Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
16 november 2023 - 17:55   
geplaatst door: catmen
De laatste tijd krijg ik regelmatig de foutmelding (zo'n zes keren zeker al) dat bij het verzenden van een mail of daar op antwoorden een foutmelding dat het verzenden mislukt is omdat de uitgaande server de mail "tegenhoud" en de mail staat dan in uitgaande post, ik verwijder hem dan maar,  ik gebruik telenet webmail.

Wanneer ik dezelfde bewerking doe (verzenden of antwoorden op een mail in telenet webmail ) op mijn pc is dat al telkens goed verlopen.

Ik heb niets aangepast of veranderd in mijn mail of account, nu vraag ik me af wat hier misloopt, ik vind het nogal lastig want de iPad ligt hier steeds bij de hand en word dus regelmatig ter hand genomen en de PC moet ik gaan opstarten in mijn "computer" hol.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
16 november 2023 - 18:04    reactie #1
geplaatst door: nnsa
Dat zou misschien kunnen liggen aan de te streng ingestelde WiFi/netwerk instelling van je iPad:

- Privé wifi-adres ?
- Beperk IP-adrestracking ?
- DNS-server ?

Je zou eens met deze instellingen kunnen experimenteren.

Daarnaast zou ik de SMTP-instellingen nalopen en altijd daar ook authoriseren met gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord.


Bij het verzenden via Webmail, werk je rechtsstreeks op de server van telenet.

Je zou nog kunnen overwegen hiermee ook op de iPad te werken, door een icoon aan te maken, via deel: zet op beginscherm.
Bewerkt: 16 november 2023 - 18:36 door nnsa
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
16 november 2023 - 19:41    reactie #2
geplaatst door: catmen
Dat ga ik even moeten bekijken want het klink een beetje chinees voor mij.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
16 november 2023 - 19:54    reactie #3
geplaatst door: nnsa
Dat ga ik even moeten bekijken want het klink een beetje chinees voor mij.
Werkte het eerst wel goed ?
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
16 november 2023 - 21:58    reactie #4
geplaatst door: catmen
Ja dat heeft altijd goed gegaan, eerst dacht ik dat er werd gewerkt aan één of andere mail server en zocht er niet veel achter, tot ik dacht ik probeer het ook eens op mijn desktop pc en daar gebeurde dat niet (dat deze mails in de outbox werden geplaatst).

Ik ben niet zo'n "prutser" aan instellingen niet op desktop niet aan Apple toestellen, maar de laatste maand komt het regelmatig voor zodat ik me vragen begon te stellen, ik kreeg een mail van mijn verzekering makelaar en moest daar op antwoorden dus kies ik antwoorden en zet mijn e-mail adres in de cc en bij verzenden op telenet webmail krijg ik dus die waarschuwing dat "verzenden mislukt" de uitgaande server .... wat er volgt weet ik niet meer en de mail staat en blijft in de uitgaande post, ik denk dan er is even iets mis die mail zal de uitgaande post wel verlaten zogauw het kan.

Na een dag zie ik dat de mail er nog steeds inzit en niet verstuurd werd, nu vraag ik me dus af waar is er buiten mijn wil iets veranderd, ik kan nu wel enkel dingen gaan nazien maar ik heb ze in ieder geval  niet veranderd.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
16 november 2023 - 22:22    reactie #5
geplaatst door: nnsa
@catmen: ook geen systeem update gedaan, waarna de problemen begonnen ?

Soms is de oplossing om bij de SMTP-server instellingen je gebruikersnaam (doorgaans je emailadres) en wachtwoord opnieuw in te vullen, waarna de verificatie opnieuw plaatsvind en de groene vinkjes verschijnen.
Bewerkt: 16 november 2023 - 22:43 door nnsa
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
17 november 2023 - 08:45    reactie #6
geplaatst door: catmen
Er is inderdaad een systeem update gebeurt, mogelijk dat een oorzaak, wij staan nu op punt om een weekendje kust, ik ga dat misschien daar of zondag als we terug zijn eens rustig bekijken, ik kom er zeker op terug en koppel het resultaat terug naar het forum.
Thx
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
17 november 2023 - 11:21    reactie #7
geplaatst door: MacWim
@catmen: ook geen systeem update gedaan, waarna de problemen begonnen ?

Soms is de oplossing om bij de SMTP-server instellingen je gebruikersnaam (doorgaans je emailadres) en wachtwoord opnieuw in te vullen, waarna de verificatie opnieuw plaatsvind en de groene vinkjes verschijnen.
Bij enkele van mijn dozijn mailadressen had ik af en toe eenzelfde probleem. Opnieuw gebruikersnaam en ww invullen was meestal de oplossing. Dus probeer dat vooral!
Mac mini M1, 16 GB 1TB | MBA 6.2 | iPhone 13 mini | iPad Pro 11" 2021 | iPod touch 2009 | Apple TV 3
Bouw websites; webteksten; beeldbewerking met Pixelmator Pro. interlijn.nl
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
17 november 2023 - 17:52    reactie #8
geplaatst door: catmen
Ik ging dan eens kijken bij de app "mail"

