than $100 million, according to people familiar with the company’s plans who requested anonymity because they were not authorized to speak about an internal matter. That means Apple’s commitment to spend $1 billion annually on films won’t change, but the makeup of the company’s movie program and release strategies will, the people said. Apple will still aim to take one or two big theatrical swings a year with films exceptionally approved for higher budgets, such as F1. But films like Wolfs, for which Clooney and Pitt earned a combined sum of tens of millions of dollars, will be marketed as streaming rather than theatrical titles.
Onze vertaling:
Apple gaat zich nu richten op het maken van ongeveer een dozijn films per jaar, waarvan de meesten worden geproduceerd voor minder dan 100 miljoen dollar, volgens mensen die bekend zijn met de plannen van het bedrijf en die om anonimiteit hebben gevraagd omdat ze geen toestemming hadden om over een interne zaak te spreken. Dat betekent dat Apple's toezegging om jaarlijks 1 miljard dollar aan films te besteden niet zal veranderen, maar de samenstelling van de film en de release strategieën wel, aldus de mensen. Apple zal er nog steeds naar streven om één of twee grote uitgaven per jaar te maken met films die uitzonderlijk zijn goedgekeurd voor hogere budgetten, zoals F1. Maar films als Wolfs, waarmee Clooney en Pitt samen tientallen miljoenen dollars verdienden, zullen eerder als streaming dan als bioscooptitels op de markt worden gebracht.
Films als Wolfs zullen in de VS nog wel in de bioscoop te zien zijn, maar dan maar kort, en vooral bedoeld om mee te kunnen dingen bij de prijzen, en Hollywood nog een beetje tevreden te houden. Deze aanpak kennen we al van Netflix, maar daar zullen ze bij Apple vast niet aan herinnerd willen worden.