Multi-platform developer environment
12 november 2006 - 17:27   
geplaatst door: wolly
Beste MF-ers,

ik heb vandaag op de website van Metrowerks gezien dat ze niet meer een DE ontwikkelen voor de Mac. Nu heb ik nog niet zo veel programmeer ervaring (voornamelijk PC: Delphi en MS Visual Studio C++) maar wil wat gaan ontwikkelen multi-platform (nee, Java is geen optie) in C++.

Wie heeft ervaring of een tip van een muli-platform DE, waarmee ik in C++ kan ontwikkelen.

alvast bedankt,

Wolly

UNOX, the worst Operating System
Ceterum censeo, Windowsinem delendam esse
MacBook Pro 17" (2010), 13" (2014) - OSX 10.9.x, iPhone4/16Gb - iOS 7.0.1
Multi-platform developer environment
14 november 2006 - 10:44    reactie #1
geplaatst door: Leon
[news]Je zou eens kunnen kijken naar GCC, die is in principe ook voor Linux en Windows verkrijgbaar. Je zou de Xcode IDE kunnen gebruiken. Kijk ook eens naar Qt. [/news]
Multi-platform developer environment
14 november 2006 - 22:09    reactie #2
geplaatst door: wolly
Ja QT lijkt me erg sjiek progje. Alleen het kost commercieel wel 3M euro's.

Voor wat hobbie klussen is dat wel wat duur......

UNOX, the worst Operating System
Ceterum censeo, Windowsinem delendam esse
MacBook Pro 17" (2010), 13" (2014) - OSX 10.9.x, iPhone4/16Gb - iOS 7.0.1
Multi-platform developer environment
14 november 2006 - 22:20    reactie #3
geplaatst door: mennodeij
QT is dual-licensed. De opensource smaak is gratis, de smaak met corporate support kost klauwen met geld. Je kunt de open source versie gewoon bij ze downloaden! http://www.trolltech.com/developer/downloads/qt/mac
Vu-ja-dé: the odd feeling nothing has ever happened before...
Multi-platform developer environment
14 november 2006 - 23:35    reactie #4
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
wolly om 22:09, 14-11-2006
Voor wat hobbie klussen is dat wel wat duur......

Voor hobbyklussen is Java zeker geschikt! :thumbs-up:
Multi-platform developer environment
15 november 2006 - 08:22    reactie #5
geplaatst door: macsmet
Ik geef de voorkeur aan Revolution (niet in C++) maar wel multiplatform!
http://www.runrev.com

MacSmet

CamelCaps | Educatieve Software - http://www.camelcaps.nl
Multi-platform developer environment
15 november 2006 - 08:49    reactie #6
geplaatst door: Dark Griever
Je kan je pascal (/Delphi) programma's ook op de mac gebruiken. De FreePascal Compiler kan jouw delphi projecten compilen voor de mac (of een ander platform) en met Lazarus kan je de GUI recompilen. Moet je natuurlijk wel rekening houden dat je geen windows specifieke code hebt. Niet heel erg mooi, maar het is wel een optie.
Multi-platform developer environment
15 november 2006 - 09:13    reactie #7
geplaatst door: XiC
Java, zeker voor op de Mac is het makkelijk, het is namelijk al reeds geinstalleerd.
Ik maak van mijn java applicaties echt mac app packages zodat de gebruiker niet eens hoeft te weten dat hij/zij Java gebruikt.
Daarnaast zijn er voor allehande toepassingen al open source libraries te krijgen, bijvoorbeeld een java applicatie die met Skype praat, hiervoor is een open source library beschikbaar.


Als tool gebruik ik Eclipse.


EDIT:

Oops, ik zie nu dat je zegt dat Java geen optie is (vreeeemd), maar goed dan kan je kiezen tussen:

TCL/TK
Python
Ruby
Ansi C met gcc compiler en GTK of QT

(Bewerkt door XiC om 9:17, 15-11-2006)

Multi-platform developer environment
15 november 2006 - 11:30    reactie #8
geplaatst door: MacSea
Nu iedereen toch over alternatieven voor C++ bezig is mijn 2cents....

