
Ondersteuning voor Private Click Measurement komt naar iOS en iPadOS
Op de WWDC 2019 werd App Tracking Transparency aangekondigd, waarmee het voor ons inzichtelijker wordt wanneer een app of website ons volgt, en we de keuze krijgen om dat wel of niet toe te laten. Het belang daarvan werd overduidelijk door de tegenstand, met name vanuit Facebook.
Maar wat Facebook in
het tegenoffensief weglaat is dat Apple met een vervanging komt voor de manier waarop adverteerders de gebruikers in kaart kunnen brengen. Dat alternatief is Private Click Measurement, een manier om te meten hoeveel effect advertenties hebben, zónder het ongevraagd in kaart brengen en het volgen van ons, de gebruikers. Daarbij wordt natuurlijk de manier die we inmiddels van Apple kennen gehanteerd: prima meetbare en bruikbare data voor de adverteerders, maar die niet op de gebruikers terug te leiden is.

Ondersteuning voor Private Click Measurement komt naar iOS en iPadOS
Apple heeft eind vorige week de informatie hierover op de pagina voor ontwikkelaar voor User Privacy and Data Use gezet, daar lezen we nu het volgende:
Private Click Measurement
In early spring 2021, Apple will add support for Private Click Measurement for iOS and iPadOS apps, in addition to websites. Advertising networks can now measure the effectiveness of advertisement clicks within iOS or iPadOS apps that navigate to a website. This information can be used to understand which advertisements drive conversions (such as purchases or signups) — while maintaining user privacy.
Daarbij wordt dus ook het moment vermeld, wat Apple’s CEO Tim Cook recent ook al tijdens
de conference call over de kwartaalcijfers vertelde: begin van deze lente zal App Tracking Transparency actief worden in iOS en iPadOS 14.
#iOS #iPadOS #Privacy