geplaatst door: Cenobyte
Ik wil eigenlijk graag een app maken voor iPhone en eventueel Mac die alleen voor eigen gebruik is, niets wat ik commercieel wil inzetten of verkopen. Nu las ik dat Xcode gratis is, maar dat je moet betalen voor een Developer Account zodra je een programma losstaand (zonder Xcode) op een iPhone of Mac wil gaan gebruiken.

Is hier een mouw aan te passen aangezien ik alleen iets voor eigen gebruik wil bouwen?
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 13:38    reactie #1
geplaatst door: anraadts
Het lijkt er op dat je er (jammer genoeg) inderdaad altijd een betaald abonnement voor nodig hebt.

https://apple.stackexchange.com/questions/404347/is-it-possible-to-develop-an-ios-application-for-my-own-use-without-having-to-pa
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 14:16    reactie #2
geplaatst door: mcmt
Dit gaat voor iPhone, maar zoals in bovenstaande link wordt aangegeven is de provisioning profile beperkt (7 dagen blijkt uit een snelle test, dit was blijkbaar ooit 90 dagen). Daarna moet je opnieuw installeren.
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 15:32    reactie #3
geplaatst door: Cenobyte
Ik las inderdaad ook 7 of 14 dagen en da's wel snel als je iedere paar weken opnieuw moet compilen en/of installeren. In eerste instantie dacht ik dat een betaalde Developer Account alleen nodig was om je app in de App Store te krijgen, maar blijkbaar heb je dat dus altijd nodig. Dan is het voor mij niet interessant vrees ik  :sad:
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 16:19    reactie #4
geplaatst door: mcmt
Ik had hier getest met een kleine Swift(UI) GPS tracking app. Installeren, een paar minuten wachten, dan klok 7 dagen vooruit gezet: melding bij opstarten dat de app niet beschikbaar is. Klok tiental minuten terug gezet: app start nog wel op. Dus is het inderdaad maar 7 dagen.

Ik weet niet wat je voor ogen hebt, maar je kan bijv. in Pythonista een Python programma draaien op iPhone. Het hangt er o.m. ook van af welke mate van integratie met iOS je nodig hebt.
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 18:11    reactie #5
geplaatst door: puk1980
Nu las ik dat Xcode gratis is, maar dat je moet betalen voor een Developer Account zodra je een programma losstaand (zonder Xcode) op een iPhone of Mac wil gaan gebruiken.

Die 7 dagen geldt alleen voor de iOS app.

Voor een app (alleen) op de Mac heb je geen betaalde developer account nodig.
"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 19:31    reactie #6
geplaatst door: mcmt
Voor een toepassing op Mac heb je sowieso meer vrijheidsgraden: programmeertalen, IDE's, (open-source) bibliotheken, machine-learning frameworks, ... Maar, nogmaals, dit hangt af van wat je nodig hebt. In XCode werken is trouwens niet altijd een pretje. Ik vind het nog steeds vrij buggy, en hier en daar nog wat archaïsch.
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 19:54    reactie #7
geplaatst door: Cenobyte
Voor ontwikkeling op de Mac gebruik ik Xojo. Die hebben ook een iPhone mogelijkheid maar niet in de license die ik heb gekocht destijds en upgraden is helemaal een dure investering voor de wensen die ik heb: een hele simpele remote maken voor een iMac muziek app die ik pas gemaakt heb.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 20:07    reactie #8
geplaatst door: mcmt
Kan je geen kleine webserver integreren in / met die Mac app en op iOS een webapp draaien als remote?
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 21:01    reactie #9
geplaatst door: Cenobyte
Dat zou ook een optie zijn. Ik hoef alleen maar wat info van de afgespeelde muziek uit mijn Mac app naar de iPhone te krijgen en indien nodig wat commando's vanuit de iPhone terug naar de Mac app (beoordelen, volgend nummer, etc). Ik zat erover te denken om dat simpel met een TXT bestandje op mijn dropbox folder te doen omdat ik totaal geen ervaring heb met web servers etc.  :blush:
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 21:48    reactie #10
geplaatst door: puk1980
Voor ontwikkeling op de Mac gebruik ik Xojo.
Interessant. Xojo kende ik nog niet.
Ik heb even een demo bekeken, doet me erg aan "Visual Basic" denken. :smile:

