Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 17:15   
geplaatst door: Brinky
Aangezien er al veel discussie over is geweest. Apple heeft de garantievoorwaarden uitgelegd op de site.

http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Hier staat volgens mij beschreven dat de Apple producten 2 jaar garantie hebben. Te claimen bij de leverancier.

ps. in de kleine lettertjes in Nederland nog langer.

Gedurende de conformiteitsperiode (zie hierboven), kunnen consumenten onder meer aanspraak maken op kosteloze reparatie of vervanging indien een product niet aan de overeenkomst beantwoordt. Sommige EU-lidstaten, waaronder Finland, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden, kennen een conformiteitsperiode die langer duurt dan 2 jaar na de leveringsdatum. Neem voor informatie over de wijze waarop dit in uw land is geregeld contact op met uw lokale European Consumer Centre http://ec.europa.eu/consumers/ecc/contact_nl.htm.

edit typo

(Bewerkt door Brinky om 19:09, 30-03-2012)

Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 17:17    reactie #1
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:31 door macqintosh
Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 17:28    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
Duidelijke voorwaarden, duidelijk overzicht!

@macquarius: De garantievoorwaarden aan de kaak stellen is geen gezeur, echter, wat de Consumentenbonden,  Kassa's en Radar's ons de afgelopen jaren hebben voorgeschoteld is wel gezeur...

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 17:41    reactie #3
geplaatst door: Robert
Let wel op het volgende:

Aanwezige gebreken bij levering aan de klant

Garantieperiode: Tot minimaal 2 jaar na de leveringsdatum

Gebreken die zich voordoen na levering aan de klant

Garantieperiode: Tot 1 jaar na de aankoopdatum

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 17:59    reactie #4
geplaatst door: FanBoy
Volgens mij geeft Apple hier mee aan dat het europeesch recht boven hun standaard garantie geldt en dus minimaal 2jaar garantie omhelst.

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 20:05    reactie #5
geplaatst door: mbaghreini
Er zitten volgens OMT toch wat addertjes onder het gras
http://www.onemorething.nl/2012/03/apple-en-eu-garantie/
Apple duidelijk over garantie
30 maart 2012 - 22:04    reactie #6
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik ben normaal geneigd om (denkend vanuit het bedrijf) het op te nemen voor Apple, maar die hele garantiekwestie zit mij al jaren niet lekker. Ja, ik snap dat ene jaar omdat Amerikaanse bedrijven belachelijk veel moeite hebben binnen de kaders van andere landen te denken.

Andere landen dan Amerika..? Ja: ze bestaan, maar dat valt buiten het genetisch denken van de gemiddelde Amerikaan. Laat staan dat er iets anders kan bestaan dan de daar gebruikelijke één jaar garantie. Wij Nederlanders zijn gewend ons aan te passen aan het land waar wij zaken mee willen doen: dat zit in onze genetiek. Logischerwijs verwachten we dat ook van anderen.

Apple steekt op dat specifieke punt al decennia lang z'n kop in het Nederlandse zand. Hier hadden ze al jaren geleden duidelijkheid over moeten verschaffen. Want al die tijd dat dit onduidelijk is gebleven zijn talloze Apple gebruikers tussen wet en eigen regels van kastjes naar muren langs Apple en wederverkopers gestuurd...

[ Ger ]

Apple duidelijk over garantie
31 maart 2012 - 07:06    reactie #7
geplaatst door: Ziegler

Citaat
FanBoy om 17:59, 30-03-2012
Volgens mij geeft Apple hier mee aan dat het europeesch recht boven hun standaard garantie geldt en dus minimaal 2jaar garantie omhelst.

Voor zover ik zie staat er helemaal niets nieuws. Het is zelfs een beetje vreemd dat er bij garantieperiode 2 jaar staat (voor rekening van de leverancier overigens). Wij kennen helemaal niet een dergelijke garantieperiode.
Het verandert helemaal niets aan de wet. Een winkel dient een deugdelijk product te leveren. De termijn kan dus uiteenlopen van een week (balpen) tot een jaar of 6 (bepaalde onderdelen van auto's).
En de wet spreekt ook niet van garantie.
Maar goed. Winst is in ieder geval dat je nu wat succesvoller kan aankloppen bij Apple als reseller ook na dat jaar.

Apple duidelijk over garantie
31 maart 2012 - 10:43    reactie #8
geplaatst door: Robert
Het lijkt mij erg duidelijk wat ik daar neer heb gezet: Apple dekt zich in bij die twee jaar.

En ik ben dan ook erg benieuwd wie bepaald of het gebrek al bestond bij de levering aan de klant of na de levering aan de klant (wij dus).

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple duidelijk over garantie
31 maart 2012 - 10:58    reactie #9
geplaatst door: prionica
Ik deel de reserves van @Ziegler en @Robert. Apple geeft een eigen interpretatie van de Europese richtlijn en heeft het over gebreken bij levering aan de klant. Dit is wat anders dan gebreken tijdens de te verwachten levendsuur.