Ons bedrijf maakt al bijna 10 jaar x-plat programma's (Mac + Win). Het is steeds een afwegen geweest (en nog steeds) tussen ontwikkelsnelheid, features, compatibiliteit en look&feel.

Deze zaken hebben we gebruikt of gebruiken we nog :

FileMaker Pro : vroeger voor kleine en middelgrote applicaties, nu voor prototyping
-> + : snelle ontwikkeling, zeer goed x-plat
-> - : dure deployment, traag bij grote databases, limited features

Java : (gebruikt tot 2002-2003)
-> + : redelijk snelle ontwikkeling
-> - : minder goed qua look&feel bij x-plat gebruik, geen goede GUI Editor, veel configuratie nodig, soms een warrig nest om te weten wat waar zit

C++ : (gebruik van CodeWarrior) plugins voor RealBasic en FileMaker
-> + :  tot op het metaal programmeren :)
-> - : trage ontwikkeling, sedert verdwijnen CodeWarrior niet echt meer geschikt voor GUI appz

PHP : gebruikt tot versie 4
-> + : eenvoudige web deployment
-> - : geen echte OO omgeving eerder OO sausje (naar het schijnt beter in versie 5), weinig overzicht bij grote applicaties

RealBasic : kleine programma's, vaak middleware (bv sync tussen FileMaker en mySQL)
-> + : snelle ontwikkeling, goede GUI editor
-> - : vroeger vaak lange tijd tussen updates, bugs bleven lang in het systeem zitten, soms te beperkt

Ruby on Rails (in combinatie met mySQL) : meest gebruikte omgeving momenteel bij ons
-> + : snelle ontwikkeling, open source (snelle updates, gratis), zeer goede OO (MVC model), database abstractie, snel aan te leren, 'Agile', mooie GUI via sterke integratie met javascript (scripta.culo.us)
-> - : moeilijkheid om developers te vinden (we werken momenteel samen met een Pools bedrijf), kennis niet alleen nodig van Ruby en Rails, maar ook van xHTML, CSSS,...

Kortom Ruby is voor ons momenteel het Mekka, aangevuld met RealBasic (voor kleine desktop appz en middleware) en FileMaker (legacy applications die herschreven worden in Ruby en prototypes)

mvg Glenn Verhalle • Administratieve software voor reclame- en communicatie bedrijven: http://www.thinx.be
Multi-platform developer environment
15 november 2006 - 13:37    reactie #9
geplaatst door: XiC

Citaat
MacSea om 11:30, 15-11-2006

Java : (gebruikt tot 2002-2003)
-> + : redelijk snelle ontwikkeling
-> - : minder goed qua look&feel bij x-plat gebruik, geen goede GUI Editor, veel configuratie nodig, soms een warrig nest om te weten wat waar zit

* Volledig native look'n'feel is in java goed te verkrijgen, desnoods door SWT te gebruiken welke ook x-platform  beschikbaar is.
Maar in swing en met behulp van de Apple opties bij het starten van de applicatie is een applicatie niet van een native te onderscheiden.
* GUI editors te over, bijvoorbeeld plugins voor Eclipse.
* Geen configuratie nodig op OS X, beetje op Windows, Linux scheelt per distributie, AIX weinig/geen configuratie

Multi-platform developer environment
15 november 2006 - 18:46    reactie #10
geplaatst door: wolly
Ik had dat gratis deel van QT nog niet gezien. Dat lijkt me wel wat.

Ik heb zelf al heel wat c++ code die ik eens zou willen porten naar mac.
Gewoon als experiment. Die verwerkt medische beelden tussen de 10MB en 2 GB.
Dat wil je wel een beetje rap natuurlijk. Ik heb weinig ervaring met JAVA maar of dat nu geschik is voor dat soort bestanden weet ik niet.

Ik ga eens een experiment wagen.

Thanx alvast!

