geplaatst door: orange
Is dit van de iPadOS 26.1 bèta, Orange..?
Dat klopt ja.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Ziegler
Ik merk hier en daar ook dat ik het nieuwe (i)os wat 'lelijk' vind. Of onhandig. Dat voorbeeld van Orange ziet er bij mij inderdaad ook niet uit. Het scherm waarop ik de code intik van de AW is ook lelijk. Waarom is het signaal waarmee je kan zien hoe je je volume aanpast van het midden van het scherm verplaatst naar de rechterbovenhoek?
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik vind 'mooi' of 'lelijk' altijd zulke verkeerde parameters - want: smaak en persoonlijk. Ik merk - blijkbaar net als jij - dat het allemaal onhandig(er) aanvoelt, ik (veel) langer moet kijken, nadenken zoeken wat waar precies (verstopt) zit.

Sommige cruciale informatie valt volkomen weg tegen de achtergrond, basale eerstelijns functies tonen zich pas na een (vaak extra) handeling - waardoor je ogen en hoofd moeten 'zoeken' waar het ook alweer zat en wat je moet doen om het tevoorschijn te halen, functionaliteit is contextueel waardoor dingen zich soms wel, soms niet laten zien (en onthouden wie-wat-waar niet werkt) en wellicht het ergste: cross device werken apps en OS verschillend waardoor je een soort van gedesoriënteerd raakt. Precies waar een OS je goed in zou moeten faciliteren.

Natuurlijk is dat nooit 100% goed geweest, maar deze ronde is het er in mijn beleving allemaal veel erger op geworden, in plaats van béter. Het visuele sausje moet de inconsequente functionaliteit tussen de apps en devices proberen te verhullen, zo lijkt het - en dat werkt nooit goed, weten we dankzij Windows.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
geplaatst door: Ziegler
Ik vind 'mooi' of 'lelijk' altijd zulke verkeerde parameters.

In zijn algemeenheid heb je gelijk, maar als het om mijn smaak gaat hecht ik er nogal aan.
geplaatst door: nnsa
Bij het langer gebruiken van apparatuur ga je handelingen intuïtief doen (zonder erbij na te denken). Als er dan plotseling zaken wijzigen, blijf je toch zaken zoals als vroeger interpreteren of (verkeerd) uitvoeren. Het (moeten) nadenken komt weer terug en dat schuurt.

Dat heb je met alle apparatuur. Als je 4 jaar de richtingaanwijzer aan de linkerkant van het stuur had en in je nieuwe auto rechts, dan één keer raden wat er iedere keer gebeurt. We zijn gewoonte dieren.

En leeftijd speelt ook een rol. Ik erger mij eraan, mijn kleinzoon pakt de veranderde - of nieuwe zaken meteen op en zeurt er niet over…
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Ziegler
Maar sommige wijzigingen voelen direct slim aan. Ik kan zo even geen voorbeeld bedenken, maar soms verzinnen ze iets waarvan je denkt 'maar natuurlijk, waarom doen we dat nu pas zo'?
geplaatst door: peterdh
....

Dat heb je met alle apparatuur. Als je 4 jaar de richtingaanwijzer aan de linkerkant van het stuur had en in je nieuwe auto rechts, dan één keer raden wat er iedere keer gebeurt. We zijn gewoonte dieren.

je zet je ruitenwissers aan? (bij auto's met het stuur aan de andere kant draaien ze de heleboel om, tis jaarlijks wennen, duurt even maar je ruiten zijn wel droog  :happy:)
Fit & Firm Massage, Groet, Peter
geplaatst door: nnsa
je zet je ruitenwissers aan? (bij auto's met het stuur aan de andere kant draaien ze de heleboel om, tis jaarlijks wennen, duurt even maar je ruiten zijn wel droog  :happy:)
Je mag door naar de volgende ronde… 🏆🥇
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: doctor_apple
Daar is-ie weer...
Koffie heeft zo’n vreemd effect op mij. 😎 ☕

Ik weet het: het ligt aan mij.
Of nou ja — aan ons allemaal.

We zitten midden in wat je gerust een collectieve verstandsverbijstering mag noemen. Een technologische midlifecrisis met AI-wallen, een abonnement op dopamine en een designafdeling die onder invloed is van paddo’s.

Klinkt overdreven? Kijk naar de cijfers. De PISA-index schreeuwt het al jaren uit: onderwijs als politieke speelbal, afnemende prestaties, stijgende ongelijkheid. En alsof dat nog niet genoeg is, daalt ook nog eens het IQ. Ja, ook dat meten we. Niet op TikTok-likes, maar echt: met onderzoek en zo.

Dus ja, ik zie het bij gebruikers, ontwikkelaars, managers, politici... Bij sommigen is het leeftijd. Bij anderen: een chronisch gebrek aan ooit aanwezige intelligentie.

De televisie is het perfecte voorbeeld.

Er was een tijd dat producten af waren. Een televisie begon als zwart-wit meubel. Daarna: kleur. Toen stereo. Breedbeeld. Teletekst (voor wie zich dat nog herinnert). Uiteindelijk: plat scherm. PAL, NTSC, DVB-C, DVB-T. Al die afkortingen waar ooit de vroege nerds van gingen blozen.

En toen? Apple TV. Google TV. Roku. Amazon Fire Stick. De televisie kreeg een computer ingebouwd. Zoals een fiets ineens met elektromotor wordt geleverd, of een koelkast met Instagram. In bepaalde gevallen een upgrade, in andere een gevalletje "Jekyll and Hyde".

Maar het bleef televisie.

En datzelfde zie je bij telefoons.

