Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 01:58    reactie #125
geplaatst door: Peter Villevoye
Prettige vergelijking - dank u wel.

De term "tolereren" en "goed praten" impliceert dat ik
het ermee eens ben dat Apple iets onrechtmatigs flikt.
En dat is niet het geval.
De klagers willen juist dat Apple zich toleranter opstelt.

Wettelijk wordt correct gehandeld en uit de vele keuzes
die zij en jij en ik hebben, maken we onze afwegingen.

Apple bepaalt hoeveel een Mac kost en welke garantie
men (in aanvulling op wettelijke regels) van hen krijgt.
Volgens cijfers gaat 1 op de 5 à 6 Macs in 3 jaar kapot
en 1 op de 10 binnen 2 jaar (binnen 1 jaar weet ik niet).
Dus je kan je statistische berekeningen erop los laten
en gokken op pech of profijt. Sterkte met je Karma...

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 06:46    reactie #126
geplaatst door: Brinky
Dus als ik je goed begrijp uit je epistels:
1. Wanneer Apple drie jaar garantie geeft zijn ze in overtreding
2. Wanneer er drie keer achtereen wat stuk gaat aan je mac heb je pech
3. Jij betaalt 10 cent per minuut lokaal tarief.


Mijn reactie daarop
1. kul
2. Dan heb je recht op een vervangend exemplaar (consuwijzer)
3. Bellen.com

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 07:53    reactie #127
geplaatst door: MacFrankie
Hier wat uitgangspunten zoals ik het zie. Schiet er gerust op als je het er niet mee eens bent!

Stelling 1: Apple maakt kwaliteitsproducten.
Stelling 2: Apple producten hebben doorgaans een langere houdbaarheidsdatum dan hun Windows tegenhangers.
Stelling 3: Tweedehands Apple producten, ook wanneer ze ouder dan 3 jaar oud zijn, wisselen voor belachelijk hoge bedragen van eigenaar.
Stelling 4: Als er een inferieur onderdeel in een Apple product zit, blijkt dat meestal het eerste jaar.
Stelling 5: Duidelijke productiefouten van Apple (of toeleveranciers) die na 12 maanden voor problemen zorgen worden ook dan nog (gratis of "voor weinig") door Apple (dus niet de winkel) gerepareerd.
Stelling 6: 3 jaar garantie kan twijfelaars over de streep trekken: meer omzet, betere inkoopvoorwaarden, meer winst.

Conclusie: 3 jaar garantie kost niets of weinig meer dan 1 jaar garantie.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 09:12    reactie #128
geplaatst door: PSYCHOMAC
Nou , daar gaan we dan:

De 'nieuwe' Apple-consument vindt :

Stelling 1: Er mag geen enkel mankement aan mijn Apple zijn, want het is
               een kwalitieitsproduct.
Stelling 2: Zelfs de hoogste kwaliteitseisen mag niet betekenen dat mijn Apple
               duurder wordt. Hoe meer kwaliteit hoe goedkoper !
Stelling 3: Ik mag geen pech hebben want dat verdien ik niet. 'Mijn' pech is
               altijd de schuld en de verantwoordelijkheid van Apple (of de APR)
Stelling 4: Apple Amerika, liefst Jobs zelf, moet zien dat wij hier onterecht be-
               handeld worden en direct in ons voordeel beslissen.
Stelling 5: Wij zijn de baas , we mogen vinden wat we willen en we hebben altijd
               gelijk...
Stelling 6: Consumentenrecht gaat boven producentenrecht...
Stelling 7: De visie van de Apple-consument is de enige juiste. Iemand die dat
               niet begrijpt is pro de 'andere kant' en dus tegen 'ons'.
Stelling 8: Apple moet de marges van de dealers met onmiddellijke ingang
               verhogen, zodat die weer meer service kunnen verlenen .

@MacFrankie: Klinkt allemaal redelijk, jouw stellingen...(ben het met 3 en 6
niet eens). Ik wilde een aantal onredelijke opvattingen presenteren, die m.i.
onderhuids een rol spelen in de discussie . Natuurlijk met een kwinkslag.