Er zijn verhalen over moederborden en grafische kaarten die lang na het eerste jaar gratis zijn vervangen als voorbeelden van het coulante gedrag van Apple. Dit zijn echter situaties die overeenstemmen met de eigen interpretatie van de richtlijn door Apple; het moederbord of de grafische kaart hadden al dat (erkende) gebrek bij levering.

Daar de Nederlandse wet noch de uitleg van de richtlijn veranderd zijn verwacht ik ook geen veranderingen in het beleid van Apple. Ik zie graag anders want ik heb hier nog wel wat bij Apple aangeschaft spul liggen dat defect is of gebreken vertoont.

Apple duidelijk over garantie
31 maart 2012 - 22:13    reactie #10
geplaatst door: MacEvdZ
Gewoon bij mycom kopen. Geen gezeur en gewoon 3jaar garantie.
Apple duidelijk over garantie
31 maart 2012 - 22:49    reactie #11
geplaatst door: rivera
Dat is nauwelijks een oplossing. Het maakt Apple niet veel uit omdat je toch weer Apple koopt en je belast MyCom met 2 jaar extra uitvoeren van de garantie zonder compensatie van de leverancier. Met de marges die op Apple computers zitten duurt het dan niet lang of MyCom kan dat niet volhouden.
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 00:29    reactie #12
geplaatst door: lutewizzard
Mycom weet dat natuurlijk allang al, Toch willen ze die Apple producten verkopen.............
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 00:44    reactie #13
geplaatst door: MacEvdZ
Rivera, of Apple producten zijn zo goed dat mycom het risico graag neemt voor extra klanten. Hier in huis is alles Apple wat er blinkt. Alles werkt en nog nooit iets stuk gegaan (afkloppen :-)
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 08:13    reactie #14
geplaatst door: Pieterr
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 08:29    reactie #15
geplaatst door: Ziegler
Toch grappig hoe deze discussie door alle betrokken op foute veronderstellingen wordt gevoerd:
Hier vond ik een mooie samenvatting. Ook over de EU richtlijn.
http://www.conformiteit.nl/europese-richtlijn-koop-en-garantie.html
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 10:27    reactie #16
geplaatst door: Robert
@ Ziegler: Niet zo grappig om te zien hoe je iedereen hier op één hoop gooit èn (zonder enige aanwijzing) er van uit gaat dat jij die kennis wel hebt en de rest niet.

Voor mij biedt jouw link in ieder geval helemaal niets nieuws want dat wist ik al, terwijl ik ook bijdrages aan deze discussie heb geleverd...  
:cool:

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 10:41    reactie #17
geplaatst door: mbaghreini
@Pieterr, wanneer ik dat artikel op Tweakers lees geloof ik dat ze er echt helemaal niets van begrepen hebben. Dergelijke berichtgeving zorgt alleen maar voor extra onduidelijkheid. Het artikel dat Ziegler aanhaalt is juist wel volstrekt duidelijk. Er verandert dus niets.
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 12:26    reactie #18
geplaatst door: Ziegler
@Robert
Ik had inderdaad veel betrokkenen moet gebruiken, maar jij bent één van de betrokkenen die bijdraagt aan de onduidelijkheid.

Citaat uit een nieuwsbericht van jouw hand van zeer recent:
"Het komt er op neer dat Apple zich niet aan de door de Europese Unie vastgestelde minimumtermijn van twee jaar garantie houdt en AppleCare verkoopt voor het tweede en het derde jaar na aankoop, terwijl er voor dat tweede jaar dus al garantie gegeven zou moeten worden."

Er bestaat geen 2 jarige Europese garantie. Misschien is het voortschrijdend inzicht van jouw kant. Dat zou fijn zijn . . . .
:cool:

Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 15:03    reactie #19
geplaatst door: MacMiep
Nou nog gewoon net zoveel garantie als bij een pc van de Aldi.....
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 15:53    reactie #20
geplaatst door: rivera

Citaat
MacEvdZ om 0:44, 1-04-2012
of Apple producten zijn zo goed dat mycom het risico graag neemt voor extra klanten.

Wel apart dat Mycom dat risico van meerjarige garantie dan wel wil nemen en de fabrikant van de spulletjes niet.

Apple duidelijk over garantie
1 april 2012 - 15:56    reactie #21
geplaatst door: mbaghreini
Ook op nu.nl is nu te lezen als zou Apple nu twee jaar garantie geven: http://www.nu.nl/internet/2777433/apple-verlengt-garantie-twee-jaar.html
Ik denk dat dit rechtstreeks van Tweakers is overgenomen.
Apple duidelijk over garantie
2 april 2012 - 10:15    reactie #22
geplaatst door: Felix
Het zegt mij genoeg dat deze info wel op sites als Tweakers en Nu is te vinden maar dat reguliere dagbladen als AD, Telegraaf, NRC er met geen woord over reppen.