Socket programma in Cocoa
15 februari 2006 - 12:30   
geplaatst door: cvanmeer
Hi,

Situatie:
Op een Windows 2000 server draait een eigen gemaakt Borland C++ programma wat als SocketServer draait.
Nu heb ik daar ook een client voor geschreven die dus connectie maakt met die SocketServer en daar berichten naartoe stuurt.

Nu wil ik het liefste op mijn Mac ook een client versie hiervoor maken.
Mijn vragen:

1) Kan dat zomaar? Stel dat ik vanuit Xcode een soort SocketClient kan maken, kan deze dan verbinding leggen met de SocketServer die in C++ is geschreven?
2) Hoe kan ik dit makkelijk maken? Ik heb nog totaal geen ervaring met Xcode.

Wie helpt me op weg?

Socket programma in Cocoa
15 februari 2006 - 13:16    reactie #1
geplaatst door: TGV
Is simpel.

Ten eerste, je hebt XCode niet nodig. Je kunt gewoon een programma maken met de "Terminal", gcc/g++, make en een teksteditor (vi en emacs zijn standaard aanwezig).

Als je wel binnen XCode wilt werken, is het het eenvoudigst om eerst een command line applicatie te maken: Cocoa heeft een aardig steile leercurve.

Qua sockets: OS X is gewoon, echt 100% BSD. Dus alle Unix-socket-calls doen het gewoon. Er zijn wel kleine verschillen tussen bv. BSD en Linux (zoals socketopties en gedrag bij signals en zo), maar aangezien je al ervaring met sockets hebt, kom je daar wel uit met de man-pagina's.

Socket programma in Cocoa
16 februari 2006 - 12:27    reactie #2
geplaatst door: cvanmeer
Bedankt voor de tips!
Ik heb inmiddels binnen een twintig-tal minuten heet programma geschreven in RealBasic.
Wat een gemak om zo een programma te schrijven zeg!