N.B. Ik heb het over de 'nieuwe' consument. Ik behoor daar niet toe.
Zegt een 'Apple-opa' die Apple nog steeds ziet als een droommerk zoals
bijvoorbeeld de oude Jaguar dat was... :worship:

iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 09:36    reactie #129
geplaatst door: Marike Teunissen
En ik ben een paar jaar geleden na een aantal blunders van AppleCare Protection Plan terechtgekomen bij Apple Benelux. De hoogste baas zelf heeft zich er zelfs toen mee bemoeid en ervoor gezorgd dat de zaak op zeer genereuze wijze werd afgewikkeld.
Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 09:46    reactie #130
geplaatst door: Peter Villevoye
@Brinky:

1. Nee, ik zou de vlag uithangen, prima toch ?
Maar Apple's voorwaarden zijn nu anders gesteld.
En daar tegen ageren is natuurlijk ook een recht,
maar in het geval van Apple redelijk kansloos.

2. Een vat vol tegenstrijdigheden. Enerzijds wordt
gezegd dat je nog wèl rechten hebt, anderzijds is
het advies "Wilt u dus weten waar u recht op hebt?
Lees dan de garantievoorwaarden." Niet helder...

3. Er staat inmiddels "tegen nationaal tarief" in de
Help & Support-pagina's van Apple. Dus ik zat fout.

@MacFrankie:

1. Accoord, al definieert iedereen "kwaliteit" anders.

2. Niet per se, Apple staat op een goeie 4e plaats.

3. Wat "belachelijk" als restwaarde is, weet ik niet.

4, 5 en 6: Natte vingerwerk, al ligt 6 voor de hand.

Apple zal het cijferwerk heus wel goed bijhouden.
Zij hebben meer (zo niet àlle) inzicht in de cijfers,
dus alles wat wij denken of stellen is giswerk.

@ PsychoMac: LOL !

(Bewerkt door Peter Villevoye om 9:47, 10-12-2009)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 10:30    reactie #131
geplaatst door: Brinky
Het voorbeeld van Marike en van Peter geven precies aan waar het aan schort:

Blijkbaar krijg je bij Apple/APR's alleen maar wat voor elkaar wanneer je A volhoudt en/of B de juiste persoon te pakken krijgt. Ome Steve en de Applebaas in de Benelux (vraag me af wat die doet) moeten zich toch achter de oren krabben als ze blijkbaar zelf dit soort problemen moeten oplossen.
Een helder garantiebeleid, ze kunnen daarbij een voorbeeld nemen aan Mycom, zou Ome Steve zelf heel wat werk besparen.

Daarnaast het mooie van deze consumptiemaatschappij is dat we volop consumeren, maar daarnaast ook het recht hebben om tegen zaken in te gaan die ons niet zinnen. Daar hebben we partijen voor als de consumentenbond die met een half miljoen leden toch wel wat in de melk te brokkelen heeft.
Afwachten totdat een bedrijf zelf zaken verandert zonder dit soort negatieve publiciteit zal niet gebeuren.

En voor alle helderheid we hebben het dus over computers van zeg 1400 euro die iemand met zijn zuur verdiende centen gekocht heeft, die na een jaar kapot gaat en waar in de meeste gevallen APR's en Apple zeggen dikke pech reparatie kost minimaal 500 euro. Zoals Acda en de Munnik zingen: "ergens klopt er hier iets niet"

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 10:40    reactie #132
geplaatst door: Marike Teunissen

Citaat
Brinky om 10:30, 10-12-2009
Het voorbeeld van Marike en van Peter geven precies aan waar het aan schort: Blijkbaar krijg je bij Apple/APR's alleen maar wat voor elkaar wanneer je A volhoudt en/of B de juiste persoon te pakken krijgt ....

@Brinky, is het zo erg om vol te houden en te zorgen dat je bij de juiste mensen aanklopt?
Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 10:49    reactie #133
geplaatst door: Brinky
Dus jij vond het niet erg dat je niet in een keer naar behoren werd behandeld? Daar draait deze hele discussie immers om.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 10:50    reactie #134
geplaatst door: gPod
Conclusie: Er gaat geen reet veranderen.  :biggrin:

Consumenten hebben niets met Apple te maken maar met de winkelier (APR's etc.)
De Apple dealer zegt niet genoeg marge te hebben om goede service te kunnen verlenen,
dus consument, zoek het na een jaar maar uit. Goede (uitzonderlijke?) dealers denken mee met consument
en proberen wel een passende oplossing te vinden. Uiteindelijk moeten ze daarin hun meerwaarde
nog kunnen bewijzen. Anders is, blijft en wordt kopen via online Apple dealers NOG aantrekkelijker.

