Punt.
grtz, MM
PS: En computers mag je tegenwoordig helaas alleen in 5 jaar afschrijven. Was ooit 3.
Het is goed voor het imago van Apple, de kosten vallen mee (de meeste apparatuur gaat al minimaal 3 jaar mee, de erkende productiefouten moeten toch al gefixt worden, en je 19e eeuwse garantiebeleid blijven volhouden kost ook geld en klanten), en je schoffelt meteen alle kritieken onderuit!
Martinuz om 16:18, 8-12-2009Klein maar soms essentieel verschil, zowel Aldi als Samsung (en vele anderen ) geven pick-up&return garantie. Ben je het apparaat gegarandeerd 2 weken minimaal kwijt, daar waar je met je Appletje binnen kan lopen bij een Certified Service Centre. knip.
Brinky om 8:57, 8-12-2009Prive of zakelijk: Eenmanszaken wordt geadviseerd om aankopen prive te doen. Voor de belastingdienst maakt het niets uit, maar je kunt aanspraak blijven maken op het consumentenrecht.
MacMiep om 11:37, 8-12-2009Ik ben van mening dat Apple haar garantie standaard naar 2 jaar moet gooien. Zou een hoop gedoe schelen.
Of we 't er mee eens zijn of niet; wereldwijd is één jaar fabrieksgarantie de gebruikelijke norm. Apple heeft als wereldwijd opererend bedrijf die norm geadopteerd. Daar is niks mis mee. Afwijkingen per land -zoals in Nederland- moeten lokaal worden opgelost. Het laatste wat Apple zal doen is een lokale afwijking tot officiële norm gaan verheffen.
Dus omschrijft Apple het zoals ze het omschrijven: er geldt (net als waar dan ook elders ter wereld) een (fabrieks) garantieperiode van één jaar, met in achtneming van lokaal geldende wettelijke bepalingen.
[ Ger ][/news]
Bovendien begreep ik dat ze behoorlijk wat winst hebben gemaakt de laatste tijd. Time for payback to the customers.
Spooter om 16:28, 8-12-2009Dat repareren duurt anders vaak wel veel langer...
Niet als je dat bij een goede reparateur doet en van te voren een goede afspraak maakt. Het langst dat ik ooit heb moeten wachten was twee dagen omdat er data gered en overgezet moest worden (niet mijn eigen Mac, ik heb zelf een backup). In de regel alles binnen een uur of in ieder geval op dezelfde dag. Dat is trouwens wel bij een reparateur (LJS, Den Haag) die weet dat ik als ik beloof dat ik er uiterlijk om 9.00 zal zijn dat dat dan ook echt zo is, en dat zij er dus op kunnen roosteren.[/news]
En over de discussie "hoe duur moet/mag een Mac zijn";alsof alle prijzen van computers een wereldstandaard zijn ?
De vraag is daarentegen: hoeveel ben jij bereid te betalen ?Marketing-technisch is voor Apple de huidige prijs hun keuze,maar wie zegt of dat teveel of te weinig is ? We weten alleendat Apple goede winsten maakt, en dat wellicht nodig heeft.Apple moet voor haar eigen systeem alles zelf ontwikkelen,tegenover andere merken die Windows/Linux erop zetten.Wij weten niet hoeveel een Mac of iPhone werkelijk kost,inclusief de kosten voor research en development.
We leven in een vrije markteconomie naar Amerikaans voorbeeld ook al zit dat in de grootstecrisis sinds haar bestaan... En daarbij zijn winst enerzijds en 'plukken' anderzijds twee kanten van dezelfde medaille... Een kleine ConsumentenBond (ook al ben ik er zelf lid van -ik startte dit draadje) zal daaraan niets veranderen. Of het systeem komt tot bezinning en wordt wathumaner, of je accepteert dat 'plukken' (als het niet de {DSB}spuigaten uitloopt- en zelfs dat was niet onwettelijk...) gewoon mag...
Wellicht een vervanger van Kroes in Brussel...dat zou nog kunnen.
Dat het ook anders kan uitpakken: zie dit bericht over Dell: dalende prijzen en stijgende onkosten voor reparatie e.d... waardoor een devisie van een bedrijf in moeilijkheden komt... Veel goedkoper en véél meer klachten en gezeur met de verkoper...
