geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Google_Logo.jpg
Wordt Google plotseling een voorvechter van privacy?
De afgelopen jaren heeft Apple zich steeds meer als een voorvechter van privacy gepositioneerd, en steeds duidelijker gekozen om daarbij aan ons, de gebruikers, de keuzes te laten. Daar zijn ze bij Facebook duidelijk niet blij mee, maar Google hield zich de afgelopen tijd nogal stil over dit onderwerp.

Daar brengt Google nu verandering in met deze blog-post, die op het eerste gezicht erg positief voor onze privacy lijkt uit te pakken. Zo laat het bedrijf weten dat ze zien dat het gebruik van cookies van anderen (‘third-party cookies’) er bij het grote publiek ervoor zorgt dat er steeds minder vertrouwen is bij de partijen die het leeuwendeel van de advertentie-markt in handen hebben (Google en Facebook).



Google heeft al eerder verklaard dat ze zullen stoppen met het gebruik van dat soort cookies, maar dat gaat nog wel even duren: eind 2022 zou het zover moeten zijn.

Maar of Google nu plotseling het braafste jongetje van de klas wordt? Ze hebben het eigenlijk zo onduidelijk opgeschreven dat het lijkt alsof de marketing-afdeling hierbij een een grote vinger in de pap heeft gehad:

Citaat
Today, we’re making explicit that once third-party cookies are phased out, we will not build alternate identifiers to track individuals as they browse across the web, nor will we use them in our products.

We realize this means other providers may offer a level of user identity for ad tracking across the web that we will not — like PII graphs based on people’s email addresses. We don’t believe these solutions will meet rising consumer expectations for privacy, nor will they stand up to rapidly evolving regulatory restrictions, and therefore aren’t a sustainable long term investment. Instead, our web products will be powered by privacy-preserving APIs which prevent individual tracking while still delivering results for advertisers and publishers.
En de grootste adder onder het gras lijkt te zitten in deze alinea van de blog-post:

Citaat
We will continue to support first-party relationships on our ad platforms for partners, in which they have direct connections with their own customers. And we’ll deepen our support for solutions that build on these direct relationships between consumers and the brands and publishers they engage with.
Wie het weet mag het zeggen, maar krantenkoppen als Cookies hebben hun beste tijd gehad. Google stopt helemaal met volgen van uw surfgedrag lijken op dit moment nogal voorbarig.

De huidige schatting (betaallink) is dat Google 52 procent van de wereldwijde markt voor advertenties in handen heeft. En één ding is ieder geval zeker, dat marktaandeel zal het bedrijf nooit zomaar uit handen geven, dan is er op zijn minst een backup-plan om op terug te kunnen vallen.



 #Google #Privacy
Wordt Google plotseling een voorvechter van privacy?
5 maart 2021 - 09:57    reactie #1
geplaatst door: ouwemac
Ere wie ere toekomt: MacMiep had daar op 3-3-21 al een draadje over. :thumbs-up:
MacMieps post

En ik ben inderdaad benieuwd wat google ipv verzonnen heeft.
Volgens een bericht van de Nos.nl zal het niet zoveel verschil maken voor de “slachtoffers” van de datahongerende bedrijven.
Hoogstens gaan er wat andere advertentieverkopers failliet, volgens iemand in het artikel.
Our presence here means the presence of all our ancestors. They are still alive in us. Thich Nhat Hanh
Wordt Google plotseling een voorvechter van privacy?
5 maart 2021 - 13:13    reactie #2
geplaatst door: Jurriaan
Alsof Google ineens haar verdienmodel gaat aanpassen omdat ze even ‘negatief’ in het nieuws zijn. Kusje erop en gaan. Zolang ze er mee wegkomen..
SE2 iOS 14 | Air2 iPadOS 14 | iMac 24” ‘08 | Rapoo 6010b | Logitech K380
Wordt Google plotseling een voorvechter van privacy?
6 maart 2021 - 14:18    reactie #3
geplaatst door: mcmt
Voor zover ik na een heel vluchtige blik kan opmaken wil Google het huidige systeem, waarbij derden gebruikers kunnen volgen en zelf profilen, vervangen door één waarbij profiling algoritmen in de browser zelf gevoed worden door de Google API (FLoC, ...). Gebruikers worden in groepen geklasseerd, die gedragingen weerspiegelen waar derden in geïnteresseerd zijn. In theorie is de gebruiker anoniem voor derden (die zien normaal alleen de groepen), alhoewel de gebruikte k-anonymity benadering ook niet onbesproken is.

Het lijkt er dus op dat Google profiling door derden in feite vervangt door profiling waarbij Google zelf een meer centrale rol kan spelen. Volgens Google's onderzoek zou dit systeem in eerste instantie nagenoeg evenveel inkomsten van derden opleveren als nu.

Zie bijv. ook dit artikel.