Iemand ervaring met Audio Units schrijven?
16 april 2009 - 18:02   
geplaatst door: macvooh
Programmeren voor de mac blijft nieuw voor mij. Maar ik kom er ooit wel. Voor mijn eerste serieus project zit ik met nog wat onzekerheden omtrent de aanpak.

Graag kwam ik dus in contact met mensen met ervaring op gebied van Audio Units.

De meeste voorbeeldprojecten dat ik vind doen iets volledig anders dan wat ik wil (meestal synths of effecten zonder tempo synchronisatie)

Infeite is het heel simpel: de Audio Unit "spuugt" ahw een sync signaal uit in Audio, gesyncroniseert aan het tempo van de host applicatie.
Het sync signaal is een opeenvolging van pulsen.
Mijn eerste grote vraag is wat er beter gaat: die pulsen genereren met synthese, of gewoon een sample van een pulse 'triggeren'.

Waarschijnlijk een beetje te specifieke vraag voor dit forum maar je weet nooit  :worship:  :worship:

FREAK!
Iemand ervaring met Audio Units schrijven?
19 april 2009 - 10:26    reactie #1
geplaatst door: TGV
Ik heb een klein beetje ervaring met Audio Units. Ik heb er ooit eentje aangepast aan mijn eigen wensen, maar al snel bleek dat er eentje was die het beter deed...

Ik weet niet wat voor pulsen je wilt genereren, maar ik zou het synthetisch doen. Een blokgolf of een zaagtand van een bepaalde frequentie is heel eenvoudig te genereren over een korte periode. Dat maakt het ook makkelijker om in de interface de frequentie van die puls aan te passen.

Maar is het niet simpeler om voor zo'n taak een repeterend stukje audio te gebruiken in je sequencer? Of is dit gewoon voor je eigen lol?

Iemand ervaring met Audio Units schrijven?
19 april 2009 - 11:01    reactie #2
geplaatst door: KJ
Bedoel je nu gewoon dat je een arpegiator wilt programmeren? Die kun je gewoon standaaard programmeren vanuit de environment in Logic, is binnen een minuutje gebouwd. En er zijn genoeg andere AU synths te vinden die er 1 in zich hebben (Arturia MiniMoog, Rob Papen's Predator, Korg Monopoly AU enz.)

Of bedoel je dat je iets van een soort trancegate wilt hebben, die heeft Logic ook standaard aan boord in de vorm van een Groove Shifter. Ook hier zijn genoeg FX-en in AU formaat te vinden die dat effect bereiken.

Wil je gewoon iets bouwen vanwege het programmeren dan zou ik toch een sterk adviseren om te kijken naar Max/MSP en combinatie met Pluggo of als je dat te heftig is dan is Plogue Bidule iets eenvoudiger (en goedkoper).

KJ
Set your mind to elegant electronic music: http://www.eevolute.com
Iemand ervaring met Audio Units schrijven?
20 april 2009 - 21:38    reactie #3
geplaatst door: macvooh

@KJ, nee ik wil iets helemaal anders :)

Citaat
KJ om 11:01, 19-04-2009

Wil je gewoon iets bouwen vanwege het programmeren dan zou ik toch een sterk adviseren om te kijken naar Max/MSP en combinatie met Pluggo of als je dat te heftig is dan is Plogue Bidule iets eenvoudiger (en goedkoper).

mja ik ken verschillende programmeertalen maar c, c++ en obj-c ben ik nog niet heel ervaren in. Ik wil het zoiezo leren vroeg of laat, ik was gewoon aan het wachten op het geschikte project :tounge:


Anyway ik heb een ideetje ivm die synthese
Toen ik deze topic startte had ik veel te veel in de richting van pulse sample triggeren gedacht (omdat dat ook de werkwijze was in mijn simulatie). Ik ga even wat voorbeelden bekijken van synthese.

FREAK!
Iemand ervaring met Audio Units schrijven?
20 april 2009 - 21:39    reactie #4
geplaatst door: macvooh

Citaat
TGV om 10:26, 19-04-2009

Ik weet niet wat voor pulsen je wilt genereren, maar ik zou het synthetisch doen. Een blokgolf of een zaagtand van een bepaalde frequentie is heel eenvoudig te genereren over een korte periode. Dat maakt het ook makkelijker om in de interface de frequentie van die puls aan te passen.

mja zou wel lukken.. blokgolf frequentie syncen aan het tempo. kheb hier totaal geen ervaring mee maar denk dat ik wel een voorbeeldje vind van een simpele blokgolf generator.


Citaat
TGV om 10:26, 19-04-2009

Maar is het niet simpeler om voor zo'n taak een repeterend stukje audio te gebruiken in je sequencer? Of is dit gewoon voor je eigen lol?

ik heb in logic een perfecte simulatie met de sampler nagebouwd..
technisch praatje:
feit is dat wel tot 48 pulsen per kwartnoot moet gegeven worden, das redelijk veel.
Het doel is werken als synchronisatiemedium voor toestellen die met 5V klokpulsen werken. Er is wel een speciale geluidskaart voor nodig maar dat heb ik. (dc coupled outputs, motu ultralite bvb)
Feit is, ik wil dat het zonder Logic ook werkt. Dus in ableton, etc... + ik wil mijn leuke ontdekking (het synchroniseert veel beter dan midiclock+converter) gratis delen met iedereen.


tips blijven welkom  :thumbs-up:

FREAK!