Ik hecht meer waarde aan persoonlijke ervaringen. Ik ben lid van de CB enheb gemengde ervaringen wat service betreft met de APR's. De positieve overheersen. Die groep van leden-apple-gebruikers zijn er natuurlijk ook nog.. Alleen werddaar niet naar gevraagd. Zou wat evenwichtiger zijn geweest...
Peter Villevoye om 18:57, 8-12-2009Het kan heel makkelijk hoor: 3 jaar garantie, wereldwijd.De producten worden dan een slok op een borrel duurderDrie keer raden hoeveel: precies, de prijs van AppleCareminus een bedrag voor de dan niet inbegrepen support...
Zo'n eenvoudig rekensommetje is het niet!
Als er ernstige gebreken zijn, die ervoor zorgen dat een Mac niet door ouderdom sterft, dan komt dat vaak in het eerste jaar al aan het licht. Dus de meeste zaken vallen al onder de garantie!
Als ik schat dat nog geen 10% Apple Care aanschaft. Apple Care is zeer winstgevend, het is een extraatje voor Apple, waar ze weinig voor terug hoeven te doen. Ze hebben dan ook veel geld op de balans staan. Dat extraatje kan Apple behouden als ze de zakelijke markt met zakelijke Apple Care contracten kunnen bedienen.
3 jaar basis garantie zal tegenstanders monddood maken, verkopen bevorderen, en nauwelijks meer geld kosten dan 1 jaar garantie, tenzij Apple opeens Kruidvat bagger op de markt gaat brengen. Als Apple kwaliteit blijft leveren, dan levert 3 jaar garantie geld op, in plaats van dat het geld kost!
Peter Villevoye om 15:15, 9-12-2009Da's ook niet waar: Apple gebruikt lokale gesprekstarieven.
Afgezien wat nog meer niet waar zou zijn. Wanneer ik naar Applecare bel hoor ik steevast een vriendelijke mevrouw die vertelt dat dit nummer 10 cent per minuut kost. Is dat ons lokale tarief?
MacFrankie om 16:31, 9-12-2009*Knip*Zo'n eenvoudig rekensommetje is het niet!Als er ernstige gebreken zijn, die ervoor zorgen dat een Mac niet door ouderdom sterft, dan komt dat vaak in het eerste jaar al aan het licht. Dus de meeste zaken vallen al onder de garantie!
En de kern van de consumenten wet is je hebt recht op een goed werkend product. Ook na de garantie termijn van 1 jaar!
En 3 jaar (beperkte) garantie zou eigenlijk logisch moeten zijn!Het geeft aan dat Apple voor 100% achter de kwaliteit van haar producten staat! En misschien is het in het licht van het milieu ook wel goed dat ze die garantie geven. Want het maakt natuurlijk ook uit of een product maar 1 of meer dan 3 jaar mee gaat hoe milieu belastend het is!
En Peter en Ger, Hebben jullie soms aandelen Apple? Jullie lijken zo bang dat er iets aan de winsten van Apple veranderd!Juist de mensen die zo fan zijn dat ze niets fouts aan Apple 's producten of beleid willen zien zijn er de oorzaak van dat Apple een dergelijke arrogante houding aanneemt.
Dus als de Nederlandse zegt dat een product een redelijke te verwachten levensduur heeft dan ga ik er bij een computer van uit dat dat ± 5 jaar is maar toch minimaal 3. En als een computer er eerder mee stopt dan voldoet die niet aan de wettelijke eis en hoort de eigenaar er van op z'n minst gecompenseerd te worden in de reparatie kosten of als hij niet meer te maken is een korting te geen bij aankoop van een vervangende. Er even van uitgaande dat het kapot gaan niet door Fout gebruik of bv. laten vallen is gekomen.
3DGuy om 17:25, 9-12-2009CitaatMacFrankie om 16:31, 9-12-2009*Knip*Zo'n eenvoudig rekensommetje is het niet!Als er ernstige gebreken zijn, die ervoor zorgen dat een Mac niet door ouderdom sterft, dan komt dat vaak in het eerste jaar al aan het licht. Dus de meeste zaken vallen al onder de garantie!Ben ik het niet mee eens! Als een processor of bv een voeding standaard na 18 maanden door brand dan is dat een verborgen gebrek dat door slechte kwaliteit van de componenten of fout ontwerp wordt veroorzaakt. En zoiets komt dus niet in het 1e jaar aan het licht! Bij een processor zal zoiets niet altijd op ongeveer het zelfde tijdstip na aankoop gebeuren omdat meer of minder zwaar gebruik daar op van invloed is. ...
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, het is statistisch zo. En aangezien Apple ook gebruik maakt van wat de hardwareproducenten aan onderdelen maken, gaan die statistieken ook voor Apple op.
Daarbij worden gloeilampen zo gemaakt dat ze precies na 2000 branduren kapot gaan (wat een enorme prestatie is van Philips, een lamp maken die bij normaal gebruik nooit kapot gaat is veel makkelijker), voedingen worden -binnen de kostenmarges- zo duurzaam mogelijk gemaakt, dus die zal niet na 18 maanden doorbranden.
En als dat wel zo is, als wereldwijd alle Apple voedingen na 18 maanden doorbranden, dan is er sprake van een constructiefout, en zal Apple, ook onder de huidige 1 jarige garantie, deze voeding na 18 maanden nog gaan vervangen.
En Apple hoort eerder in actie te komen dan dat van een product wereldwijd alle exemplaren kapot gaan. Iedereen die een product heeft gekocht dat te vroeg kapot gaat hoort op een goede manier geholpen te worden.
Alle raadgevingen in de trant van "ze zouden gewoon drie jaargarantie moeten geven" (zonder prijsverhoging) of "ze moetengewoon goeie spullen leveren" (alsof Apple altijd troep levert)zijn kolder. Het enige wat Apple zou mogen doen, is duidelijkeraangeven (direct en via dealers) wat je wettelijke rechten zijn.Dan zou je AppleCare misschien toch gaan overwegen...
Kern van de zaak is (volgens mij) dat gedupeerden niet inziendat Apple zich -strikt- aan de wetten houdt, en dat ze eigenlijkwillen dat Apple de wetten hieromtrent juist aan zijn laars lapten coulanter reageert op gedupeerden. En als Apple dat doet,dan zal vervolgens een horde advocaten daar op af springenen de grenzen van die coulance weer gaan opzoeken.
Als Europese wetten in ieder land een periode van drie jarenonvoorwaardelijke garantie verplicht gaan stellen, dan zal defabrikant zich flink over het hoofd krabben, want alle kostendaarvan zullen ze zelf moeten dragen en/of doorberekenen.De uitgebalanceerde prijsstelling ligt dan goed overhoop.Of Apple dat gaat doen ? Weet ik veel...
Anekdote: een dame kocht ruim 10 jaar geleden een iMac G3.Een maandagochtend-exemplaar, want de CD/DVD-drive bleekal snel defect. Drie maal moest ze de iMac op en neer brengenen telkens 2 weken wachten omdat de iMac nogal nieuw wasen (nog) niet door de dealer zelf gerepareerd mocht worden.Iedere keer bleek het euvel toch weer de kop op te steken,en na de 3e keer gingen ook andere dingen haperen.
Ze was het beu - ze wilde een nieuwe iMac, geen reparatie.Dat mocht natuurlijk niet, ze moest genoegen met reparaties.Apple NL verwees haar ook -terecht- steevast naar de dealer.Na maanden modderen stuurde ze een email naar Steve Jobs.Dat ze er genoeg van had en met veel verdriet moest toezienhoe haar favoriete fabrikant haar zo in de steek kon laten.
Enkele dagen later werd ze op haar mobiel gebeld. Ja hoor,Steve aan de lijn !! Dat 't hem speet dat haar ervaringen zoteleurstellend waren verlopen en dat hij persoonlijk naar eenoplossing had gezocht. Ze moest zich bij haar dealer meldenmet een speciale code voor in Apple's adminisitratie-systeem,zodat ze ter vervanging een gloednieuwe iMac kon krijgen En... als extraatje kreeg ze er nog een iBook bij cadeau !
Ze moest wel een verklaring tekenen dat ze dit 10 jaar langniet aan de grote klok zou hangen.
Met deze anekdote wil ik niet stimuleren dat iedereen Stevegaat emailen, maar het toont aan dat Apple alles eraan doetom wettelijk correct èn juridisch consistent te handelen.En dat is soms hard, zeker als het in je nadeel is...
Maar sommigen zullen altijd alles van Apple tolereren en proberen goed te praten.
(En om nog maar eens een vergelijking er in te gooien, Geert Wilders houdt zich ook strikt aan de wet*, maar om nou te zeggen dat het heel aangenaam is wat ie allemaal uitkraamt.....)* Hij is nog niet veroordeeld, dus voorlopig handelt hij niet onrechtmatig,
(Bewerkt door MightyMr om 0:52, 10-12-2009)