De smartphone is volwassen. Of uitgeblust.
Je leest er je krant op. Mailt. Scrollt doelloos. Chat wat. Scrolt nog meer. Noemt dat "ontspanning". Sommigen besteden 90% van hun telefoontijd aan social media. De overige 10% is batterijbesparing.

Intussen proberen techbedrijven (ja, ook Apple) als verveelde kleuters met te veel Lego telkens iets nieuws te bouwen. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. En omdat "nieuw" nog steeds klinkt als "beter", zolang je maar vaak genoeg updates pusht.

En dan de ontwikkelaars, designers en marketeers. Vastbesloten om je elke maand opnieuw te verrassen met ongevraagde veranderingen.

Icoontje links, icoontje rechts. De app die je net onder de knie had? Weg. Paint 3D? Exit. Je werkmodus gevonden? Pech. Samsung Dex? Gefeliciteerd, je interface is nu een dadaïstisch kunstwerk.

"Verandering is goed", zeggen ze dan. Maar verandering zonder keuze is eigenlijk gewoon sabotage van jouw en mijn persoonlijke sfeer, met een sausje van marketing. Natuurlijk, ik had hier kunnen kiezen voor een ana(a)logie met meer diepgang en kleurrijke beschrijving, maar laten we het proper houden.

En dan hebben we de Cloud nog.

Cloud-oplossingen zijn als een hyperactieve peuter op Red Bull: elke paar dagen anders. Nieuwe interface, nieuw dashboard, nieuwe bugs, nieuwe oplossingen: maar altijd met een glimlach gepresenteerd als "verbetering".

Vroeger was er verschil tussen industrieel ontwerp en IT. Industrieel ontwerp werkte. Een kerncentrale ontplofte niet omdat iemand het menu had verplaatst. Bij IT? Daar is het alsof de designafdeling de controlekamer van een kerncentrale mag restylen "voor de gebruikerservaring".

Apple, ooit rots in de branding...

...is nu vooral branding.

Apple stond voor kwaliteit. Voor consistentie. Voor design dat zowel functioneel als esthetisch klopte. Maar tegenwoordig? Bugs. Glitches. Rare UI-keuzes. Een interface die aanvoelt als Windows Vista met een snufje Linux-"kijk-mij-eens"-effectjes.

Wat blijft er dan nog over van "Apple"? Wanneer het design niet werkt, de software vol eigenaardigheden zit, en je iPad zich gedraagt als een puber met bindingsangst?

En waar gaat dit heen?

Focus verschuift. Niet naar betere software, maar naar gadgets: ringen, horloges, brillen, AI-assistenten die je naam vergeten en ondertussen je agenda verzieken: of per ongeluk het koosnaampje van je geheime affaire verwarren met die van je vrouw. Inclusief afbeeldingen die weinig te maken hebben met de Nederlandse Eurovisie-inzending "Ding-a-Dong", maar er qua beschrijving verdacht veel op lijken. "Sorry, foutje. Volgende software-update beter."

"Siri: Wil je dat ik een scheidingsadvocaat voor je opzoek?"

De "computer" verdwijnt langzaam. We krijgen apparaten met simpele interfaces en overdreven intelligentie. En wij? Wij fluisteren terug. Braaf. Gehoorzaam. In vol ornaat tegen onze "ijzeren meesteres".

En als er weer een remake komt van wat ooit eens goed was, welke eigenlijk geen hout snijdt, neigen we toch te zwichten onder collectieve druk om als ware we in Noord Korea de grote leider roemen om zijn matige optreden. Immers, digitale standrechtelijke executie kan ook pijn doen.

Tot slot:

Het voelt allemaal als een slechte remake. Een reboot van technologie, zonder verhaallijn. Meer toeters, minder kwaliteit. Meer AI, minder IQ. Meer verandering, minder richting.

Misschien is het tijd dat technologie weer gewoon... werkt. En dat innovatie niet langer een synoniem is voor "je hele workflow slopen met een glimlach" of een "groengewassen" stronthoop aan onzin verkopen.

Of, in modern jargon:

"Don’t fix what isn’t broken."

En laat Samsung Dex, Microsoft Paint 3D, iOS en macOS met rust. Laat het saai zijn, maar bovenal functioneel, stabiel en "mijn thuis" zijn.

Een gefrustreerde computergebruiker.

Is getekend,

Doctor Apple
geplaatst door: Ger Nijkamp
Bij het langer gebruiken van apparatuur ga je handelingen intuïtief doen (zonder erbij na te denken). Als er dan plotseling zaken wijzigen, blijf je toch zaken zoals als vroeger interpreteren of (verkeerd) uitvoeren. Het (moeten) nadenken komt weer terug en dat schuurt.

Dat heb je met alle apparatuur. Als je 4 jaar de richtingaanwijzer aan de linkerkant van het stuur had en in je nieuwe auto rechts, dan één keer raden wat er iedere keer gebeurt. We zijn gewoonte dieren.

En leeftijd speelt ook een rol. Ik erger mij eraan, mijn kleinzoon pakt de veranderde - of nieuwe zaken meteen op en zeurt er niet over…
Uiteraard ben ik mij van dit alles volledig bewust. Je zou wellicht gelijk hebben als Apple alles visueel en functioneel consequent en en consistent (ook contextueel) had doorgevoerd. Maar da's dus precies niet geval. Het is op dat punt - kort samengevat - een slecht afgewerkt, rommelig zooitje.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
geplaatst door: nnsa
Je zou wellicht gelijk hebben als Apple alles visueel en functioneel consequent en en consistent (ook contextueel) had doorgevoerd...

[ Ger ]
Het gaat niet om mijn gelijk, ik geef jou juist gelijk...
Ⓒnnsa(i)-2025