geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/MacBookProRetinaDisplay2012-icoon.jpg
Reparatieprogramma's MacBook Pro: alleen nog modellen vanaf 2012
Het reparatieprogramma voor de MacBook Pro modellen van 2010 werd door Apple op 31 december jongstleden beëindigd, inmiddels heeft een vergelijkbaar programma voor de modellen uit 2011 ook opgehouden met bestaan.

Dat betekent dat het reparatieprogramma voor videoproblemen van Apple alleen nog maar het 15-inch MacBook Pro Retina model van midden 2012 tot het model van begin 2013 dekt. In beide gevallen, dus zowel van Mid 2013 als Early 2013, hebben deze modellen het modelnummer A1398 en de Identifier MacBookPro10,1, de EMC nummers zijn respectievelijk 2512 en 2673.



Meer details over dit reparatieprogramma zijn te vinden op deze support-pagina van Apple, daar wordt ook omschreven welke problemen precies onder dit programma vallen.
Citaat


Symptomen

Een MacBook Pro met dit probleem kan een of meer van de volgende symptomen vertonen:

  • Een vervormd of een verdraaid beeld op het computerscherm
  • Geen beeld op het computerscherm (of extern beeldscherm), zelfs wanneer de computer is ingeschakeld
  • De computer start onverwacht opnieuw op

    Producten waarbij dit probleem kan optreden

  • 15-inch MacBook Pro met Retina-modellen die zijn gemaakt van medio 2012 tot begin 2013

    Bepaal welk model u hebt
    Gebruik de tool “Controleer uw dekking” op de Apple Support-site om te bepalen of uw MacBook Pro-model overeenkomt met een van de producten op de onderstaande lijst.

    Modellen waarbij dit probleem kan optreden

  • MacBook Pro (Retina, 15-inch, medio 2012)
  • MacBook Pro (Retina, 15 inch, begin 2013)


Op dezelfde pagina vertelt Apple ook hoe het reparatieproces in zijn werk gaat. Uit eigen ervaring deze extra optie: bij sommige Apple Repair Centers is het mogelijk om een afspraak te maken voor een specifiek moment waarop het moederbord vervangen wordt. Als dat bij jou in de buurt mogelijk is, dan scheelt dat enorm veel tijd dat je zonder jouw MacBook Pro hoeft te zitten, want dan kan je er op wachten.
Citaat


Reparatieproces

Kies een van de onderstaande service-opties. Uw MacBook Pro wordt voorafgaand aan service onderzocht om te controleren of het systeem in aanmerking komt voor dit programma en anders goed functioneert.

Opmerking: als uw MacBook Pro beschadigingen heeft waardoor de reparatie niet mogelijk is, bijvoorbeeld een gebarsten scherm, moet dit tijdens de service worden opgelost. U wordt op de hoogte gesteld als er aanvullende reparatiekosten van toepassing zijn.

Maak een reservekopie van uw gegevens voordat u uw MacBook Pro wegbrengt voor service. Ontdek hier meer over de opties voor het maken van reservekopieën.

  • Breng uw MacBook Pro naar een Apple Store of een erkende Apple-serviceprovider. U kunt er hier een vinden.
  • Een technicus zal een diagnostische test uitvoeren om te controleren of de MacBook Pro in aanmerking komt.
  • De reparatieduur kan verschillen afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen en technici.
  • U wordt op de hoogte gesteld wanneer u uw MacBook Pro kunt ophalen.


Naast dit programma is er ook nog een reparatieprogramma van Apple voor Retina MacBook Pro modellen die vanaf juni 2012 verkocht werden, daarbij gaat het om problemen die kunnen ontstaan met de coating op de schermen. Meer daarover in dit eerdere nieuwsbericht van MacFreak.


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.