Licentiekosten zijn denk ik niet per sé het probleem. Als je als autofabrikant zelf een volwaardige software development unit in het leven moet roepen, vraagt dat eveneens een enorme investering. De eerdere opmerking van Boiing over de kwaliteit en uitstraling van eigen software van autofabrikanten zijn - denk ik - terecht. De meeste Europese merken zijn daar historisch uitermate slecht in. Amerikaanse al iets beter, wat logisch is omdat zij een echte IT industrie kennen, Europa niet of nauwelijks. Aziatische merken doen dat nog het beste: daar hebben ze niet alleen alle automotive- maar ook de IT-kunstjes feilloos van het westen afgekeken en zonder de traditionele remmende voorsprong razendsnel geïmplementeerd.
De huidige economische omstandigheden spelen nauwelijks een rol; je moet niet vergeten dat autofabrikanten ongeveer tien jaar vooruit plannen en denken. Elke keuze en beslissing van nu gaat de consument pas over vijf tot tien jaar ervaren. Andersom: zo veruit moet de top van zo'n bedrijf dit type fundamentele keuzes maken.
Ik vermoed dat er in de periode nadat Apple met fabrikanten voor het eerst over Apple CarPlay Ultra heeft gesproken twee dingen zijn gebeurd. Enerzijds is men eigen software afdelingen veel serieuzer gaan nemen en daarop geïnvesteerd: in combinatie met de Apple gesprekken een logisch tweesporenbeleid. Daarbij is Apple niet de enige die op die kansen-kar is gesprongen. Er zijn waarschijnlijk heel veel grotere en kleinere bedrijven die de autofabrikanten hierbij zijn gaan helpen. Binnen die ontwikkeling zijn een aantal automerken intern waarschijnlijk inmiddels veel verder dan wij al ervaren. Ik heb ooit in een geheim deel van een Renault testcentrum dingen gezien die pas 10 jaar (!) later in de showroom stonden. Als een directie in dire richting heeft geïnvesteerd en daarop vertrouwd, gaan ze op dit moment geen concrete toezeggingen (meer) doen richting Apple. Too little, too late...
Maar ondertussen zijn een aantal automerken ook direct of indirect in Aziatische handen gekomen (Lotus, Smart, Volvo, MG, Aston Martin), worden daar gebouwd en/of ontwikkeld onder de vlag van een Westers hoofdkantoor of betrekt men daar de elektronische componenten. Waardoor er qua software strategisch een veel nauwere relatie met Aziatische bedrijven is ontstaan. Ook die groep gaat geen concrete toezeggingen (meer) doen richting Apple. Dat zou de inmiddels innigere relatie met Aziatische partners bruuskeren. Dus ook voor die groep geldt precies hetzelfde: Too little, too late...
Tel daarbij de Google Android situaties op en onder aan de streep blijft er weinig over voor Apple CarPlay Ultra. Alle ballen op de normale versie van Apple CarPlay als app- en services-portal, zou ik denken als ik Apple was.
[ Ger ]