
Zo goed werkt ad-blocking in iOS 9
Ontwikkelaar Dean Murphy was geïnteresseerd door de mogelijkheid van
content-blocking in iOS 9, bekeek
deze video van Apple daarover en ging aan de slag.
Een uur later had hij
zijn app werkend, die hij toen op de site
iMore uitprobeerde. Niet voor niets die site, want de inhoud ervan is prima, wij linken er ook steeds vaker naar, maar die staat zo bol van de advertenties dat het soms bijna onwerkbaar is.
Het resultaat was schokkend, doordat er maar liefst 38 scripts van andere sites meeliepen (onder andere van Google, Amazon en Twitter) duurde het 11 seconden voordat de site opende zonder dat er content blocking actief was. En dan hebben we het nog niet over de processen die daarna allemaal nog bleven lopen, wat waarschijnlijk ervoor zorgt dat je batterij sneller leegloopt.

Zo goed werkt ad-blocking in iOS 9
Met content blocking is het verschil enorm, dezelfde site laadde nu in maar 2 seconden. En dat is niet alles, de leesbaarheid van de site nam ook enorm toe, zoals je hieronder zelf ook kan zien. Links zie je de site op een iPhone met alle advertenties zichtbaar, rechts met content-blocking geactiveerd.

Zo goed werkt ad-blocking in iOS 9
Veelbelovend, want als het hem maar een uur kostte om zo'n spectaculair resultaat te behalen dan ligt het voor de hand dat we over een paar maanden veel content-blockers in de App Store zullen zien.
Als dat zo is dan wordt het tijd voor adverteerders om te gaan kijken naar andere manieren dan irritante popups, banners die de halve pagina in beslag nemen en venstertjes die nauwelijks weg te klikken zijn. Want het web wordt steeds meer vanaf mobiele devices bekeken, en daar hebben de iDevices een groot aandeel in.
Mocht een groot percentage dit soort blockers gaan installeren dan zullen de adverteerders waarschijnlijk naar andere manieren moeten gaan kijken om hun boodschap onder onze aandacht te brengen. En die alternatieven zullen dan hopelijk een stuk minder irritant zijn dan waar nu vaak voor gekozen wordt.