Gast
Inloggen
Registreer
Menu
MacFreak Nieuws
MacFreak Forum
MacFreak Forum
Nieuws, feedback en meer
Apple algemeen
Supportvragen Mac
Supportvragen iPad
Supportvragen iPhone
Supportvragen digitale media
MacFreak-Café
Te koop aangeboden en gevraagd
Dashboard
Dashboard
Profiel
Notificaties
Help
Huisregels
Kalender
Ledenlijst
Bladwijzers
Zoek
Inloggen
Registreer
Forum
/
Nieuws, feedback en meer
/
Nieuwsberichten en reacties
/
Instagram eindelijk geoptimaliseerd voor de iPad
eerder topic
volgend topic
Night (Moderator)
topic starter
931
Instagram eindelijk geoptimaliseerd voor de iPad
3 september 2025 - 20:17   
geplaatst door:
Night (Moderator)
Instagram eindelijk geoptimaliseerd voor de iPad
Of je Social media nu vervloekt of er niet zonder kunt, Instagram is mateloos populair bij jong en oud. Een paar maanden nadat Apple zo'n 10 jaar geleden de iPad uitbracht, verscheen Instagram voor de iPhone in de App Store. De app werd al snel een groot succes.
Maar 15 jaar lang is Instagram nooit van de iPhone versie afgestapt, terwijl de iPad toch een veel groter beeldscherm heeft. Maar daar is nu verandering in gekomen.
Instagram eindelijk geoptimaliseerd voor de iPad
Zelfs voordat Apple een splitsing maakte tussen iOS en iPadOS, hadden talloze apps al een nieuwe gebruikersinterface die was afgestemd op het grotere scherm van de tablet. Dat was destijds het visitekaartje van de iPad. Want dankzij die native apps die waren geoptimaliseerd voor het grotere scherm, onderscheidde het apparaat van Apple zich van de vele Android-tablets waarop telefoon-apps op een onelegante manier werden vergroot om op het grotere scherm te passen. Maar Instagram was daar niet bij.
Als je de iOS versie van Instagram op de iPad gebruikt, zie je dezelfde telefoon-app maar dan uitgerekt naar het schermformaat van de iPad. Resultaat: grote gapende gaten aan de zijkanten. Ook waren er andere compatibilteitsprobleempjes.
Een paar jaar geleden heeft Instagram wel lay-outverbeteringen voor opvouwbare telefoons geïntroduceerd. Het resultaat was dat de app beter is geoptimaliseerd voor Android-tablets dan voor de iPad.
Adam Mosseri, hoofd van Instagram, heeft lang excuses aangevoerd en daarbij vaak gewezen op een gebrek aan middelen, ondanks dat Instagram deel uitmaakt van Meta, een miljardenbedrijf. Instagram was niet de enige die de bus miste: Meta beloofde in 2023 al een WhatsApp-app voor de iPad en leverde die pas eerder dit jaar. Ter vergelijk: WhatsApp verscheen al in 2009 voor het eerst op de iPhone.
Wat kun je verwachten?
De nieuwe iPad-native Istagram-app (die draait op iPadOS 15.1 of hoger) biedt meer dan alleen een facelift. De app neemt nu het hele scherm in beslag, waarbij je direct in
Reels
terecht komt. Dat is het platform voor korte video's dat vijf jaar geleden werd geïntroduceerd om te concurreren met TikTok.
De
Stories
-module blijft bovenaan staan en je kunt via de menupictogrammen aan de linkerkant naar verschillende tabbladen springen. Er is een nieuw tabblad
‘Following’
(het pictogram met de mensen rechts onder het pictogram
‘Home’
), en dit is een speciaal gedeelte om de nieuwste berichten te zien van mensen die je daadwerkelijk volgt.
Binnen het tabblad
‘Volgen’
zijn er drie kolommen:
‘Alle’, ‘Vrienden’
en
‘Laatste’. ‘Alle’
toont aanbevolen posts en reels van accounts die je volgt,
‘Vrienden’
is van accounts die je volgt en die jou ook volgen, en
‘Laatste’
is een omgekeerd chronologische feed van degenen die je volgt, waarbij de meest recente posts als eerste worden weergegeven.
Instagram had oorspronkelijk een feed in omgekeerde chronologische volgorde, maar deze werd in 2016 vervangen door een feed die door een algoritme wordt samengesteld. Op dit moment kun je op telefoons al wel op het Instagram-logo bovenaan de app tikken en
‘Volgen’
kiezen voor een feed in omgekeerde chronologische volgorde van posts van accounts die je volgt.