UNOX, the worst Operating System
Ceterum censeo, Windowsinem delendam esse
MacBook Pro 17" (2010), 13" (2014) - OSX 10.9.x, iPhone4/16Gb - iOS 7.0.1
Multi-platform developer environment
17 november 2006 - 15:07    reactie #11
geplaatst door: MacSea

Citaat
XiC om 13:37, 15-11-2006

Citaat
MacSea om 11:30, 15-11-2006

Java : (gebruikt tot 2002-2003)
-> + : redelijk snelle ontwikkeling
-> - : minder goed qua look&feel bij x-plat gebruik, geen goede GUI Editor, veel configuratie nodig, soms een warrig nest om te weten wat waar zit

* Volledig native look'n'feel is in java goed te verkrijgen, desnoods door SWT te gebruiken welke ook x-platform  beschikbaar is.
Maar in swing en met behulp van de Apple opties bij het starten van de applicatie is een applicatie niet van een native te onderscheiden.
* GUI editors te over, bijvoorbeeld plugins voor Eclipse.
* Geen configuratie nodig op OS X, beetje op Windows, Linux scheelt per distributie, AIX weinig/geen configuratie

Yeah maar we spreken van 2002-2003, toen moesten we nog OS 9 ondersteunen ook... en dat was huilen met de pet op qua interface. Ook tussen X en Windows hadden we heel vaak inconsistenties.
Qua Editors en zo draaide alles ook nog niet zo goed op de Mac (we gebruikten toen zowel CodeWarrior als IntelliJ van idea).
Nu zal het waarschijnlijk allemaal wel een stuk beter zijn, maar is het Web ook zo gevolueerd dat we met heel wat Web 2.0 functionaliteiten desktop behavior kunnen nabootsen en daardoor het voordeel van zowel en web-app als desktop-app hebben.

mvg Glenn Verhalle • Administratieve software voor reclame- en communicatie bedrijven: http://www.thinx.be
Multi-platform developer environment
17 november 2006 - 16:17    reactie #12
geplaatst door: Fredrik

Citaat
MacSea om 11:30, 15-11-2006
Ruby on Rails (in combinatie met mySQL) : meest gebruikte omgeving momenteel bij ons
-> + : snelle ontwikkeling, open source (snelle updates, gratis), zeer goede OO (MVC model), database abstractie, snel aan te leren, 'Agile', mooie GUI via sterke integratie met javascript (scripta.culo.us)
-> - : moeilijkheid om developers te vinden (we werken momenteel samen met een Pools bedrijf), kennis niet alleen nodig van Ruby en Rails, maar ook van xHTML, CSSS,...

Dat linkje over die javascript integratie klopt niet meer geloof ik :cheesy:

Join de macfreak groep op http://www.last.fm
Multi-platform developer environment
24 november 2006 - 11:55    reactie #13
geplaatst door: MacSea
sorry typo is : http://script.aculo.us/

en als deze materie je interesseert kijk dan ook maar eens op http://jquery.com en http://interface.eyecon.ro/

(Bewerkt door MacSea om 11:56, 24-11-2006)

mvg Glenn Verhalle • Administratieve software voor reclame- en communicatie bedrijven: http://www.thinx.be
Multi-platform developer environment
24 november 2006 - 14:47    reactie #14
geplaatst door: limmelambok
Over QT : vorige week stond er nog een inleidinkje op de site ven the register :

http://www.regdeveloper.co.uk/2006/11/19/cross_platform_development_win_mac/

MacBookPro 2Ghz
G5 Dual*2.7
Multi-platform developer environment
27 november 2006 - 22:22    reactie #15
geplaatst door: wolly
bedankt alvast tot nu toe!

Ik heb Xcode ginstalleerd en QT gecompiled. Nu schijnt dus een -en -ander met elkaar te combineren te zijn.

Ik weet van MS Visual C (ja sorry) dat je dus bepaalde compiler-src files kunt koppelen aan MS Visual C. Hoe werkt zo iets met Xcode.

Misschien ben ik wat lui, maar waarschijnlijk heeft ook iemand anders het wiel al eens uitgevonden.

Alvast bedankt!

/Wol

UNOX, the worst Operating System
Ceterum censeo, Windowsinem delendam esse
MacBook Pro 17" (2010), 13" (2014) - OSX 10.9.x, iPhone4/16Gb - iOS 7.0.1