
De verkopen van de Apple Watch blijven achter
De afgelopen paar jaar zijn er wel verbeteringen te zien geweest bij de Apple Watch, het scherm werd bijvoorbeeld wat groter en de behuizing iets dunner. Allemaal erg prettig als je een oudere Apple Watch toch wilt vervangen, maar niet echt argumenten die de massa massaal zal overhalen.
Dat is dan ook te zien in
de cijfers van Counterpoint Research, die laten zien dat het aandeel van de Apple Watch steeds kleiner wordt.

De verkopen van de Apple Watch blijven achter
Volgens de Global Smartwatch Shipment Tracker van Counterpoint tijdens het vierde kwartaal van 2024 heeft Apple in alle grote regio's - behalve India - te maken gehad met een daling van het aantal verkochte Apple Watches. De grootste daling deed zich voor in Noord-Amerika, dat goed is voor meer dan de helft van de verkochte Apple Watches wereldwijd. Met andere woorden, de populariteit van de Apple Watch in de VS is achteruitgaan het lopen.
In het rapport van Counterpoint Research komen meerdere redenen voorbij voor deze aanhoudende daling. De belangrijkste daarvan is de afwezigheid van een nieuw Apple Watch SE-model, dat historisch gezien de populairste smartwatch van Apple is in termen van volume. Het laatste SE-model kwam uit in het derde kwartaal van 2022, en de opvallende afwezigheid ervan in 2024 wordt genoemd als een belangrijke oorzaak van de verminderde groei.
Het ontbreken van een Apple Watch Ultra 3Het ontbreken van een Apple Watch Ultra 3 model in 2024 is ook een factor die meespeelt. De Apple Watch Ultra-lijn was eerder goed voor meer dan 10 procent van de wereldwijd verkochte Apple Watches, maar door het ontbreken van een nieuw model daalde het aandeel daarvan in het vierde kwartaal van 2024 tot minder dan 8 procent.
Deze daling heeft meetbaar bijgedragen aan het totale verlies aan verkochte Apple Watches in de categorie van geavanceerde smartwatches, waar het marktaandeel van Apple op jaarbasis met 8 procent daalde.