Open de berichten van Instagram en je ziet een weergave met twee panelen: rechts het gesprek en links een lijst met alle mensen met wie je chat. Open de reacties op een reel en ze verschijnen naast de reel in plaats van de video te blokkeren. De app maakt gebruik van het grotere scherm en voor toegang tot de diverse functies zijn ‘minder tikken’ nodig.
Your browser does not support the video tag.
Naar een bericht op
Wired
- Behandel iedereen zoals je zelf ook behandeld wil worden -
anraadts
2.486
Instagram eindelijk geoptimaliseerd voor de iPad
gisteren 16:04    reactie #1
geplaatst door:
anraadts
Zuckerberg is zo hard bezig met het rennen achter de laatste hype aan (Metaverse! Nee, AI! Nee (vul zelf de volgende hype in...) dat hij helemaal niet door heeft gehad dat Apple in 2010 al een iPad heeft uitgebracht.
doctor_apple
918
Instagram eindelijk geoptimaliseerd voor de iPad
vandaag 09:53    reactie #2
geplaatst door:
doctor_apple
Vergeeft me, had een wat melig moment onder het genot van een goed bereide IJs-koffie op een terras ergens in het zonnige Europa ... En zeker gelet op het feit dat we een "eeuwigheid" hebben mogen wachten op deze ontwikkeling, met de nodige ironie beschreven ...
Ah, de tijden veranderen! Instagram, ooit het blije speeltuin van de jeugd, heeft zich nu definitief neergelegd in de luiere stoel van de bejaarde generatie, met een iPad app in de aanslag! En jawel, Meta heeft het voor elkaar: Instagram op de iPad. Zoals we allemaal weten, was dit altijd het soort feature dat je verwacht van een platform dat zich met de nieuwste technologieën moet blijven meten… Tja, dat kan even duren, hè?
Maar goed, tijden veranderen, hè! Vroeger was Instagram nog een gezellig clubje van hippe mensen die foto's van hun avocado-toast deelden... Maar nu? Nu hebben we TikTok! En dat is dus de nieuwe jeugddroom, weet je wel, die sociale media-walhalla waar je je hele ziel in een video van 15 seconden stopt! Dus ja, ik dacht: 'Kom, ik ga bij de advocaat van de duivel, die met z'n Google-zoekmachine, even een vergelijking maken tussen die platforms. Wat is nou eigenlijk het verschil? En waarom zitten we nog steeds in onze pyjama te scrollen?' En hoezee, het nieuws kwam naar buiten via SQMagazine uit het VK, dus het zal wel kloppen.
TikTok versus Instagram-gebruikers per leeftijdsgroep – een beetje cijfers om de boel op te leuken:
13-17 jaar: Instagram heeft een minieme voorsprong met 8% van de gebruikers, terwijl TikTok in dit segment nog nauwelijks voet aan de grond krijgt. Vanuit economisch oogpunt voel ik de pijn van TikTok hier al een beetje.
18-24 jaar: TikTok heeft dit segment volledig overgenomen met maar liefst 38% van de gebruikers! Instagram doet het nog best aardig met 31%, maar het is duidelijk: TikTok heeft hier de scepter in handen. De jeugd heeft spoken… eh, Tikker-de-Tok.
Leeftijd 25-34: Beide platforms liggen bijna gelijk, maar TikTok heeft nog een klein voorsprongetje met 32% tegenover Instagram met 30%. Wie had dat gedacht? Zelfs de millennials hebben blijkbaar liever Chinese invloed dan de filters van Instagram.
Leeftijd 35-44: Hier is alles in balans! TikTok en Instagram halen beide 17% van hun respectieve doelgroepen binnen. Dus dan weet je ook wel dat de volwassenen zich af en toe ook wel eens een TikTokje aanwennen.
Leeftijd 45-54: Beide apps halen slechts 8% van de gebruikers in deze groep binnen. Kennelijk geldt hier: denk aan de tijd dat je je foto’s in een album stopte, en nu moet je ineens online foto’s delen. Wat een tijden. Oftewel, het wordt hier al een beetje rustiger…
55+ jaar: Een waar Tromgeroffel voor Amerka… Instagram wint met een licht verschil van 6%, terwijl TikTok het doet met 5% in deze groep. Het lijkt wel alsof TikTok hier een beetje te snel is voor de grijze haren. Toch, nog steeds, een overwinning voor de dinosauriërs onder ons (ik zou niet anders durfen dan dat ik voor mijzelf spreek).