Er komen steeds meer APR's of andere Apple dealers, dus laat ze maar goed concurreren met elkaar,
da's voor de consument alleen maar goed. De bal ligt dus eigenlijk ook bij deze dealers, die zullen
met Apple om tafel moeten wanneer ze;
a. Meer service WILLEN verlenen
b. Denken niet genoeg marge te hebben om dat te bekostigen

Mocht dat gaan gebeuren dan veegt Apple alles met gemak weer van die tafel,
en verandert er dus geen.... ohja, dat had ik al gezegd.

g i d e on
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:04    reactie #135
geplaatst door: Peter Villevoye
Brinky: "Afwachten totdat een bedrijf zelf zaken verandert
zonder dit soort negatieve publiciteit zal niet gebeuren"
?

Ik vermoed dat Apple heus wel weet wat de effecten zijn
van meer klantvriendelijke garantiebepalingen. Net zoals
Apple ook wist dat muziekkopers liever geen DRM willen,
een "open" iPhone willen, OSX op niet-Apple PC's willen...

Als een klantenwens financieel of technisch haalbaar is,
dan zal Apple heus wel initiatief tonen en dat oppakken.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:08    reactie #136
geplaatst door: Brinky
en dat is waar de tweespalt zit in deze discussie. Jij gaat uit van de goede trouw van Apple. Ik ben wat minder goedgelovig en denk dat zolang er geen dringende omstandigheden zijn Apple het gewoon op zijn beloop laat. Financieel lijkt het me geen probleem voor ze. Dan neemt Steve maar een keer de trein ipv zijn jet.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:27    reactie #137
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Ik denk dat 't weinig met 'te goeder trouw' te maken heeft. Ik vind dat Apple heel helder is in z'n garantiebepalingen. Eén jaar fabrieksgarantie: soit. Daarmee handelt Apple gewoon volgens de wet, en da's ook de reden dat ik fel ageer tegen de snoeiharde benoeming van 'wetsovertreder' door de Consumentenbond.

Dat er in Nederland vervolgens zo iets product- en consumentenrecht bestaat, en dat je volgens die wetten als consument zélf stappen moet ondernemen om jouw gelijk aan te tonen kun je Apple niet aanrekenen. Ook staat er nergens in de wet dat 'fabrieksgarantie' moet worden ingevuld met bepalingen uit het 'consumentenrecht' of 'productrecht'. Apple's fabrieksgarantie voldoet gewoon aan de wet.

Wat wij blijkbaar eisen is een standaard fabrieksgarantie die is gebaseerd op bepalingen in het consumenten- en productrecht en dat claims zonder enige discussie worden gehonoreerd. Maar zo zit de wet gewoon niet in elkaar. Iedereen die op basis hiervan Apple 'wetsovertreder' noemt mag z'n mond gaan spoelen.

Als een product van Apple na de fabrieksgarantie binnen een onredelijke termijn kapot gaat kun je jouw (product/consumenten) recht 'uitoefenen', zoals dat mooi heet. Dat is een actief werkwoord: jij moet actie ondernemen. Niemand anders. Er staat namelijk nergens in een wet dat Apple -of een wederverkoper- een dergelijke claim klakkeloos moet honoreren. Ja, dat zouden wij wel willen: maar 't staat nergens.

Zulke claims worden overigens wel degelijk gehonoreerd. Net zo goed als dat er voorbeelden zijn dat dergelijke claims niet worden gehonoreerd, zijn er ook voorbeelden wat dit wél gebeurt. Daar is door de Consumentenbond alleen helemaal niet naar gevraagd, waardoor er per definitie bewust een (te) eenzijdig beeld wordt geschetst.

Op honderdduizenden verkopen zijn er natuurlijk (en helaas) óók situaties waarbij zo'n claim op product- en/of consumentenrecht volslagen ten onrechte door Apple of een wederverkoper ter zijde worden geschoven. Die mensen mopperen terecht. In dit verband wil ik er nogmaals op wijzen dat de Consumentenbond (na een brede, landelijke oproep) slechts 100 klachten heeft mogen noteren.

Het probleem is alleen dat die mensen volgens de wet via juridische weg hun gelijk dienen te halen. Dat hebben we met elkaar zo afgesproken, maar daar heeft de gemiddelde Nederlander geen trek in. Begrijpelijk, en ik geloof absoluut dat er soms gebruik wordt gemaakt van dit spanningsveld.

Misschien hadden die claims inderdaad wel gehonoreerd moeten worden, maar misschien ook niet: wie zegt dat zo'n claim terecht is..? De Consumentenbond omdat zij (ongeacht de status van zo'n claim) 'klachten' hebben verzameld..? Nope: een rechter.

Als een claim op product- of consumentenrecht door Apple of een wederverkoper niet wordt gehonoreerd, is er sprake van een geschil. Volgens de normale Nederlandse procedures zul je in dat geval de juridische weg moet volgen. Leuk of niet: zo zit de wet in elkaar. Apple houdt zich -ook op dit punt- gewoon aan de wet.

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:34    reactie #138
geplaatst door: Brinky
Deze was weer heel lang Ger, kan korter  :wink:

Nogmaals als Apple gewoon even naar de site van Mycom gaat en daar de garantiebepalingen bekijkt en overneemt schept dat een hoop duidelijkheid.

En ik ga lekker niet mijn mond spoelen.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:36    reactie #139
geplaatst door: Ger Nijkamp
Het kan wellicht korter, maar dan wordt het al snel ongenuanceerd.

:music:

[ Ger ]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:40    reactie #140
geplaatst door: Brinky
Kan of oeverloos gezwam. Niet dat ik je daar van beticht hoor  :wink:

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 11:53    reactie #141
geplaatst door: Ger Nijkamp
En zelfs dát mag wat mij betreft gewoon...

:happy:

[ Ger ]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:00    reactie #142
geplaatst door: Marike Teunissen

Citaat
Dus jij vond het niet erg dat je niet in een keer naar behoren werd behandeld? Daar draait deze hele discussie immers om.  

@Brinky, je bent wel vlot met de pen, maar in concluderen loop je wel erg hard van stapel. Waaruit concludeer jij dat ik niet naar behoren ben behandeld?
Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:11    reactie #143
geplaatst door: Brinky

Citaat
Marike Teunissen om 9:36, 10-12-2009
En ik ben een paar jaar geleden na een aantal blunders van AppleCare Protection Plan terechtgekomen bij Apple Benelux. De hoogste baas zelf heeft zich er zelfs toen mee bemoeid en ervoor gezorgd dat de zaak op zeer genereuze wijze werd afgewikkeld.

Ik concludeer dat uit bovenstaande. Wat ik lees is dat je een probleem had. Het werd niet opgelost. Je wendde je tot de hoogste baas en het werd opgelost. Maar goed wellicht is de nuance weg. Maar daar is het verhaal ook te kort voor.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:15    reactie #144
geplaatst door: Marike Teunissen
Nou, weet je, het zou kunnen zijn dat ik gewoon bij de hoogste baas terecht kwam. En dat kan helemaal naar behoren zijn.
Gewoon een beetje dimmen, dus. Er wordt op deze site al meer dan genoeg net zo ongenuanceerd gebazeld als op de website van "de Telegraaf".
Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:21    reactie #145
geplaatst door: Brinky
Nou, weet je, ik dim helemaal niet. Het lijkt hier de site van de Telegraaf wel. Sorry hoor dat ik uit jou verhaal een andere conclusie trok dan hetgeen er echt gebeurt is wat me nog niet helemaal duidelijk is.

Anyway fijn dat je geholpen bent.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:22    reactie #146
geplaatst door: beezer
@Marike Teunissen

Volgens mij dien je in eerste aanleg naar behoren "behandeld" te worden.  :shakehands:

ibook G3-mini mac core2duo 2.0-hackintosh laptop op ideneb 1.5.1 (OS 10.5.8)-iphone 3GS 16GB
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:25    reactie #147
geplaatst door: MightyMr

Citaat
Marike Teunissen om 12:15, 10-12-2009

Gewoon een beetje dimmen, dus.

En op deze manier tegen een ander lid "praten' is ook niet behoorlijk en daarnaast jezelf boven "Telegraaf' mentaliteit zetten getuigd ook niet van behoorlijk gedrag of het grondbeginsel dat iedereen gelijk is.

-= Failure is not an option =- > -= Sommige mensen kunnen alles wat krom is rechtpraten =-
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:25    reactie #148
geplaatst door: Marike Teunissen
Dat gebeurde ook.
Ik werd namelijk naar een hoger echelon doorgeschakeld.
Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 12:26    reactie #149
geplaatst door: Marike Teunissen

Citaat
MightyMr om 12:25, 10-12-2009

Citaat
Marike Teunissen om 12:15, 10-12-2009

Gewoon een beetje dimmen, dus.

En op deze manier tegen een ander lid "praten' is ook niet behoorlijk en daarnaast jezelf boven "Telegraaf' mentaliteit zetten getuigd ook niet van behoorlijk gedrag of het grondbeginsel dat iedereen gelijk is.

Sorry, hoor, ik wist niet dat jij op deze site bepaalde wat hoort en niet hoort.

Always look on the bright side of life and count your blessings
- MacBook Air, OS X 10.11.6, Safari 9.1.2
- iPhone 5S, iOS 9.3.3 en iPad3, iOS 9.3.3