Xojo boek



"The number of people that predict the end of Moore's law doubles every two years."
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 22:10    reactie #11
geplaatst door: jaco123
Om "even snel" wat dingetjes een simpele GUI in elkaar te klikken zou je ook eens kunnen kijken naar node-red (https://nodered.org ). Je kunt grafisch flows in elkaar zetten dan via een node-red Dashboard er een user-interface bij maken. Erg flexibel en er zijn modules/plug-ins voor zo'n beetje alle gangbare zaken.

Ik gebruik het zowel voor monitoring/bediening van mijn warmtepomp als voor simpele app om mijn (BluOS) versterker te bedienen. In het ene geval doet hij onder water MQTT, in het andere http met een XML/Rest-API.

Je hebt wel ergens in je netwerk een apparaat nodig dat altijd aanstaat en waar je node-red op kunt draaien. Kan een NAS zijn of een raspberry pi of iets anders simpels. node-red is niet veel-eisend.

(Node-red is niet helemaal voor beginners, maar heeft volgens mij een stuk lagere leer-curve dan Xcode/Swift. Van de andere kant is grafisch programmeren een heel andere denkwijze dan tekstueel programmeren. Wat moeilijker/makkelijker is, hangt dus ook wel een beetje van de persoon af)
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 22:29    reactie #12
geplaatst door: Cenobyte
Interessant. Xojo kende ik nog niet.
Ik heb even een demo bekeken, doet me erg aan "Visual Basic" denken. :smile:

Klopt, Xojo is de nieuwe naam van wat ooit startte als RealBasic, wat op zich weer een alternatief op Visual Basic was. Heel veel overeenkomst qua taal, maar cross platform waardoor je een app kunt ontwikkelen die je vervolgens voor Mac, Windows en Linux kunt compilen. Ik koos ooit voor dat platform omdat het een rapid development platform is waarmee je in enkele dagen een complete simpele app kunt bouwen die je vervolgens ook op Windows kunt laten werken. Dat was ergens in 2006 toen we met mijn bedrijf net volop in de overgang van Windows naar Mac zaten en ik dus nog even op beide systemen moest kunnen blijven werken. Inmiddels draaien we al vanaf 2006 op een volledig zelf ontwikkeld systeem voor CRM, calculaties, planning, projektbeheer en facturatie dus serieuze multi-user systemen zijn ook goed mogelijk met Xojo. En ik heb er voor mezelf ook al diverse leuke apps mee ontwikkeld en had graag die iPhone/iPad ondersteuning erbij gehad maar de investering voor die update vind ik wat té.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 22:34    reactie #13
geplaatst door: Cenobyte
Om "even snel" wat dingetjes een simpele GUI in elkaar te klikken zou je ook eens kunnen kijken naar node-red (https://nodered.org ). Je kunt grafisch flows in elkaar zetten dan via een node-red Dashboard er een user-interface bij maken. Erg flexibel en er zijn modules/plug-ins voor zo'n beetje alle gangbare zaken.)

Interessant! Daar ga ik eens naar kijken. Ziet eruit als iets waar ik wel meer leuke dingen kan bouwen voor in mijn game room.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 23:08    reactie #14
geplaatst door: jaco123
Stuur me gerust een berichtje als je ergens niet uitkomt. Node-red is soms even puzzelen, maar ik vind het best laagdrempelig en het draait bij mij erg stabiel.

Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
19 juni 2023 - 23:10    reactie #15
geplaatst door: mcmt
Of een probleem zich goed leent tot een grafische benadering hangt af van geval tot geval, zeker als de complexiteit toeneemt, maar dat is hier niet zo het geval. Het lijkt mij eerder essentieel dat je event-driven denkt.

Wel ben ik van mening dat Swift ten gronde complexer is dan Apple wil doen uitschijnen. Zelfs nu nog verslikt de compiler zich in eenvoudige voorbeelden als:

let x = 1
let y = 2
let z = 3 * x + 4 * y + 3.14 * x * x - 100 * y * y

met als boodschap (na 45" 'denken' in Playgrounds op iMac):

Citaat
The compiler is unable to type-check this expression in reasonable time; try breaking up the expression into distinct sub-expressions
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 08:44    reactie #16
geplaatst door: Cenobyte
Ik lees veel klachten over Xcode/Swift op fora en in de App store reviews. Buggy, enorm groot (bijna 30Gb totaal of zo?) en met de gebruikelijke Apple eigenaardigheden. Het had ook niet mijn voorkeur, maar het leek me de enige manier om een iPhone app te kunnen maken.

Inmiddels ben ik er achter dat er meer alternatieven zijn, alhoewel je wel altijd Xcode nodig hebt voor het iPhone emulatie deel om je app te testen. Je hebt dan echter geen Developer Account nodig voor zover ik na kan gaan, omdat mijn app toch niet de Store in hoeft.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 10:37    reactie #17
geplaatst door: Jakko W
Klopt, Xojo is de nieuwe naam van wat ooit startte als RealBasic
Dat zat ik me al af te vragen. Ik heb gisteravond ook eens zitten kijken op die site en vroeg me af welke talen je nu eigenlijk in dat Xojo kunt gebruiken. Dat kon ik niet zo snel vinden, maar de enige code die ik zag deed me heel erg aan Visual Basic denken, waardoor ik uitkwam bij: Zou dit de opvolger van RealBasic zijn? Ja, dus :)
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 13:46    reactie #18
geplaatst door: mcmt
Het had ook niet mijn voorkeur...
Er zijn zeker goede kanten aan Swift(UI) / XCode, en er is duidelijk  progressie, maar het gaat soms te fragmentarisch en ad-hoc. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik op korte tijd een algoritme in Java (jawel) implementeer, maar moet zwoegen om het in Swift even snel te krijgen.

En mocht ik mij puur richten op machine learning, data science e.d. dan heeft Julia wellicht mijn voorkeur, zeker nu ik gemerkt heb dat Visual Studio Code Julia ondersteunt.

Toevallig heb ik ook (als hobby) een tijd terug een muziek app gemaakt voor iPhone / iPad, o.m. als concrete case om meer te leren over Swift development. Ik ben nu halverwege de overstap naar SwiftUI. De iPad (met 250 GB muziek aan boord) sluit ik aan op een USB DAC. Die DAC kwam met een eenvoudige remote (volume, play / pause, next / previous, ...). Na integratie van de app met het Now Playing Info Center van iOS bleek dat de remote commando's via het USB protocol netjes binnenkomen in de app. Dat had ik niet echt verwacht.

Now Playing.pngXcode: altijd een betaald abonnement nodig?
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 14:19    reactie #19
geplaatst door: Cenobyte
Ik ben ooit een keer begonnen aan een muziekspeler die vanuit de iTunes (tegenwoordig "Muziek") bibliotheek muziek afspeelt. Ik ben namelijk erg tevreden over de beheermogelijkheden van iTunes maar afspelen vanuit iTunes is echt verschrikkelijk in een "feest-omgeving". De belangrijkste feature die ik wilde was een afspeellijst waarin de komende 20 nummers op je scherm staat met daarnaast een zoekscherm om muziek te selecteren, vlotte mogelijkheden om muziek te zoeken en te selecteren en uiteraard autoplay als er niemand aan de knoppen zit. Eigenlijk een beetje zoals de oude iTunes had: een hoofdscherm met aparte DJ lijst (heette die zo?). En dan met een leuke screensaver die groot laat zien wat er draait, beetje als op een digitale jukebox. De bediening is grotendeels met toetsenbord shortcuts ipv muis zodat je met je bluetooth toetsenbord op afstand nummers kunt skippen (die dan uiteraard overvloeien, want WAAROM DOET ITUNES DIT NIET?), kunt beoordelen, etc. De app is nu klaar en werkt boven verwachting goed (ik gebruik iTunes nu echt alleen nog voor beheer, nooit meer voor afspelen) en zou nu graag met mijn iPhone een soort van afstandsbediening willen maken.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 15:10    reactie #20
geplaatst door: mcmt
Het is wel lang geleden dat ik nog eens Screens gebruikt heb, maar valt daar niets mee te doen?
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 15:35    reactie #21
geplaatst door: Cenobyte
Het is wel lang geleden dat ik nog eens Screens gebruikt heb, maar valt daar niets mee te doen?

Zou een optie kunnen zijn, maar dat zal op een klein iPhone scherm ook een gepriegel of veel geschuif worden denk ik. Ik heb wel een andere oplossing gevonden die deels werkt: FullControl, een soort van remote app waarmee je op de iPhone toetsenbord-indrukken op een Mac kunt uitvoeren en waarmee ik mijn programma kan besturen op afstand. Het enige nadeel is echter dat ik een scherm van de computer moet kunnen zien of de commando's ook worden uitgevoerd, want het programma toont geen scherminfo van de computer.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
20 juni 2023 - 19:27    reactie #22
geplaatst door: jaco123
Cenobyte: Herkenbaar, ik vind iTunes/Muziek ook prima om mijn muziek mee te beheren.
Afspelen doe ik via mijn BluOS-versterker vanaf mijn NAS.

Nou kan ik de BluOS-app gebruiken om te bedienen, maar die start wat traag op en voor basis-dingetjes heb ik dus een Node-red dashboard gemaakt. Geen toeters en bellen, alleen 3 voorkeurs-radiozenders, volume-knoppen en een paar "Now playing"-regels. Lekker basic, maar doet precies wat ik wil/nodig heb. Voor het kiezen van muziek/playlists gebruik ik wel de BluOS-app.
Node-red dashboard Radio.pngXcode: altijd een betaald abonnement nodig?


Onder iOS kun je dan die web-pagina als "app" op je beginscherm zetten en klaar! Niks geen developer-account nodig....
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
21 juni 2023 - 08:24    reactie #23
geplaatst door: Cenobyte
Nou kan ik de BluOS-app gebruiken om te bedienen, maar die start wat traag op en voor basis-dingetjes heb ik dus een Node-red dashboard gemaakt.
...
Onder iOS kun je dan die web-pagina als "app" op je beginscherm zetten en klaar! Niks geen developer-account nodig....
Oh, dat ziet er eigenlijk wel uit als iets wat ik ook zoek: info over wat er momenteel speelt en de mogelijkheid om enkele dingen te manipuleren. Kun je dat allemaal met de basis Node-Red software maken? Daar heb je die extra Node-Red-Dashboard set voor nodig denk ik?

En waar heb jij die webpagina draaien, gewoon op een lokaal servertje of kan die ook draaien op een Mac zelf?

<EDIT>: oh wacht, je gaf het antwoord al:
Citaat
Je hebt wel ergens in je netwerk een apparaat nodig dat altijd aanstaat en waar je node-red op kunt draaien. Kan een NAS zijn of een raspberry pi of iets anders simpels. node-red is niet veel-eisend.
Groetjes,
Mario  -
Xcode: altijd een betaald abonnement nodig?
21 juni 2023 - 11:07    reactie #24
geplaatst door: Jakko W
Maar „altijd aanstaat” komt in de praktijk toch neer op: „wanneer je het nodig hebt”? Dat zou dan ook lokaal op de Mac moeten kunnen waarop je het eigenlijke programma dat je geschreven hebt, wilt draaien.