IMAP account gegevens.
Server inkomende post:
Host naam = imap.telenet.be
Gebruikers naam =  Xxxxx Xxxxx (mijn naam)
Wachtwoord.     =     Xxxxxxxxxx (mijn wachtwoord)

Server uitgaande post=                     SMTP.             SMTP.telenet.be
Als ik daar verder op enter zie ik
Hoofd server =                                    SMTP.telenet.be.        Daar staat achter "aan"

Wat verder naar beneden:

Andere SMTP servers o.a
SMTP.telenet.be en uit.telenet.be , er staan nog enkele in het rijtje, die reeks staan allemaal "uit"

De instellingen toen ingesteld gebeurde met hulp van iemand die er meer van kende dan ik, en het heeft jaren gewerkt. Nu krijg ik bij bepaalde mails (niet bij elke mail) het fout bericht.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
17 november 2023 - 18:09    reactie #9
geplaatst door: nnsa
Heb je dit ongeveer zo staan ? SSL aan en juiste poort ?

Gebruikersnaam en wachtwoord al opnieuw ingevuld ?

IMG_1967.jpegVerzenden mislukt, uitgaande server enz.....
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 08:05    reactie #10
geplaatst door: catmen
Wachtwoord en naam al wel opnieuw ingegeven maar bij mij staat er een ander cijfer bij serverpoort. 587 voor de rest staat alles zo wat als op jouw screen weergave.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 09:49    reactie #11
geplaatst door: bacon
Lijkt een beetje op het probleem dat ik met zonnet.nl had. Uitgaande mail deed het ook niet. Bleek de uitgaande poort na veel gedoe niet het nummer te zijn wat er stond (laag nummer), en altijd gedaan heeft. Het moest (plotseling) 2025 zijn. Het foute nummer stond/staat nog steeds op hun site/mail-instellingen. De helpdesk moest me het juiste nummer geven.
Het voor de hand liggende advies: neem contact met de helpdesk van de provider op.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 09:59    reactie #12
geplaatst door: nnsa
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 10:16    reactie #13
geplaatst door: catmen
Dat ze nog alleen pop ondersteunen denk ik niet, het gaat bij mij ook maar over enkele bestemming mailadressen waar het zich voor doet. Als het dan ook nog een belangrijke mail betreft vind ik dat toch lastig, als ik het poortnummer moest veranderen zal het vermoedelijk nog een aantal verzendingen duren voor ik weet dat de ingreep juist was.

Misschien moet ik inderdaad eens contact opnemen met de telenet provider wat niet simpel weer is want je krijgt daar weer een hoop keuzes voor je bij een levende persoon terecht komt.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 11:09    reactie #14
geplaatst door: nnsa
Je poortnummer (587) lijkt goed te zijn.

Omdat het niet bij alle emailadressen gebeurt, zou het probleem ook heel ergens anders kunnen zitten.

Die email die je beantwoordt, beantwoordt je die met dezelfde emailaccount waarop die is binnengekomen ? zo niet dan kan het ook fout gaan.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 11:50    reactie #15
geplaatst door: TLM
Klopt soms ook wel eens voorgehad dat bij beantwoorden er plots via iCloud geprobeerd werd uit te sturen ipv Telenet waarop de mail was binnengekomen. Verder nooit echt onderzocht wat de oorzaak hier precies was want kon het snel oplossen.

Instellingen lijken in orde te zijn, zie deze pagina bij Telenet

En natuurlijk ondersteund Telenet nog altijd IMAP dat zou wel heel gek zijn moest dat niet meer het geval zijn. Nu aan de andere kant het zou het me niet verwonderen als het plots wel zo is, want Telenet heeft al bijna een jaar serieuze problemen met ondersteuning, gebrekkige buitenlandse helpdesk, … maar dat is een ander verhaal.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 12:10    reactie #16
geplaatst door: bacon
Ik herhaal maar even wat ik hierboven heb gezegd. Het komt erop neer dat het kan voor komen, dat de gegevens, zoals vermeld op de site van de provider niet  dezelfde zijn als die geadviseerd worden door de helpdesk van de provider (die de meest recente gegevens hebben). Een geval van een zeer luie website-beheerder.
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 17:59    reactie #17
geplaatst door: catmen
Dikwijls komt het dus niet voor, maar het leid er toe dat ik me er vragen ga over stellen, ik stuur een mail naar mijn vriend een xxxxhotmail.com en antwoord ook via antwoorden aan (gebogen pijltje) op een mail van verzekering makelaar m.b.t een schadegevallen, in die twee gevallen kreeg ik meerdere keren een foutmelding.

Misschien met de naam en wachtwoord te veranderen wat ik dus al deed, blijft het weg nu ik wacht af, we zullen het voorlopig dus maar als opgelost beschouwen want mijn instellingen staan blijkbaar juist, dus komt het nog terug moet ik toch eens in een telenet winkel binnen stappen.
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
18 november 2023 - 18:24    reactie #18
geplaatst door: nnsa
Laat t.z.t eens weten hoelang het goed is gegaan…
Verzenden mislukt, uitgaande server enz.....
19 november 2023 - 08:13    reactie #19
geplaatst door: catmen
Zal ik doen, weet trouwens niet waar ik anders terecht zou moeten voor serieuze respons.