Wat gaat Instagram nu doen met die iPad app? Tja, ik denk niet dat de iPad-compatibiliteit nog veel verschil gaat maken, zeker niet voor de komende generaties.
En als we eens kijken naar wie de iPad nu eigenlijk echt gebruikt:
De oudere generaties: de iPad ligt daar echt als een warme deken over je heen, als een digitale knuffel. Vooral de 55+ en 65+ groepen lijken liever met hun iPads te hangen dan met hun kleinkinderen (of althans, dat denk ik dan). Want, zeg nou zelf, als je eenmaal gewend bent aan dat enorme scherm, wil je nooit meer terug naar die piepkleine telefoonschermpjes. De iPad is hun beste maatje voor alles wat met mediaconsumptie te maken heeft. Van het bekijken van vakantieplaatjes van de kinderen tot het zorgvuldig checken van de weersvoorspellingen voor de tuin. En voor sommigen is het zelfs de perfecte manier om die nieuwe leesbril lekker nog even uit te stellen. Want op dat enorme scherm kunnen de letters werkelijk uitgroeien tot het formaat van een krant uit 1945, oftewel: je kunt de teksten bijna aanraken. Je hoeft niet eens meer te lezen, je kunt ze gewoon voelen.
De 35-44-jarigen: Die gebruiken de iPad voornamelijk als hun persoonlijke werkpaard én privé-assistent. Denk aan thuiswerken of hybride werken, een beetje werken, een beetje chillen ... de perfecte balans tussen de twee. Ze zijn gek op dat scherm waar je lekker je e-mail op kan lezen, een video kunt kijken, en ondertussen zelfs nog een beetje productief kunt zijn zonder dat je je in het zweet hoeft te werken op die zware MacBook. En dan heb je natuurlijk ook nog het "persoonlijk vertier" voor de handige ritmische doe-het-zelf-handbehoefenaars. Die pakken hun iPad, en terkken er op los ... Ze trekken hun schort aan en duiken in hun nieuwste DIY-project, want zeg nou zelf, een groter scherm zorgt voor een heel andere, bijna "vleselijke kijk" op je “zelfgemaakte” meubels". Ja, je kunt die Ikea-handleidingen echt voelen op die 10-inch!
Onder de jongere volwassenen: Nou, die doen eigenlijk alles lekker op hun smartphones. Ongetwijfeld een ware verrassing. Deze telefoon-verslaafden gebruiken de iPad vooral voor studie en creativiteit. Professionals in deze leeftijdsgroep gebruiken deze veelal voor tekenen (Apple Pencil, yay!) en lichte productiviteit. Maar de iPad is hier meer een hulpmiddel, geen primaire keuze.
Oh, wacht! we hebben nog de iPad Pro: Tja, de luxe-iPad. Die is nog steeds populair bij professionals en rijkere senioren die graag in stijl hun werk doen. Want zeg nou zelf, wie wil er niet met zo'n duur apparaat rondlopen? Het design, de vormgeving, leg zo'n tablet op een willekeurige koffietafel, open je aandelenportfolio en zowel de iPad, als de grafiekjes van je bank zullen omstanders doen zwijgen. Succes spreekt voor zich, evenals stijl.
En dan hebben we nog de bijna vergeten, veelal overbelaste groep, ouders? De combinatie van het Apple-ecosysteem en de gebruiksvriendelijkheid is ideaal voor ouders die hun kinderen een veilige en educatieve ervaring willen bieden, behoeft hier - mag ik aannemen - geen uitleg. Dat scherm van 10 inch, dat is voor ouders de ideale maat om te communiceren met hun kinderen die heel hard op hun telefoon zitten te tikken.
Oftewel Babyboomers en Gen X, dat zijn de echte iPad-fans
Zo is het dan tijd voor Instagram om zich eindelijk uit te rekken naar de ouderen van het digitale tijdperk. Misschien komt er een filter voor het grijzende haar of een selfie-sticker met een wandelstok. En natuurlijk, eindelijk een app voor de iPad, want als je de generatie van nu wilt bereiken, kun je beter eerst de generatie van toen in de armen sluiten: de mensen die nog dachten dat een "tablet" iets was waar je een dokter voor moest bellen.
En daarom verwelkomen wij, ouderen van Instagram, de iPad-app! Het digitale retraite is begonnen.
Een vriendelijke groet,
Doctor Apple
Cerebrus Dinoformatica rexus
eerder topic
volgend topic