
Bij Partiful zijn ze niet blij met Apple Uitnodigingen
Na een boel
geruchten bleek Apple inderdaad een nieuwe app voor het aanmaken van uitnodigingen voor allerlei verschillende evenementen uitgebracht te hebben, die heel erg toepasselijk
Apple Uitnodigingen heet. Maar bij
Partiful zijn ze hier helemaal niet blij mee.
Want deze organisatie is met zijn website
en app al sinds 2020 bezig met praktisch hetzelfde als wat Apple nu aanbiedt.
Als reactie heeft Partiful nu een schermafbeelding op X gedeeld met de regels van de App Store van Apple zelf, zoals je hieronder kan zien.
https://x.com/partiful/status/1886827459108331629Hieronder de vertaling daarvan:
Bedenk je eigen ideeën. We weten dat je ze hebt, dus laat die van jou tot leven komen. Kopieer niet simpelweg de nieuwste populaire app in de App Store, of breng wat kleine wijzigingen aan in de naam of UI van een andere app en doe alsof het je eigen app is. Je riskeert niet alleen een claim wegens inbreuk op intellectueel eigendom, maar het maakt de App Store ook moeilijker navigeerbaar en het is gewoon niet eerlijk tegenover je collega-ontwikkelaars.
SherlockingAls Apple iets aanbiedt wat al eerder bestond, wordt dit vaak aangeduid als ‘Sherlocking’.
Deze term dateert uit de jaren 90 toen Apple een desktop zoekprogramma introduceerde genaamd Sherlock, dat opvallend veel leek op een ander desktop zoekprogramma, bekend als Watson. Sindsdien is deze term blijven hangen.
Tijdens de WWDC afgelopen jaar onthulde Apple bijvoorbeeld nieuwe diensten die lijken op de schrijfassistent-app
Grammarly, de wachtwoordmanager-app
1Password, de spraaktranscriptie-app
Otter, de AI-emoji-app
Newji en de kaarten-app
Alltrails.
Op zich mag Apple natuurlijk ontwikkelen wat het wil. Maar het is ook in de ideale positie om te zien welke apps het meeste succes hebben in de App Store, en het heeft in sommige gevallen toegang die voor externe ontwikkelaars niet toegankelijk zijn.