
AI is niet de reden dat er nieuwe iPhones gekocht worden
Terwijl er op de WWDC 2024 waarschijnlijk iets al te enthousiast werd ingezet op Apple Intelligence om iedereen warm te maken voor alles waar bij Apple op dit gebied aan gewerkt wordt, blijkt dat eigenlijk helemaal niet de reden waarom verreweg de meeste iPhone gekocht worden.
De echte reden kunnen we terugvinden in
dit onderzoek van Consumer Intelligence Research Partners (CIRP).

AI is niet de reden dat er nieuwe iPhones gekocht worden
klik of tap voor een grotere versie
Zoals je in de grafiek hierboven kan zien worden maar liefst 67 procent van de iPhones gekocht omdat de huidige iPhone een probleem heeft, of dat die verloren of gestolen is. Dan zijn er nog 3 procent die naar een nieuwere overstapt vanwege problemen met het netwerk en 5 procent die tot de aanschaf van een nieuwe iPhone overgaat vanwege een interessante aanbieding.
Het is dan ook maar 13 procent dat overstapt vanwege nieuwe opties, hoewel we van de 5 procent die op een interessante aanbieding ingaat misschien ook nog een procentje of twee hierbij mogen optellen.
Natuurlijk zorgen interessante nieuwe mogelijkheden voor pers, en zorgt die aandacht op zijn beurt weer voor een goed imago (als alles goed gaat), wat allemaal bijdraagt aan de keuze voor het blijven bij een iPhone of een overstap daarnaar.
Maar het overgrote zijn dus gewoon klanten die hoogstwaarschijnlijk terug blijven komen, zolang Apple er maar geen potje van maakt.