
De EU heeft nu ook Apple's Kaarten in het vizier
Eind oktober kon je
hier al lezen dat mogelijk reclames gaat tonen in de eigen Kaarten-app (Maps). We krijgen dan geen opdringerige advertenties in beeld, het zou voor bedrijven onder andere mogelijk worden om hun locatie duidelijker te laten zien, zoals in het voorbeeld hieronder.
Zoek je dan bijvoorbeeld naar een bepaald restaurant, dan zou er in de lijst met de resultaten ook andere alternatieven in de buurt getoond kunnen worden.

De EU heeft nu ook Apple's Kaarten in het vizier
Maar ondertussen zou er bij EU
volgens Reuters gekeken worden of zowel Apple's Kaarten-app als Apple's advertenties niet als 'gatekeepers' (poortwachters) aangemerkt zouden moeten worden.
Op het moment dat de EU iets als poortwachter aanmerkt dan gaan er veel strengere regels gelden, met name op het gebied van het toelaten van andere partijen. Twee jaar geleden was dit al het geval bij de App Store, iOS en Safari, het resultaat was onder andere de verplichting tot het toelaten van alternatieve
app marketplaces en het toestaan van andere manieren voor betalingen.
Volgens de Digital Markets Act (DMA) wordt elk platform met meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve EU-gebruikers en een marktwaarde van meer dan 75 miljard euro beschouwd als een poortwachter. Is dat het geval, dan ben je onderworpen aan verplichtingen die bedoeld zijn om zelfbevoordeling tegen te gaan, en inter-operabiliteit te vergroten.
Net voor het afgelopen weekend
bleek Apple Ads en Apple Maps de grens hiervan te hebben overschreden. De regelgevende instanties hebben nu 45 werkdagen de tijd om te beslissen of een van beide diensten formeel moet worden toegevoegd aan de bestaande lijst van aangewezen platforms van Apple. Als dit wordt bevestigd, dan heeft Apple zes maanden de tijd om elke dienst volledig in overeenstemming te brengen met de DMA.
Apple heeft al formele bezwaren ingediend, waarin wordt betoogt dat de criteria niet van toepassing zouden moeten zijn. Het bedrijf stelt dat Apple Ads slechts een “minimaal aandeel” vertegenwoordigt op de online advertentiemarkt van de EU, zeker in vergelijking met dominante spelers zoals Google, Meta, TikTok, Microsoft en X. Apple benadrukt ook dat zijn advertentieactiviteiten niet afhankelijk zijn van speciale privileges op het gebied van cross-service gegevens, en dat er ook geen sprake is van de mate van uitoefenen van invloed op de markt volgens de regels van de DMA zelf.