
Apple leidt opnieuw, terwijl andere bedrijven AI-dromen najagen
In het rapport
Best Global Brands 2025 van Interbrand staat Apple voor het 12e jaar op rij op de 1e plaats, de merkwaarde is 470,9 miljard dollar, een daling van 4% ten opzichte van 2024. Microsoft staat op 388,5 miljard dollar, Amazon 319,9 miljard en Google volgt op korte afstand met 317,1 miljard.
De totale waarde van de top 100 steeg met 4,4 procent tot 3,6 biljoen, een gestage groei in een markt die steeds meer de nadruk legt op kunstmatige intelligentie.

Apple leidt opnieuw, terwijl andere bedrijven AI-dromen najagen
klik of tap voor een grotere versie
De lichte daling van Apple betekent volgens Interbrand eerder een pauze dan een ommekeer. Het beschrijft Apple als een ‘merk boven de wolken’ (brand above the clouds), volgens datzelfde Interbrand een van de weinige merken die grotendeels zelfstandig blijft beslissen in plaats van zich te laten leiden door algoritmen.
RisicoInterbrand ziet in deze ontwikkeling een risico voor veel merken, want als mensen veel uitbesteden aan AI, dat veel sneller kan zoeken, vergelijken en kopen, dan zal voor veel merken de identiteit steeds minder gaan tellen. En als de identiteit steeds minder belangrijk wordt, dan worden die bedrijven ook veel makkelijker inwisselbaar voor een ander.
Interbrand ziet AI dan ook niet als een nieuw probleem, maar als een versterker van bestaande problemen, die de snelheid waarmee merken stijgen of dalen alleen maar versnelt. Maar Apple heeft een unieke positie als poortwachter van de consumenten-ervaring. En de grootste kracht van Apple is volgens Interbrand het evenwicht tussen innovatie en terughoudendheid.
De lijst van Interbrand voor 2025 laat zien dat het momentum verschuift naar bedrijven die AI aansturen of opschalen in plaats van deze alleen maar te gebruiken. De waarde van NVIDIA steeg bijvoorbeeld met maar liefst 116 procent tot 43,2 miljard dollar, de grootste stijging sinds Interbrand dit rapport opstelt.
VolwassenheidYouTube, Instagram en Netflix kenden ook een groei met dubbele cijfers, een weerspiegeling van de aantrekkingskracht van platforms die betrokkenheid via algoritmes stimuleren. Maar volgens Interbrand is de bescheiden daling van Apple eerder een teken van volwassenheid. De groeicurve van Apple is gestabiliseerd omdat het merk al maximaal is in bereik en betekenis. Het leidt niet door nieuwigheid, maar door uithoudingsvermogen. Het behouden van die positie in een tijd van onrust is een overwinning op zich.
Het privacybeleid van Apple beïnvloedt regelgevende instanties, de ontwerpen van Apple zijn bepalend voor concurrenten en de beslissingen op het gebied van hardware hebben gevolgen voor de hele toeleveringsketen. Die invloed is de reden waarom het bedrijf aan de top blijft, zelfs wanneer nieuwe trends zoals AI de krantenkoppen halen.
Machine Learning of AIDaarbij moet niet vergeten worden dat Apple al jaren bezig is om steeds meer AI binnen alle besturingssystemen toe te voegen, alleen werd dit door Cupertino lang Machine Learning genoemd, omdat ze niet met de hype mee wilden doen.
Apple Intelligence en de hardwareToen de roep van investeerders en de markt te groot werd ging Apple het hebben over Apple Intelligence, maar de vooruitgang op dat gebied is eigenlijk exact dezelfde die we in de jaren daarvoor onder de noemer Machine Learning werd uitgerold. Het enige wat nog mist is een veel betere versie van Siri, maar daar wordt bij Apple op dit moment ook hard aan gewerkt.
Daarbij is Apple bezig om de hardware steeds beter te maken voor AI van iedereen, waardoor de hardware van Apple op dit gebied ook steeds verder voorloopt op